Hej

Behöver hjälp med att hitta en bra kompressor

ska användas för

- Byta däck
- Tryckluft
- Sprut måla
- andra garage sysslor

Vill gärna ha en som kan byggas in. då man inte vill ha ett jävla liv i garaget ! :D
 
Sprut måla det är det som krävs mäst av en kompressor. Det andra klarar vilken skit samhällets. en 2 cylindrig är nog den du söker.
 
har du någon erfarenhet vad man ska titta på för märken ?

kan man lita på Jula/Biltema/Clas osv
 
Mikael_L
Muttermaskin drar också kopiösa mängder luft.

Men visst fungerar även en mindre kompressor ändå. Man får bara ta paus lite då och då och låta den ladda upp trycket. (Och så måste man ha en grov slang, en tunn 1/4" räcker inte alls till mutterdragare).

Men när man sprutmålar är det däremot inte OK att behöva ta en paus när man inte vill/kan det. :)


Att bygga in en kompressor är långt långt ifrån enkelt. Hur har du tänkt lösa kylningen?

Bygg ett eget rum för kompressorn, och sätt temperaturstyrda fläktar som ventilerar ut varmluften och in med sval utomhusluft.

Eller så köper du en tyst kompressor direkt.

Den här MFT 2020 är sjukt tyst, jag blev grymt imponerad när jag fick använda en sådan en gång!
https://www.velltra.se/produkt/kompressor-mft-2020of/


Det finns ju större varianter av MFT, som kanske är lika tysta. Jag har aldrig provat någon annan av deras modeller.
https://www.velltra.se/produkt-kategori/maskiner-verktyg/maskiner-elverktyg/tryckluftsaggregat/
 
Redigerat:
Billiga kompressorer låter över lag mer än dyrare.
En avgörande faktor till valet av kompressor är vad du har för ström att tillgå, 1-fas eller 3-fas samt hur många ampere.
 
men om vi skippar sprutmåla. kommer mesta dels användas för mutterdragning osv.

vill gärna hitta någon bra lösning på att bygga in kompressorn så man kan arbeta många timmar med den på. men har inte hittat någon riktigt bra.

den såg bra ut, MFT 2020.
 
Mikael_L skrev:
Muttermaskin drar också kopiösa mängder luft.

Men visst fungerar även en mindre kompressor ändå. Man får bara ta paus lite då och då och låta den ladda upp trycket. (Och så måste man ha en grov slang, en tunn 1/4" räcker inte alls till mutterdragare).
Det är sant men man använder ofta en mutterdragare så kort tid och då räcker det många gånger med en mindre kompressor.
Tänk dock på att som Mikael_L skriver att använda en grov slang.
 
när det gäller el så kan jag lösa det mesta då min granne är elektriker.

men vill gärna hitta något bra. som är hållbart och funkar utan konstigheter
 
Jag kör med http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=49 sedan ett par år tillbaka och är nöjd med den.

Den fungerar bra till tryckluftsverktyg och sprutmålning på min hobbynivå.

Det är en väldig skillnad i kapacitet mot den 24l 1000Kr kompressorn som jag hade innan (den räckte inte till).

Hur den står sig jämfört med andra alternativen vet jag inte.
 
  • Gilla
konsul
  • Laddar…
hur är ljudnivån, har du byggt in den?
 
Generellt kan man väl säga det finns en regel: ju större desto bättre.

Jag skulle gärna ha en 100 liters 3 fas, men det finns inte en chans att få plats med det i mitt lilla garage. Så det fick bli en 50 liters 1 fas eftersom det är ganska svårt att hitta en 50 liters med 3 fas. Denna får plats under min arbetsbänk och jag tycker inte att den låter speciellt mycket, faktiskt mindre än den 12 liters fjutt jag klarat mig med hittills.

Jag har ännu inte testkött den ordentligt då jag inte har så mycket luftmaskiner ännu men polaren som har en bilverkstad har en lika stor (liten) och klarar sig OK med den, så jag tror att det kommer funka för mig också.
 
Jag har byggt in den lite, ställt däck framför den och sen har jag hyllor med grejer ovan på den och dämpning på sidan (snickarboden är överbelamrad med prylar).
Har öppen ett par decimeter från golvet så den får in luft.

Tycker den är hyffsad tyst men det är ju inget man vill ha igång sent på kvällen.

Jag har en kontaktor till all el i snickarboden så kompressorn är alltid igång när jag är där.
När man bara blåser rent lite så går kompressorn sällan igång (ibland går den inte igång på en vecka).
Sprutmålar eller kör tryckluftsverktyg går den mycket.
 
Redigerat:
okey då hänger jag med.

någon som har tips hur man kan bygga in en kompressor ?

har någon lyckats med det ?
 
Har gått i tankarna på att placera kompressorn mot en yttervägg i garaget, för att sedan "bygga in den"

Tanken var att bygga in den i ett skåp med en bänkskiva ovanpå, så att man utnyttjar platsen och gör ytan till en arbetsbänk.
Innuti skåpet tänkte jag att kompressorn, slangvida och luftverktygen kunde förvaras.
Sedan tänkte jag att man kunde ta upp ett hål i ytterväggen så att kompressorn får andas.
Hur man sedan löser det med ett spjäll eller en fläkt för inlopp och en för utlopp har jag inte funderat så mycket på ännu.

Ett enkelt knep att hålls koll på värmen är att bara montera upp en yttertermometer på väggen ovanför och dra in sensorn i skåpet.

Detta är ett alternativ som förvarar kompressorn och ljudisolerar, man får en avsedd plats gör alla verktyg och tillbehör, man får även en arbetsbänk
 
Mikael_L
Det kan kanske gå att bara sätta två kallrasskydd och ställa kompressorn på ett bra sätt så kan kompressorns egen fläkt kanske sköta om luftväxlingen med utomhusluften.
Och så isolera lådan lite lagom, så man inte kyler ner garaget onödigt genom lådväggen.

Bara en tanke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.