Det heter flytande nolla och beror på att nollan inte har kontakt med nollpunkt, det kan då bli 0-400V mellan fas - noll.
 
Jag har ingen personlig erfarenhet av hur förs. bolaget resonerar i en sådan fråga. Men det är helt klart ett rimligt resonemang att detta är en plötslig oförutsedd händelse.

Att få flytande nolla har (i princip) inget med hur gammal anläggningen är att göra. Det som åldras i en elanläggning är elektromekaniska saker som brytare och uttag. Och det är isolationsmaterial som åldras.

Att få flytande nolla är ett mycket ovanligt fel, och OM det vore kopplat till hur gammal elanläggningen är, så skulle vi ha tusentals bränder varje år som beror på detta fel.

Men om det ex. var vid elmätaren så är det en koppling som "underhålls" ungefär var 10e år när elmätaren byts ut. Det har förekommit att det är just elmätarbytet som orsakar felet, den personal som gör bytet har i många fall bara några få dagars utbildning i ämnet.
 
Redigerat:
Tack för svar, vid elmätaren menar du där huvudströmbrytaren sitter?
 
hsd
Fråga elektrikern var felet satt
 
evojenza skrev:
Jag måste få ventilera detta: Här har vi ett praktexempel på vad som KAN hända när en slarvig elektriker eller hemmafixare har pillat i elskåpen. Nu påstår jag inte att TS har pillat med strömmen eller att alla elektriker är klåpare.
Men för guds skull, låt kunniga och behöriga människor fixa elen!! Denna lilla incident kunde kostat TS livet eller hans barn livet! Eller hela familjen.
Ett råd till alla som vill dra strömmen själva: Är dina barn eller partner värda dom pengarna om det går fel?
Kan du leva med det?
Precis. Det är vad som kan hända när slarviga elektriker varit i farten. Det är därför som jag tagit för vana att åtminstone kontrollera deras arbete när de varit hemma hos mig (helst gjorde jag det naturligtvis själv ;)) så att man vet att det blir rätt. Eller man iaf gjort sina egna misstag.

I mitt eget hus så har jag hittat en fas till en gruppledning som var lös i skåpet. Dvs skruven var inte åtdragen alls, två dåliga torix med glapp som följd, samt en OVIR man skarvat när den borde dragits om. Allt gjort av elektriker. Sedan en tveksam OVIR-skarvning som berodde på brist på hemmapul. Ta steget fullt ut säger jag. Så elektrikerna leder så långt.

Det enda PEN-släppet jag varit med om berodde dock på att PEN-ledaren ärgat av i stolpen, så antingen ett fel vid installationen, eller brist på underhåll (alltså från nätägaren).

Det vore intressant att veta vem som gör bäst arbete, eller om det är någon skillnad, men vi har tyvärr inte data på det. Av mängden av installationsmaterial som vräks ut till obehöriga, och avsaknaden av problem, samt exv. en jämförelse mellan badrum (där vi har statistik på skillnaden mellan "proffs" och amatörer), så är det inte otroligt/omöjligt att de är ungefär lika bra.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Det är vad som kan hända när slarviga elektriker varit i farten. Det är därför som jag tagit för vana att åtminstone kontrollera deras arbete när de varit hemma hos mig (helst gjorde jag det naturligtvis själv ;)) så att man vet att det blir rätt. Eller man iaf gjort sina egna misstag.

I mitt eget hus så har jag hittat en fas till en gruppledning som var lös i skåpet. Dvs skruven var inte åtdragen alls, två dåliga torix med glapp som följd, samt en OVIR man skarvat när den borde dragits om. Allt gjort av elektriker. Sedan en tveksam OVIR-skarvning som berodde på brist på hemmapul. Ta steget fullt ut säger jag. Så elektrikerna leder så långt.

Det enda PEN-släppet jag varit med om berodde dock på att PEN-ledaren ärgat av i stolpen, så antingen ett fel vid installationen, eller brist på underhåll (alltså från nätägaren).

