nikasp
Efter mycket klurande ska jag göra litet teknikskåp för trådlös router och NAS mm högst upp i en garderob i ett Älvsbyhus från 1997. Hur gör jag en genomföring för kabelkanal/rör på stiligaste vis? Har inga ritningar och jag kommer att komma upp på en kallvind under isoleringen. Behöver dra upp eller ner totalt 7-8 UTP-kablar och vill ha möjlighet för några till.

Tacksam för tips på rör och verktyg för att göra detta.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det viktigaste är att det inte kommer upp varm luft som då kondenserar.

Jag använde själv ett vitt avloppsrör, tror mitt är 40 mm men där går fler än 7 kablar, på vinden har jag satt ett 200mm avloppsrör över detta, och tätat med en silicon "propp" i det lilla röret och med islolering i det det stora .
 
nikasp
Någon som har tips på material och utförande? Jag förmodar att det är takskivor, glespanel, och råspont och högst upp råspont eller spånskiva (någon folie), sedan isolering och golvspån högst upp? Det räcker om jag kommer ut i isoleringen, sätter lock och tar ut kablarna via hål eller slits och drar dem vidare. Hur långt måste jag såga ungefär?
 
Det är väl bara och köra en dos borr, svårare än så är det inte. Se till att inte komma på en regel. Kryp upp på vinden och kolla. Borra litet hål först.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Jag var mest intresserad av om det är 150 mm eller 300-nånting för att komma igenom så jag vet om man måste ha någon förlängare men även om det finns någon snygg avslutning i garderobstaket.
 
Är det en "vanlig" vind utan möjlighet till inredning är det spånskiva, glespanel, plast och isolering ev kan man ha lagt på någon typ av golv uppe på vinden. Gör som föreslaget ta en lång smal borr och "märk ut" hålet. Ta sedan en hålsåg av lämplig storlek (anpassad efter det rör du väljer) och borra hål på spånskivan så ser du om du träffar läkt eller takstol, gör ett kryss i plasten och tryck upp röret.
När ledningarna är dragna fyller du röret med isolering, drar i några extra ledningar så kan du fylla röret med fogskum och ändå ha möjlighet att ändra/utöka.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Jepp, det är spånskiva uppe på och kallvind utan möjlighet till att inreda. Försöker mäta och lista ut var jag kommer upp mha två flexslangar och en ventilation först.
 
ett 32 eller 40 mm rör låter utmärkt i mina öron.
Börja med att borra ett smalt hål genom gips/spån, glespanel och plast. Sen kan man knacka upp något lagom långt så man ser att man kommer rätt. En blomsterpinne tex eller en långborr om man har sådana.

När man ser att man är på bra plats så borrar man som påpekat upp fö det det rör man valde. Ta sen bort isoleringen och sätt röret på plats. Använd tejp för ångspärr för att täta mellan rör och plasten eller någon typ av sättlim för att se till att det sitter still. Gör lämpligt hål i iosleringen och lägg tillbaka den. Kapa ev röret på lämplig höjd.

överblicen gullfiber är bra att täta mellan kablarna i röret med sen
 
nikasp
Vips har det gått ett år och vi fick en son i december också. Ett dubbeluttag är draget till IT-skåpet i alla fall så nu har det aldrig varit närmare färdigt :)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.