Hej! vet inte om jag valde rätt plats att ställa frågan, :-?
Det e så att jag gjorde om mitt garage tak i sommras från att vara platt så gjorde jag några graders lutning på det med papptak som följd.
Och i samma veva så blev det en carport! Taket e byggt med 22mm rå spont.
Men nu till problemet! Var ute i carporten och såg då att dett blivit som svarta mörk blå fläckar lite varstans i taket :(  vad bör jag göra åt saken! risken e ju att det även finns under garage taket :-/ men det kan man inte se under ifrån. Vad bör jag göra åt saken! Känns ju surt att behöva riva av hela taket  :'(
Och luftning har jag upp mot nock ca en 2cm springa mot hela nocken!
Så någon som vet vad det kan vara och vad jag bör göra åt saken?
E det bara att bita i det sura äpplet och riva av det i sommar?
Kan det sprida sig till huset?
kan försöka att lägga ut någon bild på det imorgon!
Tack på förhand


 
  • m_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu gissar jag.
Av din bild att dömma så är det rejält med mögel på enbart några plankor. På en av plankorna är det riktigt mycket, men på en fläck är det inget. Skulle tro att virket legat lite fuktigt utomhus, kanske regn tillockmed innan du satte upp det och det har då fått mögelangrepp. På fläcken där det saknas mögel låg det en distansbräda. Om det är som jag tror behöver du inte oroa dig för att det kommer uppifrån, så det borde räcka att ta bort möglet med boracol eller billigare huskur (klorin, ..., ...) Behandla trät sen om det fortfarande ska vara utomhus. Man ska akta sig för att ha obehandlat trä utomhus även om det är under tak.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.