magnetens skrev:
Elen du säljer ut på nätet kommer troligast att vara värd minst lika mycket som du betalar för den el du köper. Idag är det flera leverantörer som betalar runt 1kr/kwh, vilket gör det mer lönsamt att sälja än att egenförbruka.

Men till de 30 ören du antog så tillkommer det en skattereduktion 60 öre + elcertifikat ca 20 öre +ers. för nätnytta ca 5 öre. Vilket ju iaf blir drygt 1kr/kwh för elen du säljer.

Solcellerna ger ett betydande tillskott under perioden mars-september.
Ex på produktion/fördelning över året:
[länk]
Vad gäller Skattereduktion har jag tolkat det som att du bara får reduktion på lika många kWh som du köpt in föregående år. Dvs gör ditt hus av med 20 000 och du producerat 20 000 blir inköpet över året 0 och du får ingen reduktion nästa är. Producerar man över 50% blir reduktionen lägre /kWh.
 
Nej så fungerar inte skattereduktionen!
man får reduktion för allt överskott som matas ut till nätet. Ex. Jag matar ut 2600kwh överskott/år medan jag köper in 5200kwh/ år (vilket ger mig rätt till skattereduktion på all utmatad el upp till 5200kwh)

Låter märkligt att vi skulle spilla vatten förbi våra vattenkraftverk sommartid?? De senaste åren så har huvuddelen av Sveriges el import skett under sommarhalvåret, medan vi har exporterat som mest under vinterhalvåret.
 
magnetens skrev:
Nej så fungerar inte skattereduktionen!
man får reduktion för allt överskott som matas ut till nätet. Ex. Jag matar ut 2600kwh överskott/år medan jag köper in 5200kwh/ år (vilket ger mig rätt till skattereduktion på all utmatad el upp till 5200kwh)

Låter märkligt att vi skulle spilla vatten förbi våra vattenkraftverk sommartid?? De senaste åren så har huvuddelen av Sveriges el import skett under sommarhalvåret, medan vi har exporterat som mest under vinterhalvåret.
Då menar vi samma med skatten, det var jag som uttryckte det lite konstigt.

Det spills mycket pga fulla magasin och villkor i vattendomarna. Kan tänka mig att man köpt in några somrar då man haft revisioner av kärnkraftverken som dragit ut och man inte haft fullt i magasinen.
 
magnetens skrev:
Här finns det lite sammanställda utbyten för 2013 på ett antal Svenska anläggningar.

[länk]
Du är medveten om att det är inverter data och inte mätt med elmätare?
 
Ja och de skall ha en tillräckligt bra noggrannhet, vet flera stycken som även har en separat klassad elmätare efter växelriktaren och det har endast skiljt mycket lite (någon har visat lite mindre och någon liter mer än uppmätt) mellan växelriktaren data och elmätaren.

Robert-san01, är det inte jobbigt att ha en så dyster bild av solceller och dess lönsamhet? då du skriver i din profil att du är El-ingenjör som jobbar som projektör och projektchef med ansvar för installationer av kommersiella solcellsanläggningar. ?!
 
magnetens skrev:
Ja och de skall ha en tillräckligt bra noggrannhet, vet flera stycken som även har en separat klassad elmätare efter växelriktaren och det har endast skiljt mycket lite (någon har visat lite mindre och någon liter mer än uppmätt) mellan växelriktaren data och elmätaren.

Robert-san01, är det inte jobbigt att ha en så dyster bild av solceller och dess lönsamhet? då du skriver i din profil att du är El-ingenjör som jobbar som projektör och projektchef med ansvar för installationer av kommersiella solcellsanläggningar. ?!
Dyster bild av solceller och lönsamthet är inte det som är jobbigt för mig. Det är okunniga konsulter och privatpersoner som inte förstår hur elnät, produktion, nyttjande och hur solen lyser som är jobbigt.

Stämmer bra att jag är elingenjör och jobbar med solceller hela dagarna. Har just klicka på skicka på ett anbud för en solcellsanläggning om 1520000kr ex moms. I fredags presenterade jag ett anbud på en anläggning om 297kWp.

