Hej!

Vi har köpt en tomt med generös detaljplan som tillåter en byggnadsrea på 200kvm för huvudbyggnad samt två till komplementbyggnader på total 8kvm var av största från vara högst 60kvm.

Vi har tillträde till tomten 1 juni och bor nu i mindre lägenhet inne i Stockholm. Då vi troligtvis kan få ut mer vist på lägenheten innan det eventuella amorteringskravet träder in i juni funderar vi på att sälja lägenheten med inflyttning siste maj för att sedan skaffa ett temporärt boende tills det nya är klart.

Huvudbyggnaden kommer bli klar först i februari 2017 så vi har en plan på att bygga ett mindre hus (modifierat Attefall) som gäststuga så fort markentreprenaden är klar. Där efter flytta ut (i slutet av sommaren) och bo i det huset tills det stora blir klart! Min fråga, om någon vet eller har gjort något liknande är hur kommunen ser på detta? Får man bo i en komplementbyggnad (självklart besiktigad) innan huvudbyggnaden är klar?

Med vänlig hälsning, Henrik
 
-Jag tror-
Att du får väldigt svårt att bygga attefall innan hus.
Att bygga ett litet hus som bostad innebär fortfarande att du ska uppnå isoleringskrav, handikappanpassning osv.
Ställ upp en barack eller två? Eller bygg garage först och fulbo där.
 
Om vi glömmer attefallsreglerna, för de gäller inte förrän huvudbyggnaden finns på plats. Så kan du etappindela ditt bygge, så att du bygger (bygglovspliktig) komplementbyggnad först, då ex. en gäststuga. En sådan lösning tror jag du kan få godkänd. Men jag tror (men vet inte) att du då måste ha hela projektet igång bygglovsmässigt. Du får inte bygga en komplementbyggnad om det inte finns en huvudbyggnad med i bilden. Men du bör som sagt kunna bygga färdigt i lämplig ordning.
 
Sedan tror jag att du i princip kan ställa dit en byggbarack och bo i under tiden.
 
Hemmakatten
Vi bodde i husvagn på tomten under byggtiden som vi sedan sålde för lika mycket som vi köpte den för. En granne hyrde två baracker med toa och kök i under sin byggtid.
 
Redigerat:
  • Gilla
HeleneP och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som har tips på var man kan hyra baracker till en rimlig kostnad alternativt köpa?
Jag har letat runt men verkar bara hitta större firmor som tar rejält betalt.
 
De flesta baracker är det huggsexa på sedan i höstas pga invandrarsituationen. Du ska ha flyt om en privatperson ska sälja en tex :(
 
Misstänkte det, de få jag hittade är obeboeliga och de andra kostar skjortan.
Hittade dock denna http://skruvad.nu/om-oss/, de har inga exakta priser utan ungefär vilket såg rimliga ut så jag skickade mail och frågade.

Någon som har erfarenhet eller varning om dem, står inte så mycket, inget org.nummer på hemsidan men lite sökande tror jag att detta är de som ligger bakom sidan http://www.allabolag.se/5569782344/Skruvad_kreation_och_produktion_AB

Det verkar vara begagnade som de fräschar till, dock måste man se till att man har vatten och avlopp först men det är bara att prioritera det först innan man börjar med annat.
Men som sagt, hänger på vad det kostar, återkommer när jag fått ett svar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.