Vi har i nu dag en gammal braskamin från början av 80-talet, med tillhörande skorsten/rökkanal.
Vi har köpt en ny modern braskamin och även ny rökkanal/skorsten, med montage och avser att montera på samma plats som den gamla. Den nya rökkanalen kommer att gå i samma schakt som den gamla. Dvs ingen ändring i utseende ute eller placering av rökkanal.
En titt på kommunens hemsida visar att bygganmälan krävs vid anläggning av eldstad eller väsentlig] ändring av eldstad och/eller ändring av rökkanal. Vad som menas med väsentlig ändring framgår inte.

En bygganmälan ska dokumenteras med fasadritning där skorstenens placering är tydligt markerad och en planritning som visar rökkanalens placering för alla berörda plan.
Om jag skickar in en bygganmälan och säger Fasadritning: Samma som förut och Planritning: Samma som förut; Är det då en väsentlig förändring av byggnaden?
Jag tycker att kommunens avgift på 2400 kr är onödig i detta fall.
Naturligtvis kommer sotaren att informeras för inspektion och provtryckning.

Några synpunkter från kunskapen inom forum?
 
Installation och byte av befintlig kamin kräver tyvärr bygganmälan, men om du inte frågar så......
 
Men, ett stort men, det finns faktiskt kommuner som tycker att det är nonsens att behöva en bygganmälan för att byta till en annan kamin så de har slopat det! Troligtvis inte där du bor!
 
Så om man installerar en spiskassett utan att anmäla det - vad ska hända?
 
Du kan få sanktionsavgift på 4400 - 8800 beroende på om man räknar det som en eller två installationer (rökkanal som en, braskamin som en). Dessutom ska ju kaminen nybesiktigas av sotare/skorstensfejarmästare efter installation och då brukar kommunen automatiskt få en kopia på att installation genomförts.
 
Lite svårt att tyda exakt hur din nya lösning är, som jag fattar, du ställer dit ny kamin med diverse nya anlutningsrör till befintlig rökkanal?

Om man återanvänder en befintlig rökkanal som använts för samma eldningstyp skall man kunna klara sig från ny anmälan.

Det brukar stå på kommunens hemsida att t.ex. vid byte av befintlig panna till ny krävs inte bygganmälan. 2400kr är ju ett rövarpris, jag betalade strax över 400 kr och då var det sedan 20 år ej använd rökkanal till oljepanna som gjordes om när jag satte i en kamin i vardagsrummet.

Provtryckning och besiktning bör du dock göra oavsett, inte så dyrt.
 
Som tidigare sagts, beror på vilken kommun. I vår kommun i nordvästra Stockholm behövs ingen bygganmälan för byte av befintlig braskamin till en ny.
 
Fru.Deje skrev:
Du kan få sanktionsavgift på 4400 - 8800 beroende på om man räknar det som en eller två installationer (rökkanal som en, braskamin som en). Dessutom ska ju kaminen nybesiktigas av sotare/skorstensfejarmästare efter installation och då brukar kommunen automatiskt få en kopia på att installation genomförts.
nybesiktas?
 
I vårt fall skickades protokollet från sotaren bara till oss, vi skulle skicka den vidare till kommunen för kännedom.
 
Läste nu länken som camaro1969 lagt in och den talar sitt tydliga språk under kapitlet "Byte av eldstad" 5e sidan.

Och det står tidigare i samma dokument att det som sammanfattas i dokumentet har godkänts i Riksdagen, med det i ryggen skulle jag i TS fall hoppa över bygganmälan och bara ta dit sotaren för provtryck/besiktning, därefter skicka in handlingen till kommunen för kännedom.
 
fusion skrev:
Läste nu länken som camaro1969 lagt in och den talar sitt tydliga språk under kapitlet "Byte av eldstad" 5e sidan.

Och det står tidigare i samma dokument att det som sammanfattas i dokumentet har godkänts i Riksdagen, med det i ryggen skulle jag i TS fall hoppa över bygganmälan och bara ta dit sotaren för provtryck/besiktning, därefter skicka in handlingen till kommunen för kännedom.

jag tror inte texten i den länken är godkänd i riksdagen, utan det är en tolkning av en som ogillar byråkrati...
 
camaro1969 skrev:
jag tror inte texten i den länken är godkänd i riksdagen, utan det är en tolkning av en som ogillar byråkrati...
Ja, fel av mig, läste nog för snabbt där !


Jag tycker hans sätt att lägga upp det är övertygande och kan man lägga upp det på samma sätt så borde man lätt inse om det är väsentlig ändring och i så fall göra anmälan.
 
precis... ordet väsentlig väger tungt...

jag har bytt från en murad skorsten till en isokern och tänker hävda att det inte är en väsentlig ändring...

stenmaterial på samma ställe som tidigare..
 
O
Man kan alltid ringa och prata med kommunen. Så får man se hur de ställer sig till frågan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.