När golvet ändå är borta kanske du kan leda ut slangarna till golvvärme till något angränsande rum där du kan komma åt värme och placera shunt?


Är det lätt att gräva och torrt så isolera lite till.
 
Nu äntligen har jag fått grävt, ca 30cm under tidigare golv. Nu blir det en avhämtning med makadam, ny rördragning, cellplast, armering och ny platta.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har funderat på att flytta ut elementet till andra sidan väggen vilket blir i korridoren i källaren och från returen koppla på ett golvvärmesystem till badrummet?! Får ta hit en röris och kolla/räkna på det tror jag, rördragning är inte min starka sida tyvärr :(
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidigare renoveringar av övre planen har medfört stambyten in i detta badrum. Genom väggen är dock gjutjärn kvar så jag tror bestämt jag får knacka upp där och byta ut till plast. Avlopp och vatten får jag sedan bygga in i en låda vilket även det medför att jag ej kan ha duschdelen i det hörnet :-/
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jag hade unvikit golvvärme såvida inte hela källaren ska isoleras i bottenplattan. Annars lär fukten stiga upp i en annan del av källaren
 
Jag tycker att du mycket väl kan ha dusch i den delen. Gör en låda i auqaboard, som tål lite ånga, samt fukttäta bakom och runt rören som vanligt. Det ska inte hindra om det finns huvudutrymme över.
 
dane1986 skrev:
Jag hade unvikit golvvärme såvida inte hela källaren ska isoleras i bottenplattan. Annars lär fukten stiga upp i en annan del av källaren
Det beror väl helt och håller på markförhållandena, men av trådarna här på Byggahus så verkar det oftast inte vara något problem, mig inkluderad.
 
Nu är det full fart:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det hela började i ren katastrof, avloppsstopp så när jag släppte pluggen för att börja koppla rör så välde "XX" in i rummet... Lätt panikslagen fick jag tillbaka pluggen för att sedan ta hand om stoppet!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När rördragningen var klar så planade jag ut med 8-16, blev ett par vändor med fulla murarhinkar upp och ner för källartrappan 😜

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter blev det ett lager med 7cm cellplast följt av ytterligare ett på 5cm (korslagt för att minska risken för köldbryggor.
När detta väl var på plats så armerades plattan med ett armeringsnät som jag även fäste in i befintlig konstruktion.

Som avslutning på dagen så körde jag och några bekanta en cykeltur på 3 mil, precis vad benen behövde efter otaliga vändor upp och ner för källartrappen, lastning och lossning av släpkärra mm, mm...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutligen, den 4e dagen, så fixades gjutningen. Runt 8cm platta, fick hyrt en tombola hos lokala trähandlaren 👍

Slutresultatet, nu när det brunnit ses nedan. Den fortsatta tanken är nu att lägga in en elslinga och därefter flytspackla. Kommer även fräsa spår i väggarna för eldragning följt av bredspackling... När väl detta är gjort blir det tätskikt på de delar som behöver och sedan kakel/klinker 😊

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Någon som har några tips (trådar) på hur man tar ner ett hetvattenelement utan att tömma hela pannan? 😳
Tanken är att flytta elementet som ses på bilder ovan till andra sidan väggen (källarkorridor).

Ytterligare en fundering, jag ska ju byta del av gjutjärnsstammen som går i takhöjd av mitt badrum, ser framför mig att jag byter så mycket som möjligt = sparar Max 10cm från golvet innan den dyker ner i plattan... Hur är gjutjärn att såga i med en tigersåg? Kommer jag kunna få ett fint snitt som jag kan ansluta plaströr emot eller hur ska jag gå tillväga?
 
JothaR skrev:
Någon som har några tips (trådar) på hur man tar ner ett hetvattenelement utan att tömma hela pannan? 😳

Hur är gjutjärn att såga i med en tigersåg?
Det finns metoder där man fryser en isplugg innan man börjar koppla bort element, men det är nog mest i hyreshus man gör sånt. I mitt hus har rörisen alltid tömt systemet när han ska koppla bort eller på saker.

Jag skulle hellre använda en vinkelslip om man kan komma åt. Tigersåg ger sällan snygga snitt.
 
Hur gick det här? =)
 
  • Gilla
Blackfear
  • Laddar…
Det rullade på rätt bra, fortfarande lite dörrfoder som ska på plats dock
Elementet blev flyttat till andra sidan väggen, elslinga på golvet, kakel och klinker med tätskikt inom värsta våtzonerna...
Toknöjd för att vara första ”kaklingen” och arbete med betong får jag nog säga...
Bifogar liten bildkavalkad nedan...

Nedan, golvslinga + flytspackling
Golvyta med installerad elslinga för golvvärme och närliggande golvbrunn före flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprocess i ett badrum med nyligen installerad golvvärme och flytspacklad golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här fick jag efterjustera lite för att bättra fallet.
Renoveringsarbete i ett badrum med flytspacklat golv, omonterade rör och en elcentral på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sammanfattningsvis så skulle jag nog så här i efterhand säga att varken flytspackling eller montering av slinga var så svårt... Det var dock lurigt att få till en bra konsistens på spacklet, särskilt vid golvbrunnen.

Primer och tätskikt+manschetter
Renoveringsfas av badrum med primer och tätskikt applicerat på väggar och golv, inklusive golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat badrum i renoveringsprocess med primer på väggar och golv före kakelsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum under renovering med primer, tätskikt applicerat vid hörn och genomföringar samt en golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här valde jag att prima och täta halva badrummet + golvet, satte även manschetter vid genomföringar och hörn.

Kakelsättning
Delvis kaklad vägg med vita kakelplattor och rörläggning för element, övergång till okaklad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum under renovering med halvsatt vitt kakel, betongväggar och synlig golvslinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir fantastiskt mycket yta när man skall helkakla, detta var grymt tidskrävande som småbarnsförälder... Med endast små korta stunder till att jobba på kvällarna så trodde jag flera gånger att jag ALDRIG skulle nå i mål Vet helt ärligt inte om jag kommer ge mig på detta moment själv igen, tror det blir bättre och garanterat mindre ”hjärnblödningar” om nån annan gjort det...

Golvbrunnen och tätskikt golv + klinker
Renoverat badrumsgolv med flytspackling runt golvbrunnen och primer på hälften av golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvslinga och flytspackling i hörn av badrum med tätskikt och delar av kakelvägg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmeinstallation med nyligen justerad golvbrunn och flytspackel på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad golvbrunn med synliga cirklar från flytspackling på turkos tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis kaklat badrum med oavslutad golvinstallation och synlig golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av badrum med nytt klinkergolv, vägg med vita kakelplattor och ouppackad golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett helt OK moment över lag, även om jag var gött nervös inför allt som hade med golvbrunnen att göra

Slutresultat
Nyrenoverat badrum med vitt kakel, badkar, handdukshängare, och ett litet handfat samt rengöringsmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev det ”slutliga” resultatet... Lite städning kvar när kortet togs, men i stort så

Hittade ett fantastiskt litet handfat på JULA som jag glad i hågen satte in, idag hade jag nog valt ett något djupare trots den lilla ytan
 
  • Gilla
Brask och 3 till
  • Laddar…
Kul att du delade med dig! =) Bra jobbat!

Det ser bra ut! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.