Det vore intressant att veta vem som gör bäst arbete, eller om det är någon skillnad, men vi har tyvärr inte data på det. Av mängden av installationsmaterial som vräks ut till obehöriga, och avsaknaden av problem, samt exv. en jämförelse mellan badrum (där vi har statistik på skillnaden mellan "proffs" och amatörer), så är det inte otroligt/omöjligt att de är ungefär lika bra.
Med risk att jag trampar någon på tårna: Givetvis finns det klåpare i alla yrken. Men har man hittat en tex elektriker som man får förtroende och har bra rykte så anlitar man ju bara den. Jag skulle aldrig anlita en elektriker som jag inte känner eller vet att dom gör ett bra jobb. Sen är ju skillnaden mellan en hemmapulare och en riktig elektriker att den senare VET hur man ska göra. Hemmafixaren (medelsvensson som inte är intresserad av att lära sig och anser att vem som helst kan koppla ström) som inte har en aning drar en 0,75mm högtalarkabel i väggen och matar den med 230v.
Eller som jag råkade ut för: Fasen kopplad på jorden. Det var en spännade överraskning när jag skulle tända den rostfria belysningen över diskbänken efter att jag hade bytt armaraturen. Tur att jag hade satt ner mitt 6 månaders barn då. När jag konfronterade han som hade dragit kabeln visade det sig att han dragit den från centralen själv och hade ingen aning om att man inte fick pilla i centralen och att färgerna på trådarna faktiskt spelar roll.
Så jag står helt fast vid mitt tidigare uttalande. Låt en seriös elektriker göra jobbet. Var gärna närvarande när han jobbar.
Jag bad han som gjorde min el i badrummet att kolla alla uttag och brytare och jorda dom också. Det känns lite extra bra när man vet att allt är genomgånget. Han passade även på att kolla alla skruvar och liknande i centralen inne och ute. Mycket proffsigt anser jag. Något som jag gärna betalar för.
Oj! Blev lite väl långt kanske. Var inte meningen att skriva en novell här.
 
evojenza skrev:
Med risk att jag trampar någon på tårna: Givetvis finns det klåpare i alla yrken. Men har man hittat en tex elektriker som man får förtroende och har bra rykte så anlitar man ju bara den. Jag skulle aldrig anlita en elektriker som jag inte känner eller vet att dom gör ett bra jobb. Sen är ju skillnaden mellan en hemmapulare och en riktig elektriker att den senare VET hur man ska göra. Hemmafixaren (medelsvensson som inte är intresserad av att lära sig och anser att vem som helst kan koppla ström) som inte har en aning drar en 0,75mm högtalarkabel i väggen och matar den med 230v.
Nej, skillnaden mellan "hemmapularen" och elektrikern är inte att den ene med säkerhet vet hur man skall göra, och att den andre inte gör det. Vi är många hemmapulare med nog så gedigna kunskaper, framförallt om vad vi kan och inte kan.

Så du argumenterar mha "halmdocka" dvs börjar med att postulera att "hemmapulare" inte kan, och det baserar du på misstag som hemmapulare har gjort. Problemet med det är att du har (rent statistiskt) använt och kommit i kontakt med en massa andra installationer av hemmapulare som inte var behäftade med några fel. Och det finns legio exempel på felaktiga installationer utförda av yrkesmän. Så det är inget egentligt argument.

Problemet är dessutom ett annat. Det är inte yrkesstatusen på utföraren som är det viktiga. Det är i bästa fall en indikation på vad man kan förvänta sig, men bara en indikation. Det är om utförandet är säkert eller inte. Man blir inte mindre skadad av en felaktig installation utförd av en yrkesman, än av en som är utförd av någon annan.

I mitt eget fall så har jag arbetat som elektriker under någon annans behörighet för en massa decennier sedan. Då jag var yngre, dummare och mindre kunnig. Är det alltså rimligt att anta att de eluttag jag skruvade upp då går att hålla som mönster för hur en korrekt installation skall utföras, samtidigt som det uttag jag skruvar upp nu, det kan bara tjäna som avskräckande exempel på hur illa det går när en hemmapulare är i farten? Nej, det är en helt orimlig hållning, anser jag.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
hsd
dessutom
Elektrikern nekar till brott
:mad:
 
Mikael_L
Börja med att fråga elektrikern om han både konstaterat och åtgärdat ett nollfel (nollsläpp).
Fråga också om han kontrollmätt spänningarna på de tre faserna efteråt.

Har du själv ett instrument kan du mäta själv.
Jag själv skulle faktiskt kontrollmäta, inte bara lita på elektrikern, ja tyvärr.

