Excel
Vänta 5-10 år med att installera solceller, priset kommer sjunka och effektiviteten ökar säkert. När en anläggning har en payback på max 10år kanske det blir intressant på riktigt.
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Det är ingen tvekan om vad som gäller, däremot surrar nätet som vanligt av falsk information, tyvärr. Inte minst från dom som säljer anläggningarna. Det jag skrev tidigare gäller, är det någon som skriver nått annat råder jag dom att ta kontakt med elsäkerhetsverket för att få klarhet.
Det som kan tilläggas är en skrivning ungefär så här när det gäller kravet på behörighet: och är avsett att användas i en starkströms anläggning
Det är faktiskt flera som är högt uppsatta inom elsäkerhets kommittér som konstaterat detta med kontakter osv.

Frågar du Elsäkerhetsverket så kommer du definitivt inte få något tydligt svar. De kommer att hänvisa dig till de skrifter som finns. Tolkningar får du göra själv.

Detta med vad man fick och inte fick var klart enklare på den tiden när SFS var bibeln.
 
Excel skrev:
Vänta 5-10 år med att installera solceller, priset kommer sjunka och effektiviteten ökar säkert. När en anläggning har en payback på max 10år kanske det blir intressant på riktigt.
Helt korrekt!
 
Robert_san01, då har vi helt olika uppfattningar om "handläggarna" hos elsäkerhetsverket dom gånger jag har kontaktat dom har det aldrig varit några problem att få tydliga svar på "problemen".
Men "skrivningen": kan vålla skada på person, egendom och husdjur, finns så vitt jag vet kvar lika så dom värden jag tidigare hänvisat till.
Dock är det ju ingen "frågespalt" för var och en utan man bör nog ha rätt konkreta frågor samt även förstå innebörden av svaren.
 
elmont skrev:
Robert_san01, då har vi helt olika uppfattningar om "handläggarna" hos elsäkerhetsverket dom gånger jag har kontaktat dom har det aldrig varit några problem att få tydliga svar på "problemen".
Men "skrivningen": kan vålla skada på person, egendom och husdjur, finns så vitt jag vet kvar lika så dom värden jag tidigare hänvisat till.
Dock är det ju ingen "frågespalt" för var och en utan man bör nog ha rätt konkreta frågor samt även förstå innebörden av svaren.
Det är just skrivningen "kan vålla skada på person..." som ställer till det i diskussionerna. Ett bilbatteri kan vara dödligt och även en skarvsladd men dessa är det inget behörighetskrav på att använda.

Vill du inte få tydligt svar från Elsäkerhetsverket kan du fråga om AMS och nätstationer med luftisolerade lastfrånskiljare. ;)
 
Bilbatterier som sitter i fordon har inget med starkströmsföreskrifterna att göra för dom tillhör en helt annan föreskrift.
En skarvsladd är ingen del av en starkströmsinstallation.
Sitter däremot batterierna i en starkströmsanläggning gäller starkströmföreskriferna.
Och när det gäller "apparater" så ställer elsäkerhetsverket upp krav som ska uppfyllas, hur kraven uppfylls är det upp till tillverkare/importör att visa.
 
Jag har för mig att elsäkerhetsverket ska komma ut med föreskrifter nu under våren då det har varit lite high chaparral med solcellsanläggningar där vissa påstått att man får göra allt själv vilket man inte får.

Sen beror det ju på vem/om någon besiktigar anläggningen dom har ju inget regelverk att gå efter så dom vet ju knappt det själva. Dom som säljer solceller vet ju inte heller hur det ska vara.
 
elmont skrev:
Bilbatterier som sitter i fordon har inget med starkströmsföreskrifterna att göra för dom tillhör en helt annan föreskrift.
En skarvsladd är ingen del av en starkströmsinstallation.
Sitter däremot batterierna i en starkströmsanläggning gäller starkströmföreskriferna.
Och när det gäller "apparater" så ställer elsäkerhetsverket upp krav som ska uppfyllas, hur kraven uppfylls är det upp till tillverkare/importör att visa.
Jag är helt med dig och förespråkar också att koppling av solceller skall ska av behörig elektriker. Men det blir inte helt klara gränser på det hela. Hur klassar man ett system till en jaktstuga som är på 24V och har ca 1000W solceller installerade? Sätter man sedan jaktstugan på hjul blir det riktigt rörigt.

