Frågan om golvvärme dyker upp då och då, både när det gäller nybyggen och grundlig renovering av alla slags hus.

För snart en månad sedan tog jag på mig lite för mycket när jag skrev
Med ålderns rätt letade jag idag vid lunchtid upp Christer Harryssons telefonnummer.
Vi tillhör ju samma generation, han och jag, och talar ungefär samma språk.
Och vi har båda blivit Hallänningar på gamla dar

Vi fick ett (i alla fall i mitt tycke) mycket trevligt samtal om husbyggnadsteknik.
Christer gav lite länktips, och gav sitt tillstånd till att scanna in och lägga upp lite sidor från hans bok Husdoktorn går ronden.

Christer verkade vara mer angelägen att hans forskningsresultat får en bred spridning bland husbyggare än att skydda sin copyright.

Återkommer med mer material i morgon!


Men nu är det dags!

Låt mig börja med ett citat från professor, teknologie dr Christer Harrysson:
- "Golvvärme är något man unnar sig som en finare sorts cognac" sa en förförisk energijägare...
Från http://byggochenergiteknik.se/press/GolvvarmeEmag6.2015.pdf

Som kanske framskymtat då och då är jag själv tveksam till nyttan (och nöjet) med golvvärme,
och har inte installerat det i mitt eget fem år gamla enplanshus med "platta på mark".

Detta mycket efter att ha läst prof. Harryssons bok Husdoktorn går ronden.

Ni får ursäkta att detta blir långt, men det är ju ett komplext ämne.
Så jag börjar med några inscannade sidor från Christer Harryssons bok (med benäget tillstånd)
Boken kan beställas från Christers hemsida och från nätbokhandlare.
De som bor i närheten kan låna den av mig.
Husdoktorn s42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husdoktorn s43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husdoktorn s44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husdoktorn s45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Christer är nu verksam med forskning och konsultverksamhet i Falkenberg.
Hans hemsida är http://byggochenergiteknik.se/
Där finns mycket info i ämnet. Klicka t.ex. på Pressklipp!
Men där finns mycket annat matnyttigt att läsa.

För att runda av:
Som jag ser det finns det en anledning att installera golvvärme:
Genom den stora värmeavgivande ytan kan man hålla en lägre framledningstemperatur, vilket gör att en värmepump kan arbeta effektivare.

Annars ser jag golvvärme mest som en modenyck, liksom spotlights, klinkergolv, rumshöga fönster och rostfria vitvarufronter.

Tyvärr går inte all värme upp i rumsluften, där vi vistas, utan försvinner åt andra håll.
Dessutom är systemet ofta mycket trögt och svårreglerat, vilket i sig leder till energislöseri.


Några av mina tidigare kommentarer i frågan (ej obligatorisk läsning :) ):
https://www.byggahus.se/forum/threads/kostnad-att-gjuta-platta.94337/page-2#post-724079
https://www.byggahus.se/forum/threads/helt-nyboerjare-ska-bygga-hus.118894/page-2#post-864588
https://www.byggahus.se/forum/threads/oljeelement.43804/#post-1798087
https://www.byggahus.se/forum/threads/krypgrund-eller-platta-pa-mark.36704/page-2#post-1910279
 
  • Gilla
Sylvestris och 7 till
  • Laddar…
K
Tack så mycket! Detta ger mig lite vatten på kvarnen att man ska lägga ner en slinga med pex-rör för radiatorer den dagen gasen har smitit ur våra högenergifönster och golvvärmeslingan läcker ;)

Kostnaden för pex-slang är så låg att kan man göra det själv blir det ingen kostnad som märks..
 
Tur att jag uppfyller de flesta av Harryssons krav :) Jag var lite orolig för kallras eftersom våra väggar är ganska tjocka och fönstersmygarna är ganska djupa men det uppstod aldrig något kallras. Vi har 400mm isolering under plattan och isolerad kantbalk. Fördelarna förutom komforten är som tidigare skrevs, låg framledning men också att man slipper ha radiatorerna hängandes på väggarna med alla fördelar det innebär.
 
Redigerat:
Fast det är väl få som lägger så lite som 100 mm isolering under plattan idag. Det hade varit intressant med lite siffror ifrån nyare hus. Min gissning är att det ser helt annorlunda ut idag med bättre kantbalkar och isoleringstjocklekar på 200-300 mm.
Dessutom är det många som gärna betalar lite extra för en god cognac.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Håller med -RB- där. Nyare hus har oftast 300mm isolering och 100mm betong i plattan. Något annat skulle väl inte funka enligt BBR. Det vore intressant med färska siffror.
 
-RB- skrev:
Fast det är väl få som lägger så lite som 100 mm isolering under plattan idag.
...
Ja, det förekommer nog aldrig. 300 mm är väl branschstandard nu.
Men vi läser ju rätt ofta här om folk som vill renovera gamla hus/källare och då gräver ur och isolerar så gott det går.
Och då blir det inga 300 mm kan jag tänka...
 