Det finns andra sätt att lite försiktigt kolla elsystemet utan risker. Genom att bara ha en huvudsäkring i i taget och kolla att det är normalt liv och ljusstyrkor i de enfasapparater som går att slå på.
Och om allt verkar OK kan man skruva i alla huvudsäkringarna och gå online ordentligt.


Men efter detta så har du att undersöka alla dina elapparater, och kolla om det gått sönder saker och vad.
Och är det tillräckligt mycket så blir det lämpligtvis ett försäkringsärende.


Och för forumets skull får du hemskt gärna fråga elektrikern om vad felet var, och återrapportera hit.
Men det är som sagt bara för vår skull, eller tja, den gemensamma kunskapsdatabasen kan vi väl också kalla det. ;)


edit:
Oj, jag upptäckte nu att det var en hel sida till med inlägg ... :surprised:
Jag ska läsa genom detta nu. Det jag skrev har säkert redan avhandlats då.
 
Mikael_L
Jag har varit den som en gång fått fixa och reda ut efter ett nollsläpp hos en kund.

Felet låg i kundens anläggning, ej före mätare/mätarsäkringar, så elleverantören gick ej att hållas skyldig.

Jag åtgärdade felet ifråga, hjälpte till lite med att få en översikt över trasiga saker samt potentiellt skadade saker (saker som för tillfället fungerade, men legat på faser som fått överspänning och kanske därför var permanent skadade och kan gå sönder inom kort tid).

Några dagar senare hade kunden kontaktat sitt F-bolag och fått lite papper för skadeanmälan.
Där förde jag in min mening om skadeorsak, vad jag fixat och vad det kostat och min åsikt över vad som mer var skadat (och där skrev jag bara att det var många elektriska apparater som var skadade och att kunden får upprätta förteckning över detta och att f-bolaget kan kontakta mig vid frågor).

Det var massor av saker som pajat, det var vitvaror, elektronik, LED-drivdon osv.
Jag kan nog gissa att det handlade om minst 20 tusen kr. + kanske mer arbetskostnader.

Jag hörde inte av det hela något mer, så jag antar att f-bolaget var nöjd med min redovisning och att de lyckades skadereglera det hela.
 
O
evojenza skrev:
Hej. Jag hade en känsla av jag någon skulle ta illa vid sig av detta. :(
Sen vill jag citera mig själv: "Hemmafixaren (medelsvensson som inte är intresserad av att lära sig och anser att vem som helst kan koppla ström) " Budskapet kanske inte gick fram helt. Det finns så många som inte har en aning hur man gör och förstår inte allvaret. När dom inte vill betala en elektriker för att dra ström i tex badrummet så googlar han lite snabbt, hittar in här där någon skriver att man inte behöver vara elektriker för att dra strömmen. Aha tänker han och kopplar hej vilt. DÄRFÖR ska man vara försiktig med att skriva att man kan koppla själv.
Jag har själv dragit all el i mitt förra förråd och kopplade in en säkringsgrupp där. Jag har ingen behörighet för detta men jag har ett intresse och har frågat mej runt och efter installationen hade jag ute en elektriker som kollade på det.

Sen skriver du: "Vi är många hemmapulare med nog så gedigna kunskaper, framförallt om vad vi kan och inte kan. "
Ja visst är vi/ni men det är minst lika många som TROR att dom besitter kunskapen och inte vet vad dom gör.
Återigen: Farligt med en som tror han kan koppla men inte har en aning.:eek: Det så kallade "Timell-syndromet". Jag hade min APU på Skanska och var ute på en del uppdrag där man hade tittat på "Äntligen hemma" och det var ju så lätt och gick så snabbt. Det var allt från kapat av takstolarna för att sätta ett takfönster utan att avlasta dom till gräva ut en källare under ett hus som hade torpargrund. Det var spännande. Dom hade grävt in under stödmuren.


Jag skulle själv kunna jorda hela mitt hus men kände att det är bättre med en behörig. Om något skulle börja brinna/bli strömförande så kan jag inte klandra mig för det.

