Det fel som elektrikern åtgärdade är i princip det värsta och farligaste elfel man kan råka ut för i en vanlig bostad, som tur är så är det också ett r'ätt ovanligt fel.. Du gjorde helt rätt som tog dit en jourelektriker. Med ett sådant elfel så bör huset utrymmas tills det är åtgärdat.

Släppt nolla i matningen till en central, ger att alla uttag i huset får "slumpartad" spänning från noll till 400V, det gör att prylar som är inkopplade i bästa fall går sönder, i sämsta fall fattar de eld. Men det innebär också att alla jordade elprylar blir strömförande mot "sann" jord. Så ex. det blir livsfarligt att röra vid spisen och diskbänken samtidigt.


I ett av dina inlägg verkar det som du dessutom ev. hade fel på huvudströmbrytaren. Tittade elektrikern även på det? Om det också är fel, så skulle det kunna förklara om det fortfarande luktar bränt. Huvudströmbrytaren kan vara överhettad om den är trasig.
 
Jag måste få ventilera detta: Här har vi ett praktexempel på vad som KAN hända när en slarvig elektriker eller hemmafixare har pillat i elskåpen. Nu påstår jag inte att TS har pillat med strömmen eller att alla elektriker är klåpare.
Men för guds skull, låt kunniga och behöriga människor fixa elen!! Denna lilla incident kunde kostat TS livet eller hans barn livet! Eller hela familjen.
Ett råd till alla som vill dra strömmen själva: Är dina barn eller partner värda dom pengarna om det går fel?
Kan du leva med det?
 
tommib
evojenza skrev:
Jag måste få ventilera detta: Här har vi ett praktexempel på vad som KAN hända när en slarvig elektriker eller hemmafixare har pillat i elskåpen. Nu påstår jag inte att TS har pillat med strömmen eller att alla elektriker är klåpare.
Men för guds skull, låt kunniga och behöriga människor fixa elen!! Denna lilla incident kunde kostat TS livet eller hans barn livet! Eller hela familjen.
Ett råd till alla som vill dra strömmen själva: Är dina barn eller partner värda dom pengarna om det går fel?
Kan du leva med det?
Tja, om du tittar på min signatur så är jag inte elektriker. Trots detta visste jag vad detta var. Vad tror du oddsen är för att en random yrkesman kan svara på vad detta är från den lilla symptombeskrivningen?

Du sade det dock själv, låt kunniga människor fixa elen....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Hur förklarar jag vad som hänt för mitt försäkringsbolag, har detta med elstationens ålder att göra eller vad är grundorsaken till ett 0 släpp?

Jag behöver kunna förklara på ett korrekt sätt.

Tacksam för svar.


mvh
 
Det beror på var glappet inträffade. Kabel i mark kan var utsatt för tjälskjutningar men i ditt fall låter det som att elektrikern hittade felet inomhus? En skruv ska inte lossna och gör det normalt heller inte. Trots det fanns en märkning på gamla centralen om att dra åt nollskruven. Troligen har det skett ett misstag när den kopplades in från början. Nollan är så viktig att man kan behöva kontrollera den regelbundet, men du vill nog inte skriva att du brustit i din lagstadgade skyldighet att underhålla din elanläggning ;) Det finns som sagt sällan fog för att känna på skruvarna regelbundet, kanske en gång efter nyinstallationen.

Jag tror inte du behöver skriva så mycket om orsaken till att felet inträffade, för det blir ju ändå bara gissningar och det kommer inte att gå att hitta den skyldige. Försäkringsbolaget borde nöja sig med en beskrivning som säger att nollan lossnade och förstörde div elektronik.
 
Jag funderar på hur försäkringsbolaget ställer sig till åldersavdrag när det gäller "en skruv" när jag läser deras anvisningar blir avdraget för min elinstallation 100%, det vill säga 0 kr i ersättning.

Kan det verkligen gälla en skruv ?

Någon som har erfarenhet av det?
 
Det är väl inte skruven som det räknas åldersavdrag på, det borde rimligtvis vara åldersavdrag på grejerna som gått sönder. Eller fattar jag fel?
 
Bob_the_builder
Nä, det är ju följderna som är intressanta att få ersättning för. Om ett träd blåser ner över huset så vill jag få nytt tak osv. Inte nytt träd. ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
O
Bob_the_builder skrev:
Nä, det är ju följderna som är intressanta att få ersättning för. Om ett träd blåser ner över huset så vill jag få nytt tak osv. Inte nytt träd. ;)
å ja som ville ha ett nytt träd, inte nytt tak :p
F´låt var tvungen
 
Bob_the_builder
Odjuret skrev:
å ja som ville ha ett nytt träd, inte nytt tak :p
F´låt var tvungen
"Då måste du ha en trädgårdsförsäkring, sörru. Vi har bra pris på den just nu. Har du några barrträd?"
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det är sant ...men hur ser ni på eller hur resonerar ni vad gäller kostnaden för elektriker för att skruva åt skruven och åtgärda den skada det orskat dvs kostnaden för för elektriker att komma ut mitt i natten?

Det verkar inte som jag får ut något på kostnaden för elektrikern 3 800 kr för att de menade elcentralen var för gammal, jag hävdar dock att det var en oförutsedd händelse...hur ser ni på det?
 
Det är väl din elcentral?

Ditt ansvar att underhålla den.

Sakerna som gick sönder borde du kunna ta på försäkringen.
 
Ja det är min elcentral och mitt ansvar att underhålla den men det jag undrar över är om skadan är oförutsedd eller inte det är kanske avgörande,för att få kosnade för jour elektriken betald via försäkringen, det är det som är min fråga kanske är jag otydlig.
 
Jag tycker du ställer frågan tydligt. Jag har dock inget minne av att den diskuterats på forumet, men håll ut så kanske det dyker upp folk som har erfarenhet av liknande fall. Måste man förresten ange en orsak till att hemelektronik gått sönder?
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker du ställer frågan tydligt. Jag har dock inget minne av att den diskuterats på forumet, men håll ut så kanske det dyker upp folk som har erfarenhet av liknande fall. Måste man förresten ange en orsak till att hemelektronik gått sönder?
Tror försäkringsbolaget gärna vill veta det när så mkt gått sönder samtidigt. Luktar väl lite bedrägeri om man inte vill ange orsaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.