Hej,

Jag planerar min köksrenovering. I det gamla köket har de lämnat en lucka i passbiten/täcksidan mellan högskåp och tak. Innanför luckan sitter ventilationsröret till fläkten och där sitter en lucka, se bilder. Vi har centralventilation och någon sa att locket på röret är för OVK-kontroll. Men jag förstår inte vad den har för funktion då man lika gärna kan mäta vid rörets slut 30cm bredvid.

Kan jag bygga för detta lock eller måste det vara åtkomligt? I så fall, kan jag vrida det och ha luckan innifrån skåpet? vent1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vent2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fråga gärna sotaren i din kommun! De är "kungar" på dessa frågor! De är otroligt kunniga och du bör få ett bra svar.
Mvh P-A
 
Det där är en renslucka, den måste vara tillgänglig, den kan däremot finnas bakom en lätt demonterbar täcklist.

Man måste lätt kunna få in rensviskan med tillhörande fjäder/vajer. Viskan roterar mha en borrmaskin, samtidigt drar/trycker man manuellt viskan innåt/utåt på sådant sätt rengör man im/ventilationskanalen.
 
Demmpa skrev:
Det där är en renslucka, den måste vara tillgänglig, den kan däremot finnas bakom en lätt demonterbar täcklist.

Man måste lätt kunna få in rensviskan med tillhörande fjäder/vajer. Viskan roterar mha en borrmaskin, samtidigt drar/trycker man manuellt viskan innåt/utåt på sådant sätt rengör man im/ventilationskanalen.
Tack, men kan man inte lika gärna få in rensviskan om man kopplar bort fläktröret som sitter löst till vänster?
 
Nej, det tillkommer ytteligare en böj till vilket gör det svårt att få igenom viskan.
Locket sitter där av precis den anledningen.
 
OK förstår. Har läst att om man har 90gr böj måste man ha en renslucka inom 6m. Att göra en böj till uppfyller ju då inte kravet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.