Att vi har hantverkare som tyvärr slarvar med sina åtaganden är bedrövligt. Det drar ju ner alla i skiten.
Ber om ursäkt om jag har yttrat mig lite klumpigt och för att ha kapat tråden.
Om Lars-stefan vill så kan vi ta denna diskussionen via PM eller separat tråd så att vi inte stör mer.
Du kan även starta en egen tråd.... om du vill fortsätta diskutera detta ämne som redan stötts å blötts i flera trådar redan.
Du kommer ingen vart i ditt resonemang. Jag vet inte heller vad du vill komma fram till. De allra flesta vet att det är förbjudet att fixa med elen (förutom de få undantag som finns). Eftersom du så gärna vill diskutera detta så skulle jag rekommendera dig att starta en egen tråd. Där du kan få spy ut dig hur viktigt det är att alltid anlita en elektriker samt att alla hempulare gör livsfarliga kopplingar. Då behöver du inte kapa andras trådar med dina "brasklappar"
 
Raderade mitt inlägg. Kommer ingen vart ändå. Bra för TS att han hittade felet.
 
evojenza skrev:
Hej. Jag hade en känsla av jag någon skulle ta illa vid sig av detta. :(
Nej, det är ingen fara. Jag tar inte illa vid mig. Jag är bara av en helt annan åsikt, och jag köper inte dina argument. Vi står alltså inför en meningsskiljaktighet inte några trampade tår.

evojenza skrev:
Sen vill jag citera mig själv: "Hemmafixaren (medelsvensson som inte är intresserad av att lära sig och anser att vem som helst kan koppla ström) " Budskapet kanske inte gick fram helt.
Jo, det gick helt fram. Och jag håller som sagt inte med. Argumentet är en s.k. "halmdocka" dvs du förutsätter att det finns en stor grupp människor med vissa egenskaper som gör ditt argument sant.

Jag säger att om det vore sant så borde vi se det i någon statistik. Men det gör vi inte. Så ett minst lika rimligt antagande som ditt eget är att det inte finns en stor mängd av hemmapulare, som inte vill veta hur man gör, och som är helt ointresserade av hur man korrekt installerar el.

Så jag postulerar att det är upp till dig att bevisa, eller åtminstone trovärdigt argumentera för din ståndpunkt. Det är inte självklart att det är som du säger att det är, se nedan.


evojenza skrev:
Sen skriver du: "Vi är många hemmapulare med nog så gedigna kunskaper, framförallt om vad vi kan och inte kan. "
Ja visst är vi/ni men det är minst lika många som TROR att dom besitter kunskapen och inte vet vad dom gör.
Nej. Det återstår som sagt att bevisas.

Sedan så drar du återigen upp enstaka exempel på när det blivit fel när amatörer varit i farten. Problemet med det är att du kan hitta liknande exempel i vilken verksamhet som helst. Det finns kirurger som gjort lika klantiga misstag (vi har en i pressen just nu), NASA har förlorat rymdskyttlar och ESA en raket av klantiga skäl. (Jag kan räkna upp tio gånger så många exempel på klantigheter från elektriker).

Alla dessa är väl kända, pss som din utgrävda källare säkert fått sitt eget liv, och så många fler har hört talas om den och "vet" att det är vanligt, jämfört med hur många som faktiskt upplevt det. Detta är ett välkänt fenomen. Man får i en undersökning aldrig fråga, "känner du någon som ..." För då får man alltid 90+% träff på vad det vara må.

Så om tom NASA gjort dumma fel, så betyder det alltså att man lika gärna kan skjuta upp med Nord-Koreas rymdprogram då? Nej, naturligtvis inte. NASA är så mycket bättre att det inte ens är någon tävling. Och varför är det så? Jo för plural av enskilda anekdoter är inte data.

Låt mig upprepa. Man kan inte dra några allmänna slutsatser från enskilda anekdotiska händelser. Inga alls. Man måste samla data som kan svara på den specifika hypotesen.

Så vad har jag för data då? Inga jättebra, men de vi faktiskt har pekar i helt motsatt riktning mot den du förespråkar. Vi vet som sagt att inom andra områden (säkert vatten) så är amatörer precis lika bra som proffs. Detta baserat på försäkringsdata. Vi vet också att vi har ett avundsvärt bra läge vad gäller skador (antagligen ligger vi bra till även med bränder) och givet hur mycket elmaterial som säljs till icke behöriga och som bara kan användas till behörighetskrävande arbete, så kan vi sammantaget säga att det inte är orimligt att tro att de flesta hemmapulare gör ett acceptabelt arbete.
 
  • Gilla
erik57
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.