Hej

Funderar på att välja till 3kw solcellspaket till det nya huset som de kopplar ihop med Nibe750.
Men tydligen så får man ut 2400kw per år vid bra montering och läge.
Kostar då elen är 1kr så blir det 2400kr/år
Tillvalet kostar 70.000kr
Så efter 29år har det betalat sig om de fortfarande funkar då.

Varför skaffar man solceller?
 
Du tänker nog hyfsat rätt - du får ta med att det finns andra delar i paketet (växelriktare tex) som kan ha kortare livslängd, samt att solceller ofta inte leverar hela kapaciteten under hela livslängden (dom trappas av långsamt)...

Så svaret på varför är nog att man dels känner sig miljövänligare (vilket inte är många dagar på året i praktiken då svensk elmix i stort sett bara består av vatten, kärnkraft och lite sol och vind utom vid extrema dagar då vi kan behöva importera eller starta gasverk) och dels kan det ju höja värdet på huset (då andra tycker att det kan vara värt extra) ?

Oftast är det dessutom så att man inte kan köra i "off grid" läge, så det hjälper inte heller mot strömavbrott :/

/K
 
Redigerat:
Ok
Får man bidrag med 35% även när man bygger nytt hus. Eller har husleverantören vi köper huset igenom redan tagit den förmånen?
 
gurrre skrev:
Ok
Får man bidrag med 35% även när man bygger nytt hus. Eller har husleverantören vi köper huset igenom redan tagit den förmånen?
Det borde du kunna fråga leverantören - borde ju stå angivet som "reklam/information" tycker man om du kan dra av ytterligare pengar på tillvalspriset dock...

/K
 
Iså fall blir återbetalningstiden 19år.
Men undrar ifall de är så lätt. 70% av energin får man väl juni,juli,augusti och då kanske man inte ens behöver den i hemmet.
Då blir det inget sparande den tiden, man kanske får 30öre när man säljer ut det på nätet istället kanske.
 
Det är inte tekniken som är fel, det är priset på ditt tillval. Om du frågar någon firma som bara jobbar med detta tror jag du får ett annat pris.
 
30kr/W är typ 30% för mycket... 3kW är knappt lönt att installera.

Bidraget får du söka själv hos länstyrelsen och ROT får du inte på nytt hus.
 
Hur går det med prisutvecklingen på detta Robert, går det stadigt nedåt som man kan förvänta sig?
 
Jag tycker det här låter som en riktigt dålig affär om man tittar på det strikt ekonomiskt. Sätter du in 70000 på ett konto med 2% ränta har du efter 29 år 124300 kr på kontot riskfritt. Räknar man på 19 år har du 102000kr.

Givet alla risker med solceller (prisfall, trasig utrustning, gradvis försämring, etc) så hade jag velat att affären ska vara minst lika bra givet en avskrivningstid på 30 år.

Efter 30 år med 70000 kr på ett bankkonto med 2% ränta har du 126800 kr.

För att du ska ha 126800 kr i handen när anläggningen är uttjänt om 30 år så behöver anläggningen generera el för 126800 kr + inköpspriset 70000 kr = 196800 kr. Dvs du behöver ha ut el för 6560 kr varje år.
 
För 70000 får man ett komplett anläggning på 5,5kw, exklusive montage inköpt från svensk firma med frakt.

Ett perfekt söderläge kommer att generera runt 1000-1100kWh/kW installerad effekt i Sverige. Finns flera loggade anläggningar som visar detta.

Avbetalningstid kan man räkna på så många olika sätt beroende på vad man vill komma fram till, det är kanske inte alltid viktigast att fatta det beslut som genererar mest kronor och ören i alla lägen? Mina två installationer har betalat sig på ca 8 -10 år iaf.

Men många av oss får ju andra mervärden som är svårare att mäta i kronor och ören, såsom minskat elberoende (inköpt el), en känsla av att faktiskt aktivt bidra till en energiomställning för en hållbarare framtid tillsammans.

Vad är detta värt mot att ha pengar på banken?, när de flesta av oss ändå har lån på betydligt högre belopp..
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
magnetens skrev:
Men många av oss får ju andra märvärden som är svårare att mäta i kronor och ören, såsom minskat elberoende (inköpt el), en känsla av att faktiskt aktivt bidra till en energiomställning för en hållbarare framtid tillsammans.

Vad är detta värt mot att ha pengar på banken?, när de flesta av oss ändå har lån på betydligt högre belopp..
Det är givetvis också en aspekt att väga in, även om man såklart kan diskutera kring miljövänligheten i solceller. Allt man gör behöver inte generera avkastning.
 
Min 1a anläggning kostade 32000:- efter bidraget, den är på 4,1kW (ej optimalt placerad) och den genererar 3600kwh/år.

För mig räcker det gott och väl då jag anser det både vara en BRA investering som även genererar en god avkastning som ett extra +i kanten.

Det gnälls tyvärr mycket på att solceller subventioneras pga att det