För rätt typ av fastighet och kund är solceller ett ypperligt val av energikälla. På fel typ av fastighet och åt fel brukare är det bortkastade pengar.
 
Att du har beställt en anläggning för 1,52 miljoner + moms säger ju inte så mycket, hur stor är den och hur är den monterad kan ju även vara intressant att veta så att man kan se kostnaden/installerad kW.

Samt vad var kostnaden och förutsättningarna för anläggningen på 297kWp?
 
magnetens skrev:
Att du har beställt en anläggning för 1,52 miljoner + moms säger ju inte så mycket, hur stor är den och hur är den monterad kan ju även vara intressant att veta så att man kan se kostnaden/installerad kW.

Samt vad var kostnaden och förutsättningarna för anläggningen på 297kWp?
Har inte beställt, har anbuderat.

297kWp anläggningen är på en idrottshall som köper ca 900 000kWh/år. Vad priset blir per/kWp är väl rätt ointressant för dig?
 
Detta flyter ju lite utanför det TS frågade efter.
70 000kr för en 3kw anläggning är FÖR DYRT!
Här är en leverantör av solceller:
http://www.swedensol.se/kompletta-solcellspaket
Här är en annan:
http://www.nordensolar.se/produkter/solcellspaket

Dessa är mycket billigare och all installation förutom AC sidan kan man göra sjävl, dvs. montering av celler på tak samt inkoppling TILL inverter, dock inverter mot elnätet får endast godkänd elektriker göra.


Man kan få bidrag på upp till 20% av totalkonstnaden som privatperson från länsstyrelsen.
Man får göra avdrag på skattesedel, dvs. deklarationen på 60öre per kWh man producerar, dock kräver detta en godkänd elmätare för ström man skickar tillbaka till elnätet.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Sorry för att jag tappade tråden, men håller med Jensnorrland. Elmätaren som krävs byts gratis av nätbolaget! Är en klart mer ekonomisk lösning att köpa solcellsanläggning en separat och inte med i "huspaketet"

Hoppas med detta att TS har fått lite mer klarhet i frågan!
 
Det är inte korrekt att man på en solcellsanläggning får göra elarbeten solcellssidan. För allt elarbete på en fast elinstallation gäller:
Behörighet kan krävas även för klenspänning OM effekten är över 200 Volt/Ampere eller strömmen större än 10 A eller spänningen är över 50 V ELLER kan vålla skada på person, egendom, husdjur.
Så kar man en anläggning på tex 12 Volt och ett bilbatteri som drivkälla blir det lätt en starkströmsanläggning då effekten lätt blir högre än dom givna "ramarna".
Det är inte srömmen eller spänningen som i sig avgör om det behövs behörighet utan risken för skada.
 
Och håller man på att koppla på dc-sidan med runt 30 V från varje panel så kommer man snart upp till några hundra Volt. Det kittlar fint i kistan!
 
Har följt debatten om det är OK att koppla DC sidan utan behörighet på andra ställen och det verkar svårt att få till ett tydligt ja/nej på den frågan.

När det är isolerade kontakter så är det inte en fast installation och man får ex koppla anläggningar med 3-fas handskar utan behörighet. I solcellsfallet så kan man tolka det som att det är OK att montera och koppla med MC kontakter men det är inte OK att lägga in kabeln mot plint.

Jag tycker själv det vore självklart att man skall ha behörighet då de flesta invertera vill upp mot 800-1000V på strängarna för att arbeta optimalt.

Enda systemet jag brukar rekommendera dem som vill bygga själv är Solar Edge då de har så låga spänningar och enkla inkopplingar när det byggs.
 
Det är ingen tvekan om vad som gäller, däremot surrar nätet som vanligt av falsk information, tyvärr. Inte minst från dom som säljer anläggningarna. Det jag skrev tidigare gäller, är det någon som skriver nått annat råder jag dom att ta kontakt med elsäkerhetsverket för att få klarhet.
Det som kan tilläggas är en skrivning ungefär så här när det gäller kravet på behörighet: och är avsett att användas i en starkströms anläggning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.