Jag har, i mitt fritidshus, en gjutjärnskamin ("Norsk kakelugn") av större format c:a 30x60x240 cm (bxdxh), som är vänd med kortsidan mot väggen på c:a 40 cm avstånd. Väggen är klädd med skiva( typ gips) och sedan är det grovt timmer bakom. Allt är besiktigat och OK från bl.a. sotaren. Nu när jag är där vintertid, så eldar man ju nästan hela tiden och då tycker jag att väggen/skivan blir oroväckande varm (= HET längst ner). Kan man lägga på ett extra lager med t.ex. tegel, keramik eller liknande och dessutom få en liten värmebuffert? Finns det någon med erfarenhet av detta här på forumet?
 
Har du en bild på det hela? Vet du närmare bestämt vad det är för skiva och om det är något mellan den och timret? Beroende på hur brandskyddet är utformat kan det vara olika illa eller inte alls illa att den blir varm. En variant på brandvägg är fibercement på ömse sidor om plåtregel och stenull i mitten. Tegel skyddar också, men räkna inte med någon relevant värmelagring.
http://www.cembrit.se/Admin/Public/...E/Application_br/Appl_MineritNormal_brand.pdf
 
Min minnesbild (är hemma just nu) är att det är en hel ( 120x240 cm) 12-14 mm tjock gipsskiva, som sitter direkt skruvad på timmerväggen.

Skärmklipp9.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag vill minnas att en gipsskiva skyddar bra mot brand, men i viss mån skadas av värme. Om den sitter på en plats där den regelbundet hettas upp finns risken att den med tiden blir porös och ömtålig. Har sotaren godkänt det är det förmodligen ingen fara, men man skall tänka på att man inte bör elda för hårt i eldstäder. Hur långt är det mellan kaminen och skivan? Är det 50 cm eller mer så behövs inget skydd enligt kraven, men blir träväggen het är det olämpligt ändå.
 
De 85 grader, som det kan få vara på en brännbar vägg, är såpass varmt att du inte orkar ta i det. Eldas det ofta så känns det säkert lugnare med ett strålningsskydd, åtminstone bakom eldstadsburken. Har själv en vitlackad plåt hängande på 2 krokar som bildar 25 mm distans från väggen. Det är den cirkulerande luften bakom plåten som effektivt hindrar värmen att nå väggen
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.