Hej
Vi har ett sovrum som har bara ett fönster (syns inte på bild) mot ett inglasat uterum ( åt söder)
och skulle även vilja ha ett till fönster rakt västerut.

Sovrummet är till höger om balkongdörren.

Vi är ute efter dels att kunna vädra in sval luft på sommaren,
få friskluftsventil i karm samt fin utsikt mot väster.

Hur hade ni placerat ett fönster där mellan den vita utbyggnaden och balkongdörren?
Typ av fönster (liggande rektangulärt, runt, fyrkantigt etc)?

Är inte säkra på att det blir varken snyggt eller praktiskt då det kan vara skönt att ha hela den
sidan utan fönster då sängen står mot den sidan i rummet. Synpunkter ? ;)
Sen vill vi ju inte förstöra något estetiskt snyggt med huset.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Friskluft i sovrummet skulle du kunna få genom att ta bara upp ett ventilationshål.

Hade jag satt in ett fönster så hade jag sett till att det linjar med balkongdörren i överkant. Visst sitter balkongdörrens övre kant på samma höjd som fönstren på husets framsida?

Förmodligen ett kvadratiskt fönster, som de andra. Sedan tror jag det blir snyggast utifrån om man sätter det lite närmare balkongdörren än uterummet (men jag är inte säker).
 
Marlen Eskilsson skrev:
Visst sitter balkongdörrens övre kant på samma höjd som fönstren på husets framsida?
Jo det ser ut som överkant balkongdörr livar med överkant fönstren.

Jag skulle nog satt en långsmalt fönster, centrerat över källarfönstret och på samma höjd som balkongdörren. Kanske halva höjden av fönstren på framsidan men bredare än källarfönstret under.
 
Ja, om du vill möblera på samma sätt som förut så är ett långsmalt fönster att föredra. Antingen stående från golv och upp till samma höjd som balkongdörren i ena kanten (mot uterummet till) så att sängen får plats, eller liggande med överkanten i höjd med balkongdörren, centrerat över sängen.
 
En till bild i annan vinken från imorse
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skall svara på era kommentarer ikväll ;)
 
Rätt över fönstret i souterrängvåningen, och med samma bredd som detta.
Överkant som linjerar med balkongdörren, och "normal" höjd, dvs underkant 900 över golv.

Då blir det snyggast tycker jag :)

Se upp dock: Det är nog inte bara att ta upp stora hål i en tegelvägg,
det behövs troligen en balk i överkant för att bära upp tyngden ovanifrån.
 
Tack för svaren. Vi skall ändå göra om tegelfasaden så då tänkte jag eventuellt passa på! Vi har dock ännu inte bestämt oss. Tar emot o ändra för mkt kring det estetiska utan man vill ju behålla original så mkt so möjligt.

Linjerat mot källarfönstret låter rimligt.
Sen kanske det inte skall vara bredare än källarfönstret.
Får fundera lite på höjden. ;)
För stort fönster gör rummet svårmöblerat.
 
Håller med, inte bredare än källarfönster, såg annorlunda ut från förra vinkeln!
 
  • Gilla
oooo_quattro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.