TotalControl skrev:
Villaplatta = 0.037 * 1 * 30 / 0.300 = 3.7 W
Källarplatta = 0.037 * 1 * 15 / 0.300 = 1.85 W
Om jag förstår rätt vad du skriver så menar du att det är -10ºC under en vanlig villaplatta. Eller missförstår jag dig? Det kan väl aldrig stämma. Det må vara en skillnad längs randen, men det är ju inte applicerbart på hela plattans yta. Dessutom gäller det bara under en liten del av året.
 
Fyfan vad det är värt 500:-/månad för varma golv. Vi har lite blandat och man fryser ju in i märgen när golven är kalla...
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
osiris skrev:
Fyfan vad det är värt 500:-/månad för varma golv. Vi har lite blandat och man fryser ju in i märgen när golven är kalla...
Hur kallt är ett "kallt" golv?

Jag har mätt flera gånger, och temperaturen på golvet är samma som på matbordet t.ex.

Skall man verkligen behöva högre temp på golvet för att må bra? Varför?
 
TotalControl skrev:
Värmeflöde J
J = k * A*dT / dx

k = lambda 0.037
A = Area m2
dT = Tempskillnad mellan varmt och kallt i kelvin
dx = tjocklek skikt

Så.

Villaplatta = 0.037 * 1 * 30 / 0.300 = 3.7 W
Källarplatta = 0.037 * 1 * 15 / 0.300 = 1.85 W
Det är just skillnaden mellan dT för källargolv och platta-på-mark jag inte förstår.
Kan du förklara varför du räknar så?
 
@knockonwood

Som så många andra tenderar Christer att bli lite religiös och se allt som svart eller vitt.:x, fastän det mesta är "50 shades of gray"

Golvvärme under rätt premisser är alldeles utmärkt, men gör man det fel så är det åt helvete!
Att däremot golvvärme skulle vara mer energieffektivt än radiatorer, eller tvärtom, betvivlar jag starkt.

Jag har ett så kallat "flytande golv" enligt VillaVarms koncept och jag har garanterat ingen större tröghet än vilket radiatorsystem som helst. Och jag har både trä & klinkers golv. "Hemligheten" är att inte lägga golvrören nere i plattan utan naturligtvis så nära den yta som ska värmas som möjligt, samt att se till så att värmeenergin inte kan sticka nånstans där jag INTE vill ha den, tex i plattan/marken. Alltså, ordentlig isolering nedåt.

Som jag ser det så ska golvvärme framför allt installeras i nybyggen, om det görs på rätt sätt, alltså enligt det koncept som VillaVarm förordar. Att göra på motsvarande sätt vid en renovering tror jag kan vara svårt eftersom vi pratar minimum 400mm isolering + Platon + platta och ytskikt, och det kan ju vara svårt att få till den höjden.

När vi pratar om ev. sänkt rumstemperatur så måste vi ha klart för oss att skilja på lufttemperatur och operativ temperatur. Med ett välisolerat hus som har "varma" ytskikt så kan lufttemperaturen sänkas något utan att den operativa temperaturen påverkas, efter som man inte upplever drag & kallras.
Vi har t.ex. 19-19,5C inomhus vilket de flesta upplever som skönt, eftersom vi varken har kallras från fönster eller väggar samt att golven ligger på dryga 20C. Hade vi däremot haft dåliga fönster så att det uppstod kallras, eller dåligt isolerade väggar så är jag övertygade om att jag hade fått höja rumstemperaturen något.

Jo golvvärme installationer tenderar att bli lite dyrare, om de ska bli bra, men det är kostnaden för komforten och att slippa ha radiatorer:cool:

http://www.villavarm.se/villa-varms-unika-golv
 
Redigerat:
Avemo skrev:
Om jag förstår rätt vad du skriver så menar du att det är -10ºC under en vanlig villaplatta. Eller missförstår jag dig? Det kan väl aldrig stämma. Det må vara en skillnad längs randen, men det är ju inte applicerbart på hela plattans yta. Dessutom gäller det bara under en liten del av året.
Nej det har du rätt i, randen som du skriver. Hade dock källarväggar vs ovan mark i skallen när jag skrev formeln. My fault.

Man kan väll anta 0-4 grader under plattan och kanske 6 grader under en källarplatta? Betydligt större Delta T i randen.


KnockOnWood skrev:
Det är just skillnaden mellan dT för källargolv och platta-på-mark jag inte förstår.
Kan du förklara varför du räknar så?
De siffrona som jag skrev i delta är för stort. Hade hela tiden källarväggar vs ovan mark i tanke. Tankemiss av mig. Där kan nog siffrona stämma.

Så deltat är mindre än vad jag skrev mellan källare vs platta på mark.

