S
Vi har en gård i Skåne från 1850 så man finner en del saker som man inte vet vad de var till. Dessa fann jag i trädgården vid en buske.

Dessa plåtar är troligen 5mm tjocka och får mig att tänka på någon eldstad. Kanske jag har fel?
DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hittade dessutom två stora gjutjärns plåtar, säkert 1,5cm tjocka och 50x70cm i storlek med Jesus sista måltid på båda. :D
Vad kan de ha var till? Kan fixa bild imorgon om någon är intresserad.

Hur som helst så tänkte jag sätta plåtarna på bilden på väggen i vår sal, men först måste de restaureras. Men jag måste nästan veta vad de varit till innan, annars vet jag inte hur jag ska behandla dem, dvs lackas, sotas eller liknande.
 
Vad är dessa plåtar på bilden gjorda i för material ?
Dom ser grönärgade ut men det kanske är en synvilla ?
Vackra var dom i alla fall , tror inte dom har varit till någon eldstad som luckor då det inte finns handtag/knoppar eller hål för detta.
 
Murade man inte in dedär tjocka plåtarna i spisen så att de kunde sprida mer värme?
 
Spännande!!
 
S
Ser ut som lite rost på baksidan, troligen järn. Men framsidan ser antingen oxiderad eller målad ut. Nästan så det ser ut som rostskyddsfärg här och där...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S
Ha, jag hittade mina gjutjärnsplåtar på goog
https://cdn2.cdnme.se/4529052/8-3/sista_maltiden_56a7c364e087c32ec2a8ff0b.png

"I vår bys äldsta hus finns Nattvarden avbildad. Motivet tillverkads mellan 1600-talet och fram till artonhundratalet och var tämligen populär. På Huseby bruk fick de omtillverka formarna till motivet tre gånger på grund av dess popularitet. Sidoplattan var ofta syndafallet, med Adam och Eva."
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.