Mattiaz skrev:
...
Fördelarna förutom komforten är som tidigare skrevs, låg framledning men också att man slipper ha radiatorerna hängandes på väggarna med alla fördelar det innebär.
Det beror naturligtvis också på hur det är isolerat, både väggar och fönster, och klimatzonen där man bor.
Jag är lyckligt lottad här nere, och behöver varken golvvärme eller radiatorer.
Det räcker med en liten L/L-värmepump på lägsta/tystaste läget för att värma upp hela huset :)
 
KnockOnWood skrev:
Ja, det förekommer nog aldrig. 300 mm är väl branschstandard nu.
Men vi läser ju rätt ofta här om folk som vill renovera gamla hus/källare och då gräver ur och isolerar så gott det går.
Och då blir det inga 300 mm kan jag tänka...
Nu är det ju stor skillnad när det gäller isoleringsbehov mellan en källarplatta och en "vanlig" villaplatta.
Tänk delta T ~15C vs delta T ~30-40C.
 
TotalControl skrev:
Nu är det ju stor skillnad när det gäller isoleringsbehov mellan en källarplatta och en "vanlig" villaplatta.
Tänk delta T ~15C vs delta T ~30-40C.
Det får du nog förklara! För mig i alla fall :confused:
Om jag vill ha 20°C i källaren alltså.
 
Vad kostar rör och vattenradiatorer till ett hus, i jämförelse med pexslang i plattan? Golvvärme kostar ju bara en bråkdel att installera.
Med golvvärme behövs inte alls samma inomhustemperatur. En nackdel är givetvis att det är bekvämt, vilket gör att många låter värmen vara på året om.
Visst tar det tid att värma, om man "fiseldar", men så mycket jobb är det inte att tillfälligt vrida upp shunten.
Moderna hus har som sagt redan tillräcklig markisolering.

I gamla hus fungerar inte heller alltid luftvärme/bergvärme något vidare utan tilläggsisolering.
 
AG A skrev:
...
Med golvvärme behövs inte alls samma inomhustemperatur.
...
Det där tror jag är en ren villfarelse. Det är ju det typiska försäljarargumentet.
T.ex. vill nog hustrun, som ligger i soffan för det mesta, ha lika varmt var värmen än genereras.
Och barnen i sina sängar: vill de ha det kallare för att det är golvvärme?
 
  • Gilla
Rappala
  • Laddar…
Behovet av mindre värme bara för att man har golvvärme är bara snack. Skillnaden är enbart att det är alldeles underbart barfota, med varma golv och det förändrar inte värmen i rummet förövrigt. Som sagt ligger man i soffan vill man ha lika varmt i rumsluften oavsett värme källa. Har själv golvvärme på båda planen och skulle aldrig byta bort golvvärme så länge jag får bestämma själv.
 
K
Vi ska kanske leda in diskussionen på om man ska lägga gv i botten eller överst på plattan? Min entreprenör menar att jag ska ha det ibotten medan Christer menar att man ska ha det överst.
Själv är jag kluven och tänker att man vill ha det i botten överallt utom i kök, hall och bad där det även kan vara på året runt. Tror ni entreprenören blir tokig om jag kräver att det ska läggas så?
 
AG A skrev:
Med golvvärme behövs inte alls samma inomhustemperatur. En nackdel är givetvis att det är bekvämt, vilket gör att många låter värmen vara på året om.
Det är väl ganska få som brukar göra jämförelsen att värma samma hus ömsom med golvvärme och ömsom med radiatorer för att se hur varmt man "behöver" ha med de olika sätten. Det närmaste man kommer är i så fall att jämföra energiförbrukningen i liknande hus. Det är sådana jämförelser som kommit fram till 30% högre energiförbrukning med golvvärme. Man kanske inte behöver ha lika varmt inomhus med golvvärme, men då är frågan hur man skall få folk att förstå detta. Många tycks ha lika varmt i alla fall.

AG A skrev:
Visst tar det tid att värma, om man "fiseldar", men så mycket jobb är det inte att tillfälligt vrida upp shunten.
Moderna hus har som sagt redan tillräcklig markisolering.
Det är inte ett stort jobb vare sig att vrida upp shunten eller att låta shuntautomatiken göra detsamma. Problemet är att det jämfört med radiatorer tar mycket längre tid innan det gör effekt. Med ingjuten golvvärme är det inte möjligt att hålla lika jämn inomhustemperatur vid skiftande utomhustemperatur som det är med radiatorer. Om det är ett stort problem i praktiken låter jag dock vara osagt. Jag har bara golvvärme i badrummet och det är ett extremt långsamt system.

Det skulle vara kul att se lite mer om undersökningarna som Christer Harrysson hänvisar till. 30% är en stor skillnad, och det kanske kan finnas fler förklaringar.
 
KnockOnWood skrev:
Det får du nog förklara! För mig i alla fall :confused:
Om jag vill ha 20°C i källaren alltså.
Värmeflöde J
J = k * A*dT / dx

k = lambda 0.037
A = Area m2
dT = Tempskillnad mellan varmt och kallt i kelvin
dx = tjocklek skikt

Så.

Villaplatta = 0.037 * 1 * 30 / 0.300 = 3.7 W
Källarplatta = 0.037 * 1 * 15 / 0.300 = 1.85 W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.