Jag har startat upp process att bygga en sommarstuga om 24 kvm med isolerat inglasat uterum 9,5 kvm. Nu har jag fått första offerten . 855 000 exklusive inglasningspartier och köksinredning. Totalt ca 1 miljon!!!
Tycker det osar ocker!
Vad tycker ni?
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
Alldeles för lite information för att kunna svara något vettigt på.
Du hade lika gärna kunna fråga om 200 000 kr är ockerpris för en bil.
 
Beskriv förutsättningar, utseende, konstruktion, materialval, utrustningsnivå, etc.
Men även läge, ligger det svårtillgängligt gällande vägar eller t.o.m. på en ö?

Men i mina öron låter det som mycket pengar utifrån grund på 35 kvm med hus på 24 kvm, samt att man även exkluderat köket.
 
Hej igen!
30 cm isolerad platta, golvvärme med klinker i hela stuga och uterum. Väggar ca 18 cm med 8 mm genomfärgad betongskiva. Uterummet blir ett med stugan med vinterisolerande 3glas hävskjutpartier på två sidor (90 000 willab). Hel vägg på tredje som stugan.
IKEA kök (ca 40 000). VVS inkl toa dusch,tvättställ och blandare och varmvattenberedare ca (40 000.) . El med infällda spottar här och där, golvvärme, tryckdimrat, utebelysning mm. (90 000)
Därtill fönster 4 mindre och 1 stort. 1 helglasad altandörr. Lofttrappa. Till sovloftet.
Därtill kommer materialkostnader och snickarlön.

Vad är rimlig kostnad?
 
Ta fram fler offerter, rama in denna å glöm :)
 
R
Carinasb skrev:
Hej igen!
30 cm isolerad platta, golvvärme med klinker i hela stuga och uterum. Väggar ca 18 cm med 8 mm genomfärgad betongskiva. Uterummet blir ett med stugan med vinterisolerande 3glas hävskjutpartier på två sidor (90 000 willab). Hel vägg på tredje som stugan.
IKEA kök (ca 40 000). VVS inkl toa dusch,tvättställ och blandare och varmvattenberedare ca (40 000.) . El med infällda spottar här och där, golvvärme, tryckdimrat, utebelysning mm. (90 000)
Därtill fönster 4 mindre och 1 stort. 1 helglasad altandörr. Lofttrappa. Till sovloftet.
Därtill kommer materialkostnader och snickarlön.

Vad är rimlig kostnad?
Ikea köket kan du kolla hur mot billigare det är i Polen granska, 3glas skjutdörrar kan du ta 2glas om de inte är mycket trafik utanför huset.
Jag skulle inte mer än 250 men då skulle de bara vara produkter gör allt själv.
I mina öron skulle jag kunna göra all själv.
Mitt hus byggde jag med lösvirke så de blir en helt annan kostnads bild då.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kollade ribons.se. Kul med ett sådant hus. Är det vinterbonat ordentligt?
En av dem som lämnat elofferten sa att det var mer elgrejer i mitt lilla hus än i ett på 100 kvm.....
Mitt hus ska stå färdigt 15 juni och grunden är inte gjord ännu. Snickaren som fått det slutliga uppdraget att bygga är bra på att försöka hålla ner kostnaderna så det blir inte riktigt så dyrt som jag först trodde. Men det är interssant med alla kostnader i början: nybyggnadskarta 2 600 kr, ritningar 3 500 (billigt pris) bygglov (12800 kr ) , kontrollansvarig (10-15000) håhå ja ja....
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R
Carinasb skrev:
Kollade ribons.se. Kul med ett sådant hus. Är det vinterbonat ordentligt?
En av dem som lämnat elofferten sa att det var mer elgrejer i mitt lilla hus än i ett på 100 kvm.....
Mitt hus ska stå färdigt 15 juni och grunden är inte gjord ännu. Snickaren som fått det slutliga uppdraget att bygga är bra på att försöka hålla ner kostnaderna så det blir inte riktigt så dyrt som jag först trodde. Men det är interssant med alla kostnader i början: nybyggnadskarta 2 600 kr, ritningar 3 500 (billigt pris) bygglov (12800 kr ) , kontrollansvarig (10-15000) håhå ja ja....
Jo de kostar att ligga på top😁 ja vårt hus är byggt för året runt. När jag monterat braskaminen så blir de 0 kr i uppvärmning och varmvatten😊 sen skall jag ta i tur med elen och få ner den kostnaden åhå.
Men innan det blir de en altan på trädgården sida helt i en.
 
R
Helt i ek
 
Mitt fritidshus byggde jag för under 290 ' för 48 kvm. Trähus på plintgrund. Isolerat (men bara 95mm i väggarna). All inclusive (inkl elinkoppling, tomt, byggkostnader...). Men då är allting egenbyggt utom schakt och el, och mkt invändigt är fyndat (kök på blocket, kakel på konkursutförsäljning osv)...

Man brukar säga mellan 15 -25 ' per kvm om man inte gör något själv - så 24 kvm borde kosta ca 360 - 600 000 kr (räknar man på 35 kvm - vilket kanske är mer rättvist blir det: 525-875 000)

Så en miljon låter högt - men det beror förstås på fler saker som tillval, åtkomlighet osv osv.

Vad säger dom är "mycket" med elen ?
Jag hade 2-4 uttag i varje rum (utom storstugan) golvvärme i badrummet och ngt uttag ute...kostade under 20' för elektrikern exkl material (som jag hade köpt via annan, av elektrikern godkänd, källa)

Kostnader för bygget i sig tillkommer på de 15-25'/kvm i Schablonen, även markarbeten tillkommer på det...

/K
 
Carinasb skrev:
Kollade ribons.se. Kul med ett sådant hus. Är det vinterbonat ordentligt?
En av dem som lämnat elofferten sa att det var mer elgrejer i mitt lilla hus än i ett på 100 kvm.....
Mitt hus ska stå färdigt 15 juni och grunden är inte gjord ännu. Snickaren som fått det slutliga uppdraget att bygga är bra på att försöka hålla ner kostnaderna så det blir inte riktigt så dyrt som jag först trodde. Men det är interssant med alla kostnader i början: nybyggnadskarta 2 600 kr, ritningar 3 500 (billigt pris) bygglov (12800 kr ) , kontrollansvarig (10-15000) håhå ja ja....
Vilken snickare blir det?
 
Det är ett litet snickarföretag från Halmstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.