Hej
Då vi skall ändra planlösningen i nuvarande hus undrar jag om detta fackverk är självbärande.
tror egentligen inget annat än att så är fallet då alla innerväggär är med 45*45 reglar och ingen genomgående vägg i mitten. Skall öppna upp helt mellan kök och sovrum 1 + sovrum 4 för att göra öppen planlösning kök/vardagsrum där och sen bygga en hall i befintligt vardagrum där återstående det av vardagsrummet skall bli nytt sovrum

fackverk.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

planlösning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Även 45or bär last. Jag hade inte rört några väggar.
 
Det bör framgå av takstolsritningen om ett upplag "på mitten" krävs.
Finns något påpekande om detta i beskrivningen?
Och jag ser inte någon sådan markering på fotot av ritningen.

Därför tror jag att det är OK att ta bort mellanvägarna.
Men märk väl, jag är inte expert på detta!
 
Med de dimensionerna och ett spann på 8 meter skulle jag sticka ut hakan och säga att Ja de där är självbärande.
Men om jag var dig skulle jag nog inte lita enkom på mig. 😉
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
thomasx skrev:
...
Men om jag var dig skulle jag nog inte lita enkom på mig. 😉
Jag vet, vi ordnar en omröstning!

Folkets makt, demokrati, är ju alltid rätt :)
 
  • Haha
Kung Louie
  • Laddar…
Chansen är som sagt stor att de är självbärande, men det skulle kunna vara som i vårat hus att du har en "delad hjärtvägg" (osäker på om begreppet är korrekt), så att väggen mot de två sovrummen är bärande i vänstra delen och väggen mot kök och badrum i den högra delen. Att det är så framgår inte av vår husritning, det är något vi fått veta av grannar, och kunnat konstatera att det stämde i samband med ombyggnad.
 
Hej, skall också tillägga att där redan är ett "valv" upptaget av förra ägaren så att dörröppningen till kök nu är ca 250 cm bred. Där är inte monterat någon limträbalk eller liknande på denna . Så i princip är det nu bara väggen bakom garderoberna i Sovrum 1 som jag vill ha bort.

Men för att köra med hängslen och livrem är det kanske lika bra att montera en limträbalk på vinden för säkerhets skull.
Kan väl inte kosta många kronor?
 
Jag har aldrig sett en sådan takstol som inte varit självbärande.
Men jämför för säkerhets skull dimensioner och knutar med någon dimensioneringstabell från tiden.
 
Hej,
Är det Smålandsvillan, byggt runt 80 talet??

Varför jag frågar? Därför då har vi samma takstolar och våra är bärande, jag har rivet ut alla innerväggar och din planlösning och allt ser väldigt likt ut vårt hus. Såg ut..
 
Har samma fackverk hemma som ni har. Dock har jag kilar längst ut i vinkeln där hanabjälken möter överliggaren/överramen. Vårt är iaf självbärande.

Så jag ställer mig i de "självbärande ledet". Skulle bli ganska förvånad om detta behövde bärhjälp underifrån.

Såga ner väggarna med motorsåg längsgående och se om de nyper 😎

Skämt å sido. Du kan ju alltid kika in på någon garagetillverkares hemsida och se. Tex Mellby garage använder ju denna takstolsmodell som självbärande.
 
Jag påstår att takstolen inte är självbärande.
Jag ser inga angivna spikantal i förbanden.
Det är ingen kil i mötet mellan överram och underram.
Spikplåtarna över skarven i underramen är i ynkligaste laget.

Om takstolen varit självbärande så behövs rejäla spikplåtar i underramen. Det blir ett stoort dragande moment där. För något årtionde sedan spikade jag takstolar med 7,5 meters spännvidd. Massor med spik i varje virkesdel. I en plåt på 77 x 152 mm finns det inte så många hål. Dessutom är det olämpligt att spika så tätt nära änden. Virket splittras och kan inte ta någon last alls.

Gjorde då beräkningen i dos-programmet som följde med Takstolsboken. Kan inte köra programmet längre. Kanske någon annan kan hjälpa dig.

Mvh / Findus
 
findus42 skrev:
Jag påstår att takstolen inte är självbärande.
Jag ser inga angivna spikantal i förbanden.
Det är ingen kil i mötet mellan överram och underram.
Spikplåtarna över skarven i underramen är i ynkligaste laget.

Om takstolen varit självbärande så behövs rejäla spikplåtar i underramen. Det blir ett stoort dragande moment där. För något årtionde sedan spikade jag takstolar med 7,5 meters spännvidd. Massor med spik i varje virkesdel. I en plåt på 77 x 152 mm finns det inte så många hål. Dessutom är det olämpligt att spika så tätt nära änden. Virket splittras och kan inte ta någon last alls.

Gjorde då beräkningen i dos-programmet som följde med Takstolsboken. Kan inte köra programmet längre. Kanske någon annan kan hjälpa dig.

Mvh / Findus
Jag var inne på exakt samma spår varför jag först frågar om vilken hustillverkare som ligger bakom. I vårt fall kommer nämligen takstolarna som kassetter med bjälklaget. Och har kunden samma tillverkare, Smålandsvillan, så är dom självbärande till 90%.

Men om inte så gör spikplåten i underkant mitt på underramen att jag aldrig skulle riva väggen innan jag undersökt detta mer noggrant. För det drag som kommer uppstå där ser den plåten inte ut att vara dimensionerad för. Eller rättare sagt spikförbandet.
 
Det är ett LB Hus från 75
 
keckepro skrev:
Det är ett LB Hus från 75
OK, men gör så då att du kontaktar dom och frågar. För dom tillverkar väl fortfarande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.