Marcussjogren skrev:
Tordes det inte vara samma med byggmaterial som monterats i den gemensamma bostaden då?
Jo absolut
 
Det handlar ju även om när i tiden detta skett, är det mycket äldre än 5 år kan vissa delar vara svåra att få igenom, förutom stora förändringar av fastigheten, t.ex. tillbyggnad, friggebod mm.
.
 
Nåja, jag får deklarera förlust + uppskattat värde på renoveringen. Det handlar om ett tidsspann på 3 år. Kvitton för renovering får ju skatteverket in då exet skickar in dom i alla fall.
 
Från Skatteverkets anvisningar:

"Förbättringsutgifterna fördelas normalt mellan dig och
övriga delägare efter vars och ens ägarandel i fastigheten.
Lever ni i hushållsgemenskap krävs det särskilda skäl för
att fördela utgifterna på annat sätt."

Det blir svårt för X-et att hävda att enbart hon ska göra avdragen. Kvittona ska inte skickas in. Om mäklaren hjälper X-et med deklarationen så kommer han/hon få tillgång till beloppen för förbättringsuppgifter. Förhoppningsvis övertalar mäklaren i så fall X-et att göra deklarationen på ett korrekt sätt (gemensamma belopp). Be i vilket fall som helst mäklaren att notera förbättringsbeloppen och ge dem till dig.

Om X-et trilskas kan det vara bra att skriva en kommentar i deklarationen, så att skatteverket granskar era båda K5-blanketter. X-et måste alltså ha särskilda skäl för att ensam ta förbättringsavdragen.

Skulle det bli en tvist är det en fördel om du på något sätt kan styrka att du varit med och betalat förbättringarna. Spara utskrifter av alla kontoöverföringar eller liknande som är betalning för förbättringar.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
HerrK skrev:
Nåja, jag får deklarera förlust + uppskattat värde på renoveringen. Det handlar om ett tidsspann på 3 år. Kvitton för renovering får ju skatteverket in då exet skickar in dom i alla fall.
Återigen:mam deklarerar inte en förlust och sedan kostnader för renovering. Man deklarerar en bostadsförsäljning.
Inköpspris, försäljningslikvid, mäklararvode, renoveringar, om och tilöbyggnader och så vidare är ingående komponenter som totalt ger en reavinst eller en reaförlust.
 
Ok. Nå nu börjar jag få grepp om det här.
Tack för hjälpen.
 
sunqan skrev:
Inköpspris, försäljningslikvid, mäklararvode, renoveringar, om och tilöbyggnader och så vidare är ingående komponenter som totalt ger en reavinst eller en reaförlust.
Glöm inte kostnad för ev utökade pantbrev och kostnad för lagfart som del av köpekostnad. Hälften var förstås.
 
sunqan skrev:
Återigen:mam deklarerar inte en förlust och sedan kostnader för renovering. Man deklarerar en bostadsförsäljning.
Inköpspris, försäljningslikvid, mäklararvode, renoveringar, om och tilöbyggnader och så vidare är ingående komponenter som totalt ger en reavinst eller en reaförlust.
Blankett K5 har numera kryssrutor som anger om beloppen är gemensamma eller individuella. Kryssar man i "gemensamma" är det som du beskriver. Kryssar man i "individuella" så gäller alla belopp endast den andel som deklareras. Det är då enkelt att få fram vinst/förlust som inte motsvarar ägarandelen. Ur TS synvinkel är det bra att Skatteverket kräver "särskilda skäl" för att använda individuella belopp om man levt "i hushållsgemenskap."
 
När jag och X-et skilde oss så gick jag igenom alla kvitton och gjorde ett utkast på vilka avdrag vi kunde göra då jag hade alla kvitton sedan gick vi igenom alla avdrag tillsammans sedan delade man det på hälften i och med att vi ägde huset tillsammans inget konstigt förstår inte vad problemet ska vara. Eftersom fastigheten är gemensam så borde avdragen vara gemensamma.
 
CISCO 74 skrev:
När jag och X-et skilde oss så gick jag igenom alla kvitton och gjorde ett utkast på vilka avdrag vi kunde göra då jag hade alla kvitton sedan gick vi igenom alla avdrag tillsammans sedan delade man det på hälften i och med att vi ägde huset tillsammans inget konstigt förstår inte vad problemet ska vara. Eftersom fastigheten är gemensam så borde avdragen vara gemensamma.
Är man överens är det inga konstigheter. Nu verkar ts och dennes x inge vara det.

Vi har inte sambeskattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.