Hej!

Har letat runt lite i forumet men hittar inte riktigt de svar jag söker

Jag och min familj funderar på att bygga ut vårt hus och vi tänkte anlita en arkitekt som för komma med ritningar för bygglov osv. Pratade med ett företag i kommunen jag bor i och de berättade att det brukar ta cirka 20 timmar att göra dessa ritningar och man får räkna med 17-18000 kronor.
Min fråga är då om det är den här prisklassen det ligger eller om detta är ett överpris. Har sneglat lite på arkitektonline och sett helt andra priser.

Utbyggnaden kommer innehålla badrum och 2 rum ungefär i storlek om detta kommer spela någon roll för priset.

Tacksam för svar och om det är andra punkter som är viktigt att tänka på när man anlitar en arkitekt.

MVH Björnar (tummen mitt i handen) Oppegård
 
K
Jag letade också mycket efter arkitekt online och kom fram till att man absolut kan köpa arkitekt ritningar för runt och under tre tusen kronor.

Det slutade med att jag ritade själv i Adobe Illustrator.

Kolla runt ordentligt innan du väljer tjänst på nätet! Begär referenser och betala inget i förskott. Jag upplevde att flera av sidorna var väldigt oseriösa.
 
Hemmakatten
20 timmar är inte mycket för en arkitekt, men priset 71-18' för 20 timmar är rimligt. 3' låter som ett skämt, det kan aldrig bli några vettiga ritningar för endast 3 timmars arbete. Sedan tillkommer konstruktions, vvs, och elritningar.
 
  • Gilla
Sanguiness och 1 till
  • Laddar…
Vill du bara ha bygglovsritningar kan du lätt göra dem själva med exempelvis google sketchup. Snacka bara med en snickare så att även han ser att det är genomförbart.

Arkitekter anlitar man för att hitta lösningar, men det är onödigt att låta dem sitta och göra själva ritningarna, det är inte svårt.
 
Hej,
Timmarna är helt korrekta. Du kanske får ner det till 16 timmar men det kan lika gärna bli 24.
3000 kr får du inte ett jota för. Arkitekten sitter med dyra programvaror, kontor, lön mm och allt skall betalas för.
En CAD licens kostar i runda slängar 65000, uppdatering per år ca 8000. Revit kostar mer än så, visst dom köps i paket men en arkitekt har faktiska kostnader som gör det omöjligt att ta in ett uppdrag för 3000 kr.

Du kan alltid välja att göra det själv. Förslagsvis laddar du ner AutoCad LT på 30 dagars trial och lär dig rita. Det är mycket simpelt och det finns 1 miljon indier på Youtube som har gratisundervisning hur programmen fungerar. Kör hårt!
 
Tack för bra svar!

Jag har då förstått att det kan vara värt att lägga ner pengar på en bra arkitekt då slutsumman och även hela tillbyggnaden förmodligen kommer bli bättre då.
Då jag är helt utan begåvning med detta så kommer jag bli tvungen att anlita någon att rita. Och då även konstruktions, vvs och elritningarna. Jag fick dock ett tips från en kollega, "Hyr en pensionär". Så har pratat med dem och ska se vad de kan skapa för något.
De hade tid först om 2 veckor så blir väl att invänta och se vad de säger. Blir att försöka läsa på lite skälv innan!

// Björnar
 
Arkitektpriserna ovan gäller alltså utbildad arkitekt SAR dvs inte någon slälvutnämnd arkitekt. Arkitekttiteln är inte en skyddad yrkestitel.

Har sagts tidigare men tål att upprepas.
 
yonna skrev:
Arkitektpriserna ovan gäller alltså utbildad arkitekt SAR dvs inte någon slälvutnämnd arkitekt. Arkitekttiteln är inte en skyddad yrkestitel.

