Hej!
Någon som har erfarenhet av någon lösning för att sätta på och slå av värme mm i sin stuga på distans?
Finns visst någon lösning från Defa, någon som testat den eller liknande?
Värt pengarna, jobbigt att installera?

Mvh
Magnus
 
Jag har en Ontech, men det är för att sätta på och stänga av värmen. www.ontechgsm
 
Jag har också Ontech (säljs t ex via Kjell)
En master och två slavar. Styr då med SMS totalt tre element som jag sett till hamnar på varsin fas.
De har även signalering i andra riktningen tillbaka för t ex inbrottslarm vilket jag använder.
Fungerar bra.

Snyggaste lösningen är såklart GSM modul som normapparat i elcentralen.
 
Jag har samma funderingar. Som alltid är det en fråga om pris mot prestanda/komfort.

Det som gäller för fritidshus är att ha möjlighet att slå om från underhållsvärme till "full värme". Det finns sällan någon nytta av ett mer avancerat system, troligtvis?

Defa slösning känns ganska dyr, speciellt gillar jag inte löpande kostnader...

Sedan är frågan vad du har för värmelösning i fritidshuset du vill fjärrstyra....

Själv köpte jag http://www.conrad.se/GSM-Modul-GX15...nrad-swe&pi=409591&ci=SHOP_AREA_17349_1101163 men har inte prövat det ännu...
 
Tillägg: En bra grej är att koppla in batteribackup på masterenheten. Du kan då läsa av temperaturen och få larm även om strömmen gått. Löser inte värmeproblemet men du har "connection" i alla fall.
 
Peter 123 skrev:
Sedan är frågan vad du har för värmelösning i fritidshuset du vill fjärrstyra....
Bra fråga till TS
 
Tackar för svaren!
Glömde skriva att det gäller elradiatorer, som är fast anslutna, inga stickproppar.
Om jag fattar rätt så funkar bara Ontech för element med stickproppar, eller?
Angående lösningen från Conrad, ska du installera den själv? Jag vågar nog inte skruva och koppla sladdar själv.
Vad tror ni det skulle kosta att få en elektriker till att installera det?
 
Jag ringer elektrikern i mitt fall. Jag vill dock fjärrstyra min gamla elpanna, så det är lite annorlunda.
 
Jag skippar att styra elraddisarna, styr min LLVP med en airpatrol.
 
C
Vi kör med ett billigt GSM-larm med reläutgång. Då vi växlar mellan underhålls- och komfortvärme funkade inte en vanlig fjärrströmbrytare rakt av. Blev lite dyrare men då får man å andra sidan larmfunktionen på köpet, inklusive larm om strömavbrott eller om innetemperaturen sjunker under ett visst värde.
 
Jag har en 2000w elfläkt som jag styr med en Ontech.
 
Har bytt ut dom gamla elradiatorerna mot LVI oljefyllda och har Sikom Gsm styrning och kontaktor i elcentralen. Den har 2 kanaler för styrning och går att bygga ut med tre kanaler till.
Har gjort så att vi kan sätta på/av samt att radiatorena har inbyggd sänkning som ligger på den andra kanalen. Man skickar Sms och kan få tillbaks ett svar med vilka kanaler som är på och vilken temperatur som är inomhus. Funkar bra i sommarstugan.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.