Skall riva en äldre inbyggd garderob och ersätta den med en ny IKEA PAX. Vilka verktyg bör man se till att ha för att riva den gamla garderboben? Åtminstone kofot, hammare är ett måste antar jag...
 
Kofot och hammare räcker. Men en multisåg eller tigersåg kan underlätta, det brukar va gott om kraftiga spikar i gamla platsbyggda skåp.
 
Räkna med att inga bitar kommer vara större än 20cm när du väl fått ner garderoben. Virket brujar vara så torrt att det knäcks istället för att böjas. Det är heller inte omöjligt att den är byggd innan väggarna slutputsats så det kan bli rätt stora hål och putssläpp efter rivningen.
 
richardtenggren
Jag tog precis ner tre platsbyggda garderober i vår lägenhet, jag klarade mig fint med kofot och hammare, försökte plocka isär garderoben som den var byggd, men använde sticksåg för att kapa ner de längsta delarna i kortare stycken. Genom att plocka ut alla delar så hela som möjligt vart det enklare att bära ner dem till bilen.

I vår förra lägenhet använde jag även tigersåg, men sågade nog ner det i lite väl små bitar, jag föredrar i efterhand att plocka ut i så stora bitar som möjligt.

I vår nuvarande lägenhet var det bara putsat från midjehöjd och uppåt, i den gamla var allt putsat.
 
Vi använde tigersåg, kofot och hammare när vi rev våra gamla inbyggda garderober.
 
Hos mig var det sätt limmat mot gipset och spickat med 20 cm mellanrum mellan varje spik. Blev en hejare på att laga kvadratdecimeter stora hål i gipsväggen efter det. Har du mer tur än jag kan du demontera mkt med en skruvdragare. Annars är en tigersåg oumbärlig, julas billigaste räcker bra.
 
A
Om det är i ett 60-talshus som du river garderoben, så kan du upptäcka att när garderoben är nerriven, så finns det ingen vägg som elementet på andra sidan väggen kan hänga i. Det var nämligen garderoben som gjorde väggen stabil... Då behöver du mer verktyg...
 
Allt gick bra nu är väggen spacklat och målat, golvet lagt och ny garderob på plats:)
 
  • Gilla
Riyam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.