Jag har ärvt ett antal gamla vackra kistor som jag tycker mycket om - men de tar stor plats och är ganska opraktiska. De flesta har välvda lock vilket gör det svårt att ställa något uppepå dem, och det är ju dessutom opraktiskt för att komma åt innehållet.

En idé jag haft är att hänga en på väggen på högkant och sätta hyllor inuti och få ett gigantiskt skåp. Om inte det känns lite för mycket som Draculas slott. Vad har ni gjort med gamla kistor och brudkistor? Är det någon som byggt om dem eller på annat vis moderniserat dem? Det är lite helgerån - samtidigt har ju folk i alla tider gjort om gammalt för nya ändamål så om det görs varsamt och med respekt kanske det kan bli väldigt fint.
 
Jag undrar jag med. Maken har ärvt en fantastiskt fin men stor (med välvt lock) och extremt tung brudkista. Den har stått i garaget i 5 år i väntan på bruk.
 
Gör inga förändringar som förstör kistan. De är en försvinnande kulturskatt. I synnerhet om de är välgjorda eller målade. Då är det bättre att donera kistan till traktens hembygdsmuseum.

Hur skulle det vara att snickra en plan bordsskiva med tvärstår som är anpassade efter det välvda locket? Vips har man ett modernt soffbord med förvaring under. Helt utan åverkan på den gamla fina kistan.
Det var en kamrat som kläckte den här iden en kväll då vi satt och pratade skit.

Här hemma har vi en jättestor kista som står i vardagsrummet. En såkallad Amerikakrunk av det större slaget. En släkting hade den med sig hem i början på 1900-talet. Den är väldigt praktisk att förvara tyger och sådant i.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Hej,
nej som jag skrev är jag ju specifikt ute efter att inte förstöra. Hembygdsmuseerna drunknar i kistor. Visserligen är mina unika men de har redan massor av unika kistor som fyller upp deras magasin mm. Om man säger så.
Visst kan jag göra ett soffbord, men jag har behov av ett enda soffbord och där har jag redan en utmärkt kista med platt lock.
En annan idé jag haft är att ställa ihop två stycken och ordna så att det går att ställa en sängbotten uppepå. Då är det svårt att komma åt det som ligger däri, men det är ju inte alla ägodelar som behöver fås tag på hela tiden.
 
Det låter som en bra tanke. Hur skulle det vara att utväckla den vidare och bygga en säng med utrymme för kistor under. Eventuellt ställa kistorna på var sin skiva med hjul så de går att dra ut? Där får du massor av lättillgänglig förvaring och en inredning som tillämpar gamla tankar och traditioner på ett nytt vis.
 
Ja, där har du en tanke. Hjul är ju en ypperlig idé som ju gör saker enklare utan att förstöra något. Bromsade hjul får det bli, jag har inte ett slätt golv i hela huser å de väger en del de här skönheterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.