Just som du skriver är skarvsladdar ingen del av en starkströmsinstallation. Men när solcellerna är kopplade med en variant av skarvsladdar, är det då ett arbete man behöver ha behörighet för?

Jag tror du är med mig om att det inte är helt enkelt vad som är behörighets krav på när det gäller solceller.
 
Hojte skrev:
Jag har för mig att elsäkerhetsverket ska komma ut med föreskrifter nu under våren då det har varit lite high chaparral med solcellsanläggningar där vissa påstått att man får göra allt själv vilket man inte får.

Sen beror det ju på vem/om någon besiktigar anläggningen dom har ju inget regelverk att gå efter så dom vet ju knappt det själva. Dom som säljer solceller vet ju inte heller hur det ska vara.
Det går att besiktiga anläggningarna. Det finns ett rätt gediget regelverk om hur den skall vara utförd. Ex skall anläggningen vara frånskiljbar med låsbara brytare både på DC och AC sidan. Centralerna skall även vara märkta med varning för bakspänning och på DC sidan att det finns delar i anläggningen som inte går att koppla ifrån.

Men det finns väldigt många delar som behöver förtydligas och många räddningstjänster har egna uppfattningar om hur reglerna skall tolkas. Vissa kräver fjärrstyrd DC frånskiljning vid panelerna och andra har inga krav alls.
 
Ett tips vid lite större anläggningar är att även kontakta räddningstjänsten. De brukar vilja ha en brytare som frånskiljer ledningen från solcellerna innan den går in i byggnaden. Detta för att kunna veta att inga spänningsförande ledningar finns i en byggnad. Vi har varit med om krav på detta i ett antal projekt.

Anm. Såg roberts svar om samma sak lite sent.
 
Jag vill bidra med en helt annan synpunkt:
Bidragsdelen......

Det kan hända att det har ändrats och det kan hända att det varierar från Länsstyrelse till Länsstyrelse...

men när jag sökte för solcellsbidrag så var det kö och jag fick vänta i ca 2 år för besked.
Jag tröttnade och tackade nej när det väl blev beviljat,

MEN om du avser att söka bidrag och till en nybyggd villa så kan ju väntetiden bli lång även för dig

Frågan är då om du är beredd att vänta på ditt nybygge bara för solcellernas skull ?

Kanske smartare att bara förbereda med kabelrör och dylikt och göra installationen senare, kanske också, som andra påpekat till bättre pris än din husleverantör erbjuder ? ;)
 
Man kan söka bidraget och ange dagens datum som startdatum för projektet, då kan man bygga sin anläggning direkt och få bidraget när man har kommit fram i kön.

Jag byggde min anläggning och fick sedan bidraget beviljat ett år senare.

Nu har det dessutom tillsatts tillräckligt mycket pengar för att beta av hela den befintliga kön.
 
magnetens skrev:
Man kan söka bidraget och ange dagens datum som startdatum för projektet, då kan man bygga sin anläggning direkt och få bidraget när man har kommit fram i kön.

Jag byggde min anläggning och fick sedan bidraget beviljat ett år senare.

Nu har det dessutom tillsatts tillräckligt mycket pengar för att beta av hela den befintliga kön.
Skulle aldrig lita på att det finns pengar kvar när det blir min tur.
Skulle aldrig startat ett projekt innan jag hade ett beslut på papper, om nu bidrag var en förutsättning för att kalkylen skulle gå ihop.
Regeringen är rent för opålitliga när det gäller att skjuta till pengar. Ibland ökar bidragen men det händer också att bidragen minskar under vissa perioder och då kan väntan bli lång.
 
Bort med alla bidrag som finns till allt möjligt och som bara ett fåtal kan ha nytta av :thumbdown:
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
elmont skrev:
Bort med alla bidrag som finns till allt möjligt och som bara ett fåtal kan ha nytta av :thumbdown:
Bort med bidrag mer generellt, kan aldrig komma något vettigt ut ur det oberoende vilka som kan komma åt dem.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.