Hej!
Jag har efter 10 år i tomtkö äntligen fått en tomt som jag drömt om. Jag jobbar idag som platschef på PH Bygg i Falkenberg (www.phbygg.se) och har en bakgrund som snickare. Det kommer att bli ett passivhus eller åtminstone lågenergihus. Skall bygga i egen regi.

För tillfället tittar jag på tre fasadsystem och skulle vilja ha feedback på dem eller föreslå andra att använda istället:

https://baskvagen26.wordpress.com/2016/02/23/fasadsystem/

Såga, föreslå eller fråga!
 
Det här låter som ett roligt projekt att följa!

Jag tycker Sjömarkens system låter intressant, både tekniskt och för att de verkar vara en bra partner för en kunnig och drivande byggherre.

Och klart att ni ska bygga en takterrass förresten!
 
  • Gilla
BB_King
  • Laddar…
BB_King skrev:
Hej!
Jag har efter 10 år i tomtkö äntligen fått en tomt som jag drömt om. Jag jobbar idag som platschef på PH Bygg i Falkenberg (www.phbygg.se) och har en bakgrund som snickare. Det kommer att bli ett passivhus eller åtminstone lågenergihus. Skall bygga i egen regi.

För tillfället tittar jag på tre fasadsystem och skulle vilja ha feedback på dem eller föreslå andra att använda istället:

[länk]

Såga, föreslå eller fråga!
Vi kommer att bygga med Isotimber. Gillar att det inte är någon plast, naturligt material och lätt att fästa i.
 
Du behövde inget bygglov för byggboden? Jag skulle ha behövt ett tillfälligt bygglov om det inte vart för att jag har en huvudbyggnad kvar så jag kan ha byggcontainern som "friggebod".
 
Träull som Sjömarken kör med är kanonbra anser jag. Vi ska till och bygga snart och vi har bestämt oss för att bygga med lättreglar av trä och lösull (cellulosa).
Installationsskiktet skippar vi i och med lättreglarna, men man kan ha ett installationsskikt fast man kör med lösull i ytterväggen. Det finns lösull som är sammanpressat till skivor som man kan ha i installationsskiktet.
Plasten struntar man i när man har cellulosa i isoleringen, tanken är att fukten ska kunna vandra ut i isoleringen och sen in igen när det blir torrt inne.
Cellulosa klarar fukt men det gör inte glasull/stenull därför behövs plast vid de senare isoleringsmaterialen.
 
Hej Henke
Va snyggt erat hus blev! Hoppas det står sig än.

Asså jag har letat lite på nätet men hittar inte riktigt hur man slammar. Har du något tips var jag hittar hur man gör?
Mvh David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.