Jag ska lägga in nytt plankgolv på ett ganska illa tilltygat undergolv (på 2a våningen) och undrar om någon har erfarenhet av hur man får det bra.

Undergolvet är ojämnt men annars i gott skick, varierande bredd på tiljorna (spontade) upp till en 50cm i bredd på vissa ställen, och närmare 30mm tjocka. Golvbjälkar på cc 120 cirka. Knarrar inte speciellt mycket.

Vi ska lägga furugolv i ekonomisortering och måla är tanken, lutar mot 20-22mm tjocklek.

Räcker det med lumppapp under och sedan låta plankgolvet ta upp ojämnheter? Behöver man palla upp med masonit, eller kanske gå upp i tjocklek? Är inte så oroad om det inte blir helt plant, men vill ju att det ska vara bra.

Är det värt att lägga korkmatta under i stället för lumppapp? Inte behövs väl mellangolv?
 
Säker på att undergolvet är just ett undergolv? Låter som väldigt rejäla tiljor tycker jag. Du säger både att det är i gott skick och illa tilltygat. Går det verkligen inte snyggas till och användas? Om du ändå ska ha ett målat golv så kan du ju spackla och laga eventuella spikhål och andra skador i undergolvet och sen måla över. Tror att de olika bredderna på planken kommer att ge ett mycket intressantare golv än nya furubrädor.
Angående din fråga så beror det ju dels på hur ojämnt undergolvet är och på hur du ska fästa det nya golvet. Om du lägger flytande så kanske det räcker med lumppapp, men om du ska skruva eller spika tror jag du får göra ett mer grundligt underarbete om undergolvet verkligen är ojämnt, antingen med reglar eller skivor.
 
Hm, ok. Att använda det som det är är inte ett alternativ, dels är det aldrig menat för det (det är jag ganska säker på), dels är det rejält skadat av gamla ombyggnader, rördragning, en mindre ingjuten betongplatta osv. Gott skick är det i form av stabilitet mestadels.

Min tanke/förhoppning hade varit att lite kraftigare plankor skulle kunna ta upp en hel del ojämnheter (det kommer skruvas). Men det är kanske inte att rekommendera då? Har inte alls lust att riva upp undergolvet, och att lägga golvspån eller liknande tar en massa värdefull takhöjd. Mellangolv i mdf? Men det ska läggas flytande, kan man skruva fast plankgolvet igenom det i så fall?
 
Har precis lagt 20 mm plankgolv på 38 mm undergolv. Skiljer 3 cm på högsta och lägsta punkt. Var inga problem att få ihop. Har du många skarpa kanter är masonitremsor att rekommendera.
 
Ok, så trevligt. Resultatet är till belåtenhet då antar jag? Hur tätt skruvade/spikade du?
 
Det blev jättebra. Skruvade cc 30. Därefter vitpigmenterad hårdvaxolja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.