Har sagts tidigare men tål att upprepas.
Jag skulle säga att priserna ovan gäller en utbildad arkitekt, men kontaktar ni en större firma så är det inte säkert att det är en arkitekt som ritar, det kan vara en byggnadsingenjör eller en KY med CAD utbildning. Men priset är detsamma och det finns i så fall alltid med en arkitekt som styr ritaren.

Men i dagens läge glöder det hett inom ingenjörs/arkitekt branschen, så vill man komma ner i pris så kontaktar man inte de större kontoren utan försök få tag på en pensionär alt. en mindre firma som riktar sig mer åt privatpersoner.
 
  • Gilla
Björnar Oppegård
  • Laddar…
Då kommer min besvärliga fråga: har någon duktig pensionär till arkitekt att rekommendera. Är ute efter en arkitekt, då jag insett att det är inte "bara att" rita ett nytt hus.
 
denanu skrev:
Då kommer min besvärliga fråga: har någon duktig pensionär till arkitekt att rekommendera. Är ute efter en arkitekt, då jag insett att det är inte "bara att" rita ett nytt hus.
Fick detta som ett tips av en kollega http://www.hyrenpensionar.net/hyr-en-pensionar
jag har ringt och pratat med dom nu men ena killen är i Norge i sin stuga där så direkt han kommer hem kommer de att besöka mig för att kika på lite lösningar. Kan skriva efter de vart här vad de sa och hur de verkar vara
 
Hej!
Jag anlitade www.byggritningar.com när jag skulle bygga ett nytt garage. Skickade in några skisser och mått och efter några dagar fick jag ritningarna dela via mail och i pappersform. Betalade knappt 3000 spänn.

Jäkligt snabbt och smidigt. Rekommenderas!

// Johan
 
Vi ska bygga ut vårt hus och tog in offerter från tre arkitekter. Alla gav, i runda slängar, samma pris och samma tidsåtgång.

Vi trodde vi visste hur vi ville ha, men efter första mötet med första arkitekten insåg vi att vi inte hade en susning! Vi gav arkitekten våra behov och han skissade snabbt upp en lösning vi aldrig tänkt på själva. Vi väljer att investera i vårt hus och vill få en helhet, utbyggnaden ska kännas självklar. Då är arkitektkostnaden minimal i sammanhanget.

Tiden för idé till bygglovshandlingar är drygt 40 h, olika priser för olika sorters tid. Idétid är dyrare än mötestid etc.

Jag la ut en förfrågan på en offertsite och fick napp på så sätt. Arkitekten är en välrenommerad arkitekt med kända objekt i sin portfölj.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Blev tillslut en liknande ide för oss också då vi gör en avikelse på detaljplan i området. Anlitade en riktig arkitekt firma och precis som för er så kom de på en mycket bättre ide och riktigt bra ritningar på det sedan. Nu inväntar vi bygglov!
Hoppas hoppas! :)
 
  • Gilla
Betongbygge och 1 till
  • Laddar…
N nia79 skrev:
Jag skulle säga att priserna ovan gäller en utbildad arkitekt, men kontaktar ni en större firma så är det inte säkert att det är en arkitekt som ritar, det kan vara en byggnadsingenjör eller en KY med CAD utbildning. Men priset är detsamma och det finns i så fall alltid med en arkitekt som styr ritaren.

Men i dagens läge glöder det hett inom ingenjörs/arkitekt branschen, så vill man komma ner i pris så kontaktar man inte de större kontoren utan försök få tag på en pensionär alt. en mindre firma som riktar sig mer åt privatpersoner.
Samt att större firmor inte ofta åtar sig mindre projekt som tex bygglovsritningar.
Möjligen större arkitektkontor men vad det gäller konstruktionskontor är det väldigt sällan privatpersoner blir kund. Att anlita en större firma blir garanterat det dyraste alternativet utan bättre kvalitet.
Förutom nia79 förslag så tror jag det bästa är, om man inte känner någon eller kan rita själv (förutsatt att man själv åtminstone har en viss förståelse för byggande) vore att anlita en mindre ingenjörsbyrå. Då får man mest för pengarna och dessutom per automatik något som ofta är mycket mer genomtänkt jämfört med en arkitektfirma av motsvarande storlek. Utan någon eller åtminstone märkbar förlust i estetik i fallet med bygglov för en konventionell villa.

