Ni som bygger dubbelgarage, vilka invändiga mått bygger ni?

Har fått ett garage i ritningen från TH som är 6*6,40 vilket jag tycker är väldigt litet, 6m på längden är ok då jag beräknar ha arbetsbänk och sånt vid sidan, men 6,4m känns väldigt smalt för 2 bilar, lite cyklar och en arbetsbänk.

Vilka mått har ni på era dubbelgarage?

//
Magnus o Johanna
 
Vad trivselhus har för mått spelar ju igentligen ingen roll. Det är hur stort garage du får bygga enligt Bygglovet och kommunen. Och sen så är Trivselhus svindyra på garage, jag har jämfört lite osv, och jag kommer inte köpa mitt genom Trivselhus.

Du bör nog ha 7m långt o 6meter brett om du skall ha en arbetsbänk.

Kolla med kommunen hur stort garage du får bygga, och köp sen garaget från snickerier som gör garagebyggsatser, så kommer jag iaf göra.

Det är iaf mitt råd.
 
Tack för tipset, dock kommer jag ha arbetsbänken på bredden är det tänkt för jag vill göra garagets djup så litet som möjligt pga tomten, så 6m räcker tycker jag, men jag vill gärna ha 7-7,50 brett tror jag.

Garagets tak utgörs av en terass som är en del av husbygget så det får bli TH (om jag väljer dem) som får göra garaget också, gäller väl att pruta ner det rejält då antar jag om de är dyra (det vet de säkert om)

/M
 
Behöver lite mer input här vad ni har för storlek på era garage och vad ni tycker om dem...

Var i ett igår som var 6*7,20m kändes rätt lagom, absolut inte för stort.....6m djupt och 7,20 brett så det fick plats lite cyklar och sånt bredvid
 
7.20L x 7.50B har jag inritat på ritningen, plus 7.00L x 7.50B carport.

 
Finns det folk som faktiskt använder garage som garage ??? :surprised:

;D
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Hej,

Jag har nyligen byggt ett garage men en platta på 7x7 m. Innermåtten borde väl vara runt 6,65 m.
Tänk på att om du väljer en takskjutport så tar denna också lite extra utrymme.

 
Om man har ett garage på ca 45 kvm hur mycket kan man beräkna att bara plattan kommer att gå på?

/S
 
lyfter upp lite....undrar samma som Steve_O

 
Hej !
Vårat dubbelgarage är 7x10 m. Då har vi två portar och en gångdörr på framsidan för att få utrymme på ena sidan där man kan dra förbi cyklar gräsklippare mm utan att repa bilarna. Förådsutrymmet har vi framför bilarna där vi borde få plats med lite arbetsbänkar samt hyllor för diverse saker.

Mvh Carroo
 
Steve_O skrev:
Om man har ett garage på ca 45 kvm hur mycket kan man beräkna att bara plattan kommer att gå på?

/S
Enliggt LB-Hus försäljare kostar platta 1'450 kr per kvm (tja, räkna får du göra själv :)). Samma typ av platta som för huset.
Men det måste finnas billigare alternativ!!

Väl mött,
Lars
 
1450, ingår arbete i det priset eller bara "materialkostnader"? Samma typ som huset, gissar att det är en isolerad platta för varmgarage man pratar om?!

Tack för svaret
/S
LSUB skrev:
Enliggt LB-Hus försäljare kostar platta 1'450 kr per kvm (tja, räkna får du göra själv :)). Samma typ av platta som för huset.
Men det måste finnas billigare alternativ!!

Väl mött,
Lars
 
Om du vill göra plattan själv så kostar materialsats från Dorocell 380:-/kvm plus moms, och då ingår kantbalk, isolering 200mm, armering, och ALLT som behövs till golvvärmen.

Det kan hända att det blir billigare om du inte behöver/eller redan har/shuntar osv eftersom sådant ingår i kvadratmeterpriset från Dorocell.

Det som tillkommer är arbetet och betongen. Betongen kostar ~1200:-/kubik och det behövs 4,5kubik till 45kvm platta.
 
380*45 + 1200*4,5 = 22500... Hmm något lägre än det jag fick på min kalkyl måste jag säga. För att få ihop det med den kalkylen på grunden skulle jobbet gå på ca 68000 :-
Halvdyrt, eller ;) ?

/S
 
Hmm...
Men i priset från Dorocell ingår väl inte priset för grävning och makadam, eller?
Priset på betongen beror ju lite på årstid och avstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.