Skulle behöva lite hjälp. Går det att med hjälp av bilden nedan identifiera materialet på innertaket? Som synes har varje skiva en sned skarv mot nästa. Jag har knackat på taket och det låter ganska tunt och som om det är tomrum bakom. Förmodligen är taket nedsänkt lite.

Jag skulle vilja sätta upp olympiska ringar i taket, men är osäker på hur mycket belastning det klarar av. Har ni några rekommendationer?
 
  • IMG_9747.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Omöjligt att säga från bara den där bilden. Skulle kunna vara lättbetongbalk, men kan också vara någon form av takplattor. Du har inte konstruktionsritningar på huset?

Prova att borra i det. Om det som kommer ut är grynigt och sandigt är det troligen lättbetong. I lättbetong kan du fästa på lite olika sätt. I tak med den typen av belastning är det nog expanderbult eller gängstång och ankarmassa som gäller.
 
Heter det inte romerska ringar? Olympiska sitter väl på flaggan?

Hur som helst, du kan inte sätta dom i innertaket, du måste hitta någon form av bjälklag att fästa i.
 
Om det är ett lättbetongbjälklag vilket det skulle kunna vara med din beskrivning så kommer det troligtvis inte hålla. Vad är det för hus/lägenhet du bor i? Ålder?
 
  • Gilla
tasm
  • Laddar…
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Det heter kanske romerska ringar, eller gymringar. En del verkar kalla det för olympiska ringar också tror jag.

Huset är byggt 1968. Det är ett fristående trähus och jag har läst att taklag består av takkassetter i träkonstruktion. Är dock inte säker på vad det betyder (och om det har någon betydelse för min fråga).

Noterar att tommib och mlkjhr ger olika besked huruvida det går att sätta upp ringarna eller ej. Det är framförallt min dotter som kommer att använda de, och hon väger mindre än 30 kg. Men vore ju bra om det höll även om en vuxen skulle få för sig att hänga i dem.

Så för att gå vidare skall jag alltså försöka ta reda på om det finns ett bjälklag ovanför och vilket material det är i? Trä funkar. Lättbetong funkar ej. Korrekt? Är bjälklag samma sak som taklag? Talklaget är som sagt i trä.

Har även gjort en liten film på hur taket låter när man knackar på det. Vet inte om det ger er någon ledtråd... Hoppas :) https://vid.me/Qfgy
 
Redigerat:
tommib
Lättbetong går utmärkt att fästa även tunga saker i så länge man gör en vettig infästning. Jag bor i ett hus med lättbetongbjälklag....

Din video visar dock tydligt att du har ett skivtak eftersom det ekar när du knackar. Det stämmer också bra med din beskrivning av takkassetter.
Detta betyder att du behöver hitta en regel som du kan skruva i. Du kan inte fästa ringarna var som helst i taket. Reglar lokaliserar du med regelsökare eller genom att provborra i taket. Man kan också knacka på taket, där det blir stummare sitter troligen en regel. Det som är lite vanskligt med detta är att du kan ha råspont eller liknande bakom och missta det för en regel. Då kommer det inte hålla. Det bästa är egentligen om du hittar en ritning på hur bjälklaget är byggt och mäter dig fram till var reglarna är.

Bjälklag är de reglar som utgör tak/golv i ett hus och som det golvet du går på vilar på. I fallet med taklag har jag inte hört uttrycket tidigare men det är sannolikt bara ett annat ord för takbjälklaget.
 
Ett träbjälklag som du tycks ha består (vanligtvis) underifrån räknat av takskivor (dom som syns på din bild), glespanel och bjäklag. Du kan inte fästa ringarna i vare sig skivorna eller glespanelen med gott resultat utan du måste få fast dom i bjälklaget. Bjälklaget kan vara svårt att hitta med en regelsögare eftersom den troligen ger utslag för glespanelen. Hur du ska hitta bjälkarna utan att ta lös minst en takskiva vet jag inte.
 
Tack för alla svar. Låter som om jag skall ge upp detta projekt då.

Men en sista fråga - skulle det gå att fästa i takskiva, men använda flera fästpunkter för att fördela vikten?
 
Tyvärr inte.
Om du tittar noga på skivorna. Ser du någon spikrad? I vårt hus med liknande skivor sitter dom i bjälklaget.
Kolla vilket håll i så fall spikraderna går och om det stämmer med bjälklagets riktning. Dvs samma håll som takstolarna går
 
Ser tyvärr inte någon spikrad alls
 
Det är inte så att du har en vind ovanför? Om det är på övervåningen i ett 1½ plans hus?

Då skulle man kunna lokalisera en bjälke ovanifrån...
 
Ingen vind tyvärr. 1 planshus.
 
kia2 skrev:
Ingen vind tyvärr. 1 planshus.
Krypvind kanske?
På något sätt går det väl att komma upp dit, för inspektion och kontroll t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.