Att underordna byggnadsingenjören arkitekten är tyvärr gängse uppfattning. Den värderingen kan jag bara se som giltig om man värderar estetik mycket högre än funktionen. Jag gissar att gemene man faktiskt gör det, även jag, samtidigt som uppfattningen om vad de olika yrkena innebär ofta är diffus, vag och felaktig.
Av gammal vana blir endast arkitekten krediterad när det gäller byggprojekt värt att omnämnas. Jag killgissar att det är en gammal kvarleva från +100 år tillbaka i tiden då rollen som arkitekt/ingenjör var betydligt vidare än idag. Då var det vanligt med arkitekter som även agerade konstruktörer. Även om det alltid har funnits renodlade inom båda fält som tex inom svensk konstruktionstekniks Hjalmar Granholm och Ivar Kreuger(sedermera ”tändstickskungen”).
Sedan dess skulle jag vilja säga att de två olika yrkena byggkonstruktör och arkitekt inte egentligen kan jämföras då de sysslar med vitt skilda saker. Samtidigt är de beroende av varandra och kompletterar varandra utan att man för den skull kan tillskriva den ene ett objektivt mervärde. MEN om man för omväxlings skull är av den läggningen att man rangordnar naturvetenskaplig förmåga som högre vinner garanterat Väg och Vattenutbildningarna över arkitektutbildningarna.

N nia79 skrev:
Jag skulle säga att priserna ovan gäller en utbildad arkitekt, men kontaktar ni en större firma så är det inte säkert att det är en arkitekt som ritar, det kan vara en byggnadsingenjör eller en KY med CAD utbildning. Men priset är detsamma och det finns i så fall alltid med en arkitekt som styr ritaren.

Men i dagens läge glöder det hett inom ingenjörs/arkitekt branschen, så vill man komma ner i pris så kontaktar man inte de större kontoren utan försök få tag på en pensionär alt. en mindre firma som riktar sig mer åt privatpersoner.
 
  • Gilla
bossespecial och 1 till
  • Laddar…
L Larserikbjorn skrev:
Att underordna byggnadsingenjören arkitekten är tyvärr gängse uppfattning. Den värderingen kan jag bara se som giltig om man värderar estetik mycket högre än funktionen.
Jag förstår hur du menar. Lutade mer åt din åsikt när jag var ung men har ändrat inställning med åren.
I dag håller jag inte med dig alls.

Design och konstruktion drar åt olika håll i huvudet. Konstruktörer underordnar nästan oundvikligen design till förmån för tillverkningsmässiga synpunkter. Resultatet blir kanske kostnadseffektivt men ofta trist.

En bra arkitekt kan tänka friare. Hen vet att en kontruktör eller snickare hittar de praktiska lösningarna. Är det ett bra sammarbete så kan det bli orginellt och vackert samtidigt som det är effektivt. Samarbete i den ordningen fungerar.

Att jobba från det andra hållet är mindre fruktbart. Det kan förstås fungera det med. Risken är att huvuddragen underordas modulmått, tillgängliga metoder och byggelement. Sedan kommer designern in när det är försent att göra skillnad. Lite kosmetika kan inte dölja ett fyrkantigt tänkande. Resultatet blir en gäspning. Eller i värsta fall som en gris med läppstift.

Mycket roligare med flippade ideer. En designers vision säger något till mig som snickare som helt praktiskt tänkande inte gör. Det praktiska kan sådana tråkmånsar som jag dra upp i nästa led. Förhoppningsvis kan vi komma fram till ett genomförbart projekt utan att visionen går förlorad.

Mvh Findus
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.