Hej,


Skulle bli väldigt tacksam för hjälp i denna för oss kniviga fråga!

Vi har köpt ett hus som vi kommer att nyttja som frididshus men förhoppningsvis ganska mycket och året runt. När vi köpte fick vi höra att brunnen var bra, det var bara ett elfel på pumpen men med den enkla åtgärden skulle vår vattenförsörjning funka fint. När vi fått nycklarna hintade säljaren att det eventuellt varit lite dåligt med vatten de senaste åren men att det kanske berodde på att de inte använt så mycket vatten (?).
Nu har rörfirman varit här och konstaterat att vi A, måste byta pumpen och B, att det inte är särskilt mycket vatten. Det är en brunn som borrades på 50-talet, den är 22m djup och vattnet går upp till 17m.
Rörfirman sa att vi antingen kunde provpumpa och rensa den brunn vi har, det skulle kosta ca 14 000kr alternativt borra en ny för ca 50 000kr.

Vi vet inte vad som är vettigast att göra och där skulle jag vara så tacksam om någon med mer kunskap kunde ge råd. Att lägga 14 000kr känns ganska dyrt om det sedan visar sig att vi måste borra ny brunn.

Vad tycker ni att vi ska göra?

Vi är två vuxna och två barn, vi vill kunna duscha, köra tvättmaskin och diskmaskin utan att fundera över om vattnet kommer att ta slut...

SÅ tacksam för råd!
 
hsd
Borra
bättre tillgång och kvalite
vatten är det viktigaste livsmedlet
 
  • Gilla
MyG och 1 till
  • Laddar…
Hur konstaterade VVS-firman att det var dåligt med vatten?
Eller det är också baserat på hörsägen från tidigare ägaren?

Du kan installera en pump som går att återanvända även i en ny borra, det blir bara lite överdomensionerad nu.
Så kan du provaanvända gamla borran och se hur kvalitén är, och tillrinningen över tid. Det är korrekt att den kan öka om man regelbundet nyttjar brunnen, men inte hur mycket som helst. Att nyttja den ger er information om er vattenförbrukning som kan dimensionera nästa brunn isf.
 
  • Gilla
MyG
  • Laddar…
Om det finns en pump i bef brunn förstår jag verkligen inte varför det skulle kosta 14000:- att provpumpa den. Det är ju inte raketvetenskap direkt ;-)
När brunnen varit oanvänd och man har en stabil vattennivå så pumpar man ut en viss mängd vatten och mäter sedan hur lång tid det tar för brunnen att återfyllas till den ursprungliga nivån.
 
  • Gilla
MyG
  • Laddar…
En 17m vattenpelare låter inte så illa, det blir väl 200 till 300 liter. Men det som avgör är tillrinningen och den kan ni bara mäta genom att pumpa ur och se hur snabbt det fyller upp igen. Så i första läget skulle jag råda att undersöka tillrinningen och vad det kostar att fixa pumpen.

Om kvalitén på vattnet är bra, så tycker jag det kompenserar för viss tidvis brist på vatten. Det finns inga garantier för att vattnet är bättre eller ens bra i en ny brunn. Å andra sidan är jag själv mycket glad att jag lät borra en ny brunn förra året. Men vi hade stora roblem både med kvalitén och med tillrinningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
MyG
  • Laddar…
harry73
Kolla med brunnsarkivet på vilket djup brunnar i närheten finns. Fråga om vattenkvaliteten hos grannarna. Kan vara att ni har bra kvalitet men dålig med vatten, men att man på t ex 50m har mycket järn eller andra föroreningar.
Kan också vara bra att hålla befintlig brunn i drift som back up
 
  • Gilla
MyG
  • Laddar…
Du känner ingen sprängare ? En laddning dynamit i hålet brukar fixa problemet.
 
  • Gilla
MyG
  • Laddar…
hsd
man kan "spränga" brunnar för tillrinningsökning med tryckluftsimpulser, dynamit vatten vill Du nog inte dricka
 
hsd
Patrick E skrev:
Om det finns en pump i bef brunn förstår jag verkligen inte varför det skulle kosta 14000:- att provpumpa den. Det är ju inte raketvetenskap direkt ;-)
När brunnen varit oanvänd och man har en stabil vattennivå så pumpar man ut en viss mängd vatten och mäter sedan hur lång tid det tar för brunnen att återfyllas till den ursprungliga nivån.
Det kostar kanske både timmar och material
Men Du kanske jobbar gratis...i
 
Inga problem med dynamit. Var den metod som användes innan det fanns tryckbilar. När hålen gav dåligt med vatten. Används fortfarande i skärgården.
 
hsd
Ska nog inte rekommendera den metoden till en barnfamilj .
 
hsd
det är bara dumheter att utsätta barn för de gifter som blir och kan komma efter trots spolning, är dessutom brunnen grund så är det bättre att borra nytt, MEN det kan uppstå nya problem i ett djupare hål...berggaser (vattnet måste luftas) mm, det är omöjligt att förutse via forat och det kan vara svårt för en geolog att ge garanti på vattenkvaliten
jag skulle borra nytt, vad andra tycker får stå för dem
vad TS väljer kanske vi får läsa i en snar framtid, förhoppningsvis med gott resultat
 
Tusen tack för svar och goda råd!!

Det lutar åt att vi köper en pump som vi även kan använda i ett nytt borrhål och testar hur mycket vatten vi får. Den gamla pumpen var original från 50-talet och gick inte att rädda.
Någon som har tips på bra pump att investera i?
 
hsd
Grundfos är bra, vilken modell beror på anslutning mm
ska Du byta själv eller anlita någon (då kan det vara lättare att få rätt grejer direkt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.