Men vilket fall så påstår jag att det inte behövs lika mycket isolering i källarplatta som platta på mark.
 
lat skrev:
Som så många andra tenderar Christer att bli lite religiös och se allt som svart eller vitt.:x, fastän det mesta är "50 shades of gray"

Golvvärme under rätt premisser är alldeles utmärkt, men gör man det fel så är det åt helvete!
Att däremot golvvärme skulle vara mer energieffektivt än radiatorer, eller tvärtom, betvivlar jag starkt.
Det finns en mycket enkel och generell fysikalisk princip som gör att energiförbrukningen ökar vid golvvärme. Om golvet är varmare så läcker mer värme ut om det är lika mycket isolering. Sedan kan man givetvis kompensera för det genom att ha mer isolering. Och ju mer isolering desto mindre blir den absoluta skillnaden. Jag håller med om att Christer Harrysson verkar en aning religiös. 30% har jag lite svårt att tro på om vi pratar nya hus idag.

lat skrev:
Jag har ett så kallat "flytande golv" enligt VillaVarms koncept och jag har garanterat ingen större tröghet än vilket radiatorsystem som helst. Och jag har både trä & klinkers golv. "Hemligheten" är att inte lägga golvrören nere i plattan utan naturligtvis så nära den yta som ska värmas som möjligt, samt att se till så att värmeenergin inte kan sticka nånstans där jag INTE vill ha den, tex i plattan/marken. Alltså, ordentlig isolering nedåt.
I rättvisans namn skall man väl ändå nämna att Christer Harrysson beskriver detta system och anser att om man skall ha golvvärme så är det så den skall utföras. Vad jag förstår är det dock inte så vanligt.
 
Avemo skrev:
...
I rättvisans namn skall man väl ändå nämna att Christer Harrysson beskriver detta system och anser att om man skall ha golvvärme så är det så den skall utföras. Vad jag förstår är det dock inte så vanligt.
Ja, Villa Varms lösning sticker ju ut och de är, så vitt jag förstår, ensamma om denna exklusiva lösning.
Pga att det är en fördyring av produktionskosnaden.
Och ett av försäljningsargumenten för den enklaste formen av golvvärme är väl att den är billig.
 
Men det är ju inget de har patent på.
Att det blir dyrare är helt klart, å andra sidan så, 60" på en budget på 2milj eller mer?
Och, kåken ska förhoppningsvis stå i mer är 50 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
TotalControl skrev:
...
Men vilket fall så påstår jag att det inte behövs lika mycket isolering i källarplatta som platta på mark.
Då skulle jag verkligen vilja att du visar vad som stöder detta påstående!
(I och för sig är det väl inte många som bygger med källare nu för tiden, så det är lite OT)
Vid samma rumstemperatur och samma marktemperatur, hur kan dT vara olika,
och du alltså behöver mindre isolering under källargolvet?
Gissningar eller fakta?
 
peternicklas
Golvvärme är kung! Våra golv hade en temp på runt 15-18 grader under vintern. Nu gnäller man om det är under 25 grader. Vi har fortfarande inte golvvärme i badrummet så man märker klart skillnaden. Vi har dock källare under så vi hade inge dirketa problem med isoleringen.
 
peternicklas skrev:
... Våra golv hade en temp på runt 15-18 grader under vintern. Nu gnäller man om det är under 25 grader... Vi har dock källare under så vi hade inge dirketa problem med isoleringen.
Hur kan det komma sig?
Om du har rumstemperatur under och ovanför bjälklaget, hur kan då golvet ligga på 15°C?
Eller var källaren ouppvärmd och bjälklaget oisolerat?
Eller har du verkligen 15°C som rumstemperatur?
 
KnockOnWood skrev:
Då skulle jag verkligen vilja att du visar vad som stöder detta påstående!
(I och för sig är det väl inte många som bygger med källare nu för tiden, så det är lite OT)
Vid samma rumstemperatur och samma marktemperatur, hur kan dT vara olika,
och du alltså behöver mindre isolering under källargolvet?
Gissningar eller fakta?
Det som jag tror att TotalControl är ute efter är att med en platta på mark ligger plattan så nära markytan att man kan räkna med att den kalla sidan av plattan (utsidan) har samma temperatur som utomhusluften, dvs. ca -20 grader på vintern. I en källare ligger plattan så långt ner i marken att den kalla sidan bara blir ca +7 grader som kallast. Därför blir temperaturskillnaden (deltaT) mellan den kalla och varma sidan av plattan i en källare bara ca 15 grader medan den vid en platta på mark blir över 40 grader. Därför skulle man kunna motivera att det inte krävs så mycket isolering i en källare som det gör i en platta på mark för att uppnå samma energieffektivitet.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Jag betalar gärna för bra congac.

Jag har precis byggt om och ut och har lagt golvvärme överallt. Ingjutet i ny platta med 30 cm cellplast, ovanpå en bit taskigt isolerat garagegolv (5-10 cm EPS-betong under golvvärmen), på nivellgolv och på en övervåning. Det är underbart med komforten. Blöta skidkläder torkar när de ligger på golvet, och man behöver aldrig trampa i en massa slask och golvet är underbart att gå på. Det är nästan så att jag ångrar att jag inte la golvvärme i trappan.
 
Janus82 skrev:
Det som jag tror att TotalControl är ute efter är att med en platta på mark ligger plattan så nära markytan att man kan räkna med att den kalla sidan av plattan (utsidan) har samma temperatur som utomhusluften, dvs. ca -20 grader på vintern.
Det uppvärmda huset förhindrar att marken under plattan kyls till utomhustemperatur förutom precis närmast kanten på plattan. Även om det inte vore något hus på plattan så skulle isoleringen hålla marken varmare än omkringliggande mark tack vare värmen underifrån. Så jag kan acceptera påståendet att det blir mindre viktigt med isolerade kanter på plattan om det är källare. Inte att det blir mindre viktigt att isolera själva plattan. Minusgrader mitt under plattan på en villa kanske man kan vänta sig i Jakutsk, men inte hos oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.