Hej!

Sitter och kikar lite på fiskarhedensvillans åtaganden och jämför mot deras snickar-priser.

Åtagande 1: Stommonterat hus, låsbart och tak färdigt för taktegel-läggning. Montering av fönster, ytterdörrar, vindskivor,
takfotsbräda och utvändig gips med spikregel ingår. Montering av farstukvist och ev. balkongstomme ingår. Lossning av bil samt
mobilkran vid stomresning ingår.

Åtagande 2:
Utvändigt snickeriklart, komplettering inkl. ytterpanel, plåtarbeten, taktegelläggning, montering av takhuvar,
takfotsinklädnad, gavelsprång, knutar, komplett veranda, ev. vindskivedekor.

Det ser ut som att med åtagande 1 och 2 har man kommit halvvägs, dvs stommen är helt färdig. Stämmer det med er erfarenhet? Att man sedan har lika mycket invändigt att göra med allt vad det innebär?
 
Jag förstår nog inte frågan. Vad som är klart efter de båda åtagandena står ju klart och tydligt?
Om det sedan är 47 eller 50 % som är klart efter respektive åtagande kan vi diskutera i oändlighet, men per definition har man ju kommit längre efter åtagande 2 än 1.
 
K
Det du menar är att det blir dubbelt så dyrt att köpa åtagande två jämfört med ett? Jag tycker att det låter rimligt. Åtagande ett är ganska långtgående.. ca. 50%

Ett bra paket tycker jag. Vad får du betala?
 
Kallebo skrev:
Det du menar är att det blir dubbelt så dyrt att köpa åtagande två jämfört med ett? Jag tycker att det låter rimligt. Åtagande ett är ganska långtgående.. ca. 50%

Ett bra paket tycker jag. Vad får du betala?
Hej!

Nej nu var jag nog lite otydlig :)

Den totala snickarkostnaden för ett hus enligt fiskarhedenvillan är ca 600 kkr, och då får man betala ungefär 300 kkr, dvs hälften för åtagande 1 och 2 tillsammans.

Min fråga till er som byggt hus tidigare är då om ni håller med om att ca 50 % av snickararbetet återstår när man har en helt färdig stomme, dvs gjort åtagande 1 och 2. Eller bedömer ni att man gjort mer eller mindre än halva huset när själva utsidan är klar?
 
Nu har inte jag byggt något hus, så jag ska kanske hålla mig borta från den här tråden. Men du försöker göra en jättekonstig beräkning.
Hur bedömer man att 50 % av snickeriarbetet är klart? Ska man räkna skruvar, eller räkna tid? Och vad spelar det egentligen för roll?

Efter de här två stegen har man gjort allting som kräver tidspress, allting som kräver ställning och allting som kräver kran. Om det sedan är tio eller tolv tusen skruvar kvar, vad spelar det för roll?
 
Stommen och det utvändiga går ganska snabbt, det tar en evig tid att göra det invändiga, beror ju även lite på om man bara kör gips eller om det är osb/spånskiva och sedan gips.

Skulle nog säga att man är en bit förbi 50% när huset är helt klart på utsidan, kanske 55% eller nått.
 
Din fråga är märklig,vad ingår i stommonterat? Hur många badrum,hur många innerväggar,hur mycket el ,hur mycket vvs, vad för undertak, typ av uppvärmning etc.etc. Troligtvis så är husfirmans färdigställande billigare en vad du kan åstadkomma om du inte gör det själv och kan handla material till bättre priser,eller har bra kontakter till både material och arbete.
 
Stommrest/monterat brukar ju innebära att ytterväggar, tak och ev bärande väggar inne är klara fram till utegips/vindduk
El och vvs har inget med stommen att göra.
 
Pumba skrev:
Stommen och det utvändiga går ganska snabbt, det tar en evig tid att göra det invändiga, beror ju även lite på om man bara kör gips eller om det är osb/spånskiva och sedan gips.

Skulle nog säga att man är en bit förbi 50% när huset är helt klart på utsidan, kanske 55% eller nått.
Hej!

Precis! Det var ungefär det jag undrande :) Tack för ditt svar!
 
För min del så har stomresningarna varit mindre än 50% av den totala byggtiden....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
För min del så har stomresningarna varit mindre än 50% av den totala byggtiden....
Hej!

Hur långt hade du kommit då skulle du gissa? 30%? 45%?

Med stomresning klar, menar du plastad yttervägg och allt utvändigt klart?
 
katten1234 skrev:
Hej!

Hur långt hade du kommit då skulle du gissa? 30%? 45%?

Med stomresning klar, menar du plastad yttervägg och allt utvändigt klart?
Skulle gissa på 30% och ja plastat och klart utvändigt.
 
Som en parantes till detta så om jag skulle bygga ytterligare ett hus så skulle jag stomrest själv och lejt allt inv...
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi bygger med Fiskarheden, och priserna för 1 & 2 är 326 000. Åtagande 3 & 4 blir 381 000. Nu bygger vi allt själva utom själva stomresningen

Lite svårt att uppskatta tid då vi byggde ett garage också samtidigt som snickarna gjorde stommen. Men nog känns det som att det är mer än hälften kvar i alla fall!
 
För min del tog det lika lång tid att bara göra panelen klar som att bygga hela huset i lösvirke. Var väldigt mycket jobb med spikläkt och panel.
Insidan är ungefär lika mycket tid som färdig utsida, sen tillkommer ju målning och andra ytskikt så klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.