Hur har ni andra gjort om ni sålt den tidigare bostaden? Vi funderar på att hyra någon stuga i närheten av bygget under sommaren och försöka flytta ut från bostadsrätten redan i slutet av maj. Hur har ni andra gjort? Har ni eller tänker ni chansa på att utflytt och inflytt går hand i hand?
 
Vi sålde lägenheten innan bygget hade satt igång och flyttade in hos svärmor (hon bor 10 km från bygget vilket är ett stor plus, just nu i alla fall... :) ). Vårat bohag fick Shurgard ta hand om tills det är dags att flytta in.
 
GF:

Vad fick du betala hos Shurgard? Lönade det sig att hyra in sig där??

Funderar på att hysa in grejer i två kompisars garage de sista två månaderna och ev. bo hos mina morföräldrar.
Fast vi har idag "bara" en boendekostnad på 5 000:- så man vet ju inte om man tjänar på att flytta eller ej - och om det i så fall är så pass mycket så att det är värt "bekymret".

//Anna
 
Vi har skolor och dagis att tänka på tyvärr och är ganska bundna av att vänta tills skolavslutningen av fler anledningar t.ex - vår äldstas avslutning + att Mange är lärare och vi behöver dagis fram tills dess att han slutar jobba iallafall men sen är vi fria heeeela sommaren - att klänga runt bygget :)
 
Annas skrev:
GF:

Vad fick du betala hos Shurgard? Lönade det sig att hyra in sig där??

Funderar på att hysa in grejer i två kompisars garage de sista två månaderna och ev. bo hos mina morföräldrar.
Fast vi har idag "bara" en boendekostnad på 5 000:- så man vet ju inte om man tjänar på att flytta eller ej - och om det i så fall är så pass mycket så att det är värt "bekymret".

//Anna
1900 kr/månad för ett förråd som enligt Shurgard ska räcka för bohaget i ett "litet" hus. Vi hade tidigare en boendekostnad på ca 4000 kr/mån så för oss lönar det sig. Det var väl inte bara därför vi valde att sälja lägenheten så tidigt. Vi misstänkte att vi skulle göra en viss vinst på lägenheten och ville veta exakt hur mycket innan vi startade med bygget. Sen tyckte vi det skulle vara skönt att ha klarat av försäljningen tidigt så man inte står med dubbelt boende och helt enkelt ha ett bekymmer mindre under bygget.
 
Ja, det är ju just det- vill inte stå med två boendekostnader eller ingenstans att ta vägen om bygget försenas. Husleverantören ska ju i många fall då fixa något annat om man har kommit överens om detta men jag har såklart hört historier om det med! Grannen flyttade till nytt och stod med dubbla kostnader 4 mån = inte så kul när man kanske skulle ha velat köpa nya saker till huset för pengarna istället. Det går väl inte att gardera sig mot allt men man kan ju försöka :)
 
Om man inte tänkt göra ett handtag på kåken spelar det ingen roll, annars är det en jättefördel att bo i närheten av bygget. Kvällarna är inte hur långa som helst...
 
KarlXII skrev:
Om man inte tänkt göra ett handtag på kåken spelar det ingen roll, annars är det en jättefördel att bo i närheten av bygget. Kvällarna är inte hur långa som helst...
Jag håller inte riktigt med. Att vi bor så nära bygget ger oss möjlighet att åka dit varje dag och kontrollera allt som händer. Det skulle vara svårare om bygget var flera mil iväg.
 
Du kanske har rätt. Men jag inbillar mig att det inte är många med "helentreprenad" som är där och kikar dagligen. Dessutom är din inspektion och fotografering inte i närheten av att vara så tidskrävande som att verkligen bygga huset.

Därför menar jag att ska du bygga själv är det ett krav att bo nära eller helst på tomten - annars är det bara en fördel ;)
 
KarlXII skrev:
Du kanske har rätt. Men jag inbillar mig att det inte är många med "helentreprenad" som är där och kikar dagligen. Dessutom är din inspektion och fotografering inte i närheten av att vara så tidskrävande som att verkligen bygga huset.

Därför menar jag att ska du bygga själv är det ett krav att bo nära eller helst på tomten - annars är det bara en fördel   ;)
Om du med "helentreprenad" menar totalentreprenad så kan jag hålla med. I alla andra entreprenadformer är byggherren ansvarig för det tekniska utförandet. Tar man det ansvaret på allvar så måste man kolla bygget ofta. Det är inte många som har totalentreprenad så de flesta borde kolla sitt bygge ofta.
Givetvis har du rätt i att man måste bo på bygget om man ska göra allt själv. Särskillt om man ska försöka sköta sitt vanliga jobb.
 
Ja du! bo hos svärmor då sitter jag hellre i ett vindskydd på tomten! ;D
General Failure skrev:
Vi sålde lägenheten innan bygget hade satt igång och flyttade in hos svärmor (hon bor 10 km från bygget vilket är ett stor plus, just nu i alla fall... :) ). Vårat bohag fick Shurgard ta hand om tills det är dags att flytta in.
 
Ja du! bo hos svärmor då sitter jag hellre i ett vindskydd på tomten!
lol.gif
 
bamse skrev:
Ja du! bo hos svärmor då sitter jag hellre i ett vindskydd på tomten!  ;D
Det beror väl på vad man har för förhållande till sin svärmor. Min är snäll och ger oss väldigt bra service. Antalet gånger jag tvättat, städat och lagat mat sedan vi flyttade in är lätträknade...
 
Tänk att man kan bli tonåring på nytt av att bygga hus ;D
 
Ibland undrar man...han är lika bra som vår tonårsdotter att få sista ordet toothmissing.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.