Sitter lite i valet och kvalet här nu ang grunden.

Grannen som är byggsnickare tyckte jag skulle varmisolera befintlig grund, med tanke på att jag inte vet hur huset rört sig etc, men jag kan inte se att kantmuren har spruckit något. Bara att större denen av golvet hade satt sig pga murket bjälklag. Sen har jag bekanta som tycker (lobbar) för en sula med värmeslang istället.

Vad göra?
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Många säger att gamla hus inte ska stå på en betongsula då dem rör sig väldigt mycket pga sin konstruktion och sitt material. Speciellt timmerhus då stommen på dessa inte är så hårt förankrade.
 
Efter en del filurande och invägning av pros and cons så lutar det mot att göra en varmgrund till trots.

OM jag skulle ångra mig på vägen så är det bara då att kasta på ett till lager med isolering och armeringsnät och beställa en betongbil ;)
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Så då...

Fått rivit ut mellanväggarna i smårummen, storstugan, är bara 2 st golvsektioner kvar nu som skall bort, får se hur mycket jag hinner med under veckans gång, har hunnit bli en del ofrivillig övertid och en del annat som har gjort att jag inte hunnit det jag vill hinna. Sen tar vi i med köksrivning och golvrivning. När grunden är ren så skall det än en gång tagas ställning till om jag ska göra varmgrund eller gjuta platta. Den gjutna sockeln är sprickfri.

Det blev en hel del som hamnade på brasan, dvs allt virke som satt i väggarna samt golvplanket i två av smårummen, som bara var vanlig spont. Mer lär det garanterat bli :x :D Allt byggvirke som rivs ut bränns för att minimera fortsatta rötangrepp.

Bärande konstruktion i taket har varit lite "Kajsa Warg" Vi tager vad vi haver. Påskarvade reglar mm. Så det blir en nöt att knäcka.

Påbörjat
x6al5g.jpg

Renrakat, Portalen som syns har tidigare varit yttervägg med fönster och altandörr.
33vjj3q.jpg

Majbrasa
t5lxfo.jpg
 
  • Gilla
stoffe.b och 1 till
  • Laddar…
Efter mkt stötande och blötande samt tagit dit en bekant som bygger dagarna i ända så blir det att gjuta platta trots allt, med tillhörande golvvärmeslang. Visst det är jord. Men... det var minsta bekymret enligt honom. Markduk och singel så blir det en bra grund.
 
  • Gilla
Marcussjogren och 2 till
  • Laddar…
Sådärså... Golvbjälklag borta i storstugan. Bärlinor uppstämpade och grovstädat grunden. Nu är det bara köket kvar :)
20160124_164010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anno2069 och 1 till
  • Laddar…
Se där ja, det där blir nog klart till påsk va? :cool:
 
Siktar på att kunna gjuta till april månad.
 
Börjat riva köket nu. Sakta men säkert. Gör det lilla jag hinner med om kvällarna.

Tog en bild på eldstädernas konstruktion. Ordentligt gjort. Järnröret t.h skulle fungera som stöd men backen har gett undan pga värme. Ingen fara att eldstäderna ger undan. Dom låg fria från träbjälklaget när jag rev det.
20160127_202923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Där tog det "hus i helvete" igen med en massavverkning av lilltoan och gamla hallen. Golvet på lilltoan hade 3 lager golv.

Sen... hur tänkte dom som byggde huset en gång i tiden? Både vattenrör och elkablar som gick genom skåpar och skafferier.

Fick även en överraskning när jag öppnade upp huven till säkringsterminalen. Två råttor hade grillat sig rätt ordentligt.

20160206_154532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160206_121054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Boye och 4 till
  • Laddar…
N
Nu förstår jag att det är roligt att bygga, men blir det inte lättare att låta brandkåren bränna ned huset för att sedan bygga nytt?
 
Noun skrev:
Nu förstår jag att det är roligt att bygga, men blir det inte lättare att låta brandkåren bränna ned huset för att sedan bygga nytt?
Jo visst är det kul att riva och bygga, får ju elda ganska friskt ute på gården för att bli kvitt allt virke som rivs ut. Det blir dyrare om jag låter brandis bränna friskt ;). Dessutom så ryker ju den delen som redan står på sula med då också. Och det är då inget som ligger med i budgeteringen ;)
 
Så. Skitjobbet bortgjort. Nu roligt börja komma :) Avloppsbyte, förläggning av inkommande kraft i VP-Rör och in med singel mm. Men nu börjar det kosta pengar.

Brorsan fastnade på bild också och inspekterar förödelsen.

20160220_151816.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snart börjar ju det roliga, att bygga upp det nya :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Snart börjar ju det roliga, att bygga upp det nya :)
Oh ja. Det är ju den roligaste delen i projektet, att se allt börja ta form :) Golv och kök är ca ett halvår bort efter gjutningen eftersom jag vill att sulan ska få torka ut ordentligt så jag slipper bygga in byggfukten från betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.