Vi funderar på att köpa ett hus tillsammans med några vänner och bygga om till 2 lägenheter (typ en per våning el liknande).
Det pga av att vi alltid gillat det här med kollektiv men inte vill ta steget fullt ut och dela på kök, toa osv, att vi har barn i samma åldrar och för att det blir prismässigt fördelaktigt. Vi kollar på 200-250 m2 villor i Stockholmsområdet och de kan man köpa för sådär 6-10 miljoner något man knappast får 2 villor för.

Så, det vi nu undrar är hur man gör det administrativa och juridiska. Kan man dela ett hus i 2 lägenheter och sen dela på tomten. Hur skriver man i så fall det på papper. Om någon skulle vilja flytta måste man ju sälja bara ena lägenheter samt halva tomten (eller rätten till att dela och nyttja hela tomten).

Är detta genomförbart? Någon som har några erfarenheter av liknande projekt eller bara kan det juridiska? Mycket tacksam för input från de som vet mer...
 
Skulle lägga ner tankarna direkt, det mesta juridiska talar emot. Banken kommer inte vara sugna alls på att belåna med 4 kredittagare på samma fastighet. Det går inte att dela i 2 lika delar ägandemässigt heller tyvärr. Om ni har cash på hela köpet går det att samäga men då äger ni allt tillsammans och om den ena vill flytta kommer den andra familjen behöva köpa ut eller flytta samtidigt då det nästan är omöjligt att hitta en annan köpare med samma önskemål.
 
Skulle kanske funka i bostadsrättsform?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, om detaljplan tillåter det. Dela kåken i 2 lgh och bygg ett attefallshus så har ni 3 lgh och en brf :)
 
Det finns som sagts en hel del problem med en sådan lösning.

Att rakt av dela en bef. fastighet med hus till två är i de allra flesta fall inte tillåtet. Det betyder att ni måsta samäga fastigheten för en sådan här lösning.

Om ni samäger så finns det en otrygghet, enl. lagen om samägande så kan en av delägarna när som helt begära att hela fastigheten säljs. Även om ni som köper håller sams och är överens om allt. Så kommer en av er att vilja sälja en dag. Och den som köper kan alltså enl. samägandelagen tilltvinga sig hela fastigheten (eller tvinga den kvarboende familjen att köpa även andra halvan).

Förslaget om att göra en BRF av det, bör man också vara lite försiktig med. Det måste som sagt vara minst 3 "lägenheter" för en brf. Det förekommer att sådana skapas på vanliga villatomter, just genom att bygga en attefallsstuga som 3e lägenhet. Eftersom detalj planen ofta föreskriver att tomten skall bebyggas med en - eller tvåfamiljshus, så finns det en risk att en 3e permanentboende på tomten kan komma att förbjudas, ev. långt i efterhand. Finns inga rättsfall nu. Om ett sådant förbud beslutas så kan det bli oerhört dyrt för medlemmarna i bostadsrättsföreningen, att tvingas lösa in den 3e lägenheten, och därefter upplösa föreningen.
 
hempularen skrev:
Att rakt av dela en bef. fastighet med hus till två är i de allra flesta fall inte tillåtet. Det betyder att ni måsta samäga fastigheten för en sådan här lösning.
Har man inte på senare tid varit mer frikostiga med detta, jag tänker på det här med tredimensionell fastighetsbildning (våningsplan kan göras till egna fastigheter)?
 
Har iofs. inte reglerna för 3 dim. fastigheter klart för mig, men jag kan inte tänka mig att det går att bilda en 3 dim. fastighet i ett område med normal detaljplan.
 
Inne i städer är det tydl. förekommande i tex. sammanhanget där shoppingcentret längst ner är en egen fastighet och ägs av ett bolag, och bostadsvåningarna är en annan fastighet och ägs av ett annat bolag. Brukar det inte vara detaljplanerat inom städerna?
 
Klart det är detaljplanerat, men då inbillar jag mig att det måste finnas formuleringar i det. planen som tillåter den typen av fastigheter.
 
Hemsk tanke att äga någonting tillsammans....
 
Aldrig i helvete, saker och ting kan ändras för de andra ägarna under tiden. Sjukdom karriärer och skilsmässor ramlar på. Plötsligt står man där när ena parten vill sälja och andra inte. Vid delat ägande kan en försäljning alltid tvingas fram, har man inte de ekonomiska resurserna kan man få en ny delägare som har det och då är man hemlös om denne önskar det.
 
Det har ju också introducerats en ny form av lägenheter, ägarlägenheter. Känner inte till konstruktionen men den borde väl gå att tillämpa på ett flerbostadshus där alla äger sin egen del? Värt att kolla upp..
 
Ägarlägenheter är avsedda för flerfamiljshus, när man köper en sådan så blir man samtidigt del av en samfällighetsförening som ansvarar för de gemensamma sakerna i fastigheten. Ägarformen har inte blivit populär/vanlig. Vet inte varför, men skillnaden mot en bostadsrätt blir i praktiken försumbar. EN väsentlig skillnad är att samtliga lån ligger på lägenhetsinnehavarna, i brf. fallet döljs ofta den totala belåningen av en lägenhet, ägarlägenheten kan därför se ut att vara dyrare.

I det här fallet tror jag inte att det fungerar, man kan inte vara bara två medlemmar i en samfällighetsförening.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nej, såg också det på Lantmäteriets hemsida att man måste vara minst tre.
Men hade det varit fler än två lägenheter på gång i detta projekt, hade man kunnat nyttja ägarlägenhetsformen.
https://www.lantmateriet.se/Fastigh...ensionell-fastighetsindelning/Agarlagenheter/

Jag skulle nog säga att den högst väsentliga skillnaden mot BRF är att varje lägenhet i ett hus med ägarlägenheter är att jämställa med en egen fastighet (framgår inte riktigt på LM sidor om det ÄR en egen fastighet) och det gemensamma (fasad, tak, m.m.) bedrivs i form av en samhällighet. Lättast kanske att jämföra med en bunt villor som har en vägsamfällighet.

Bostadsrätter är ju egentligen inget man kan äga, man äger medlemskap i en förening.
 
Kan inte den ena familjen köpa, bygga om och hyra ut till den andra? Har bekanta som delar ett hus (två bröder med familjer) men där tror jag att det är de två bröderna som stått som ägare för hela huset gemensamt. första 10-15 åren delade de hela huset och trädgården (tex delad tvättstuga i källaren, delade förråd på vinden) men sen delade de så att ena familjen fick källare + markplan och den andra övervåning + vind. Dela tvättstuga var tydligen inte helt friktionsfritt. :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.