Om elsystemet börjar brinna är något allvarligt fel. Visst kan man ha snedfördelning mellan faserna, men då ska säkringen lösa före det börjar brinna....

Hyresvärdens inställning är mycket anmärkningsvärd, om det börjar brinna i elsystemet så måste man naturligtvis stänga ner anläggningen och ta reda på orsaken och åtgärda det innan den tas i bruk igen. Det finns en uppenbar risk för att det finns latenta fel här.

Om hyresvärden inte tar detta på största allvar och skickar dit en elektriker omedelbums hade jag flyttat ut omedelbart och begärt att få deponera hyran hos länsstyrelsen i avvaktan på åtgärd samt begärt att få den nedsatt eftersom lägenheten inte kan nyttjas.
 
Redigerat:
Dina senaste bilder bekräftar det jag skrev, jag hade inte gått och lagt mig i den lägenheten utan att strömmen är avstängd och med tanke på hur det verkar se ut så kan man inte ens vara säker på att huvudbrytaren bryter all ström.

Om din bekant inte redan är det så be denne gå med i hyresgästföreningen, det kommer behövas är jag rädd.
 
D09
Ludwig skrev:
Utan att vara behörig inom vare sig elinstallation eller psykiatri, vill jag ge min åsikt om ovanstående poster..

1: det där såg inte bra ut.

2: hyresvärden menar nog problem med snedfördelning i sin inkommande tankeström. Speciellt om hen inte är införstådd med sitt ansvar som hyresvärd.
Det där är tydligen bara en bråkdel.

Det allmänna skicket är fruktansvärt..

Eluttag göms av möbler för att hindra ungarna att komma åt. Det lovas åtgärder men händer inget.

Ett eluttag saknade skruvar och hängde löst ( kan vara det på bilden ) men det tryckets tillbaka utan skruv och in med en sladd *fixat*

Sen är vattnet en annan historia.. 😳 men det har inte med elen att göra.

Att säkringen går vid tvättmaskin / torktumlare var lösningen att slänga ut torktumlaren och hänvisa till tvättstugan då det var 6a säkring till badet.

Tydligen så var det ett sånt där hederligt proppskåp i gjutjärn som fanns i en annan del av byggnaden.
 
Se till att få det gjort nu innan kommande hyresbetalning.
 
D09
mexitegel skrev:
Dina senaste bilder bekräftar det jag skrev, jag hade inte gått och lagt mig i den lägenheten utan att strömmen är avstängd och med tanke på hur det verkar se ut så kan man inte ens vara säker på att huvudbrytaren bryter all ström.

Om din bekant inte redan är det så be denne gå med i hyresgästföreningen, det kommer behövas är jag rädd.
Just nu är det ingen som bor där. Alla är tillfälligt utflyttade därifrån av olika anledningar men det måste till en åtgärd som gör det säkert så det blir åtkomst till lägenheten. Den är inte billig direkt.

Hyresvärden är tydligen lite udda att ha att göra med.

Jag begärde ett elsäkerhetsintyg av behörig elektriker eftersom det anses vara farligt.

Han accepterade inte min ton.

Min bekants föräldrar tog upp bristerna samt annat som var katastrof men fick som svar att " var inte tyken "
 
D09
Känns inte som det är lönt att ha en diskution med hyresvärden eftersom "det inte finns några fel".

Kanske bättre det får bli en inspektion av räddningstjänsten för att få det svart på vitt samt så blir det isåfall ett underlag för att hålla inne på hyran.
 
Läs länken jag skickade om deposition, det behövs inget intyg. Länsstyrelsen fattar beslutet på en vecka.
Om lägenheten inte kan nyttjas gäller full hyresnedsättning.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Tror det saknas jordfelsbrytare till lägenheten

Hur fungerar det med eluttagen till tvättmaskin etc i badrummet?
 
D09
mexitegel skrev:
Läs länken jag skickade om deposition, det behövs inget intyg. Länsstyrelsen fattar beslutet på en vecka.
Om lägenheten inte kan nyttjas gäller full hyresnedsättning.
Läser för fullt 👍
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D09 skrev:
Tydligen hyresvärden och någon från öst som fixar i huset.

Hur kan man kontrollera om någon har elbehörighet?

Sen ska det finnas en behörighet på en firma också om jag inte minns fel?
Från öst?
Jag har tidigare installerat en högspänningsutrustning i ett baltland och aldrig förut sett en sådan nitiskhet vad gäller el-installationer. Till den minska detalj ska allt dokumenteras och vara enligt landets föreskrifter.
I Sverige är det mer laissez-faire.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Känns inte som det är lönt att ha en diskution med hyresvärden eftersom "det inte finns några fel".
Nej, money talks är nog det som gäller här. Det låter redan som hyresgästerna varit för snälla.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Ang dörren som är låst så hänvisar hyresvärden till öppningsbara fönster.
För att ett fönster ska kunna räknas som nödutgång så måste det ligga i markplanet, höjd golv-underkant ca max 1m, höjd mark-underkant ca max 1,5m alternativt räddningsstege på utsidan.

Fönstret får inte ha någon typ av vädringsspärr
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Brandvarnarna skyllde hyresvärden på att den förra hyresgästen snodde
Ja, om inte hyresvärden har utfört en besiktning vid hyresgäst utflyttning och/eller inte upptäckt att brandvarnare fattas så är det hyresvärdens skyldighet att på egen bekostnad ersätta brandvarnaren innan ny hyresgäst flyttar in.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Tror det saknas jordfelsbrytare till lägenheten

Hur fungerar det med eluttagen till tvättmaskin etc i badrummet?
Ja, detta kan man inte ställa krav på att det ska finnas i en gammal lägenhet även om det är en stark rekommendation att det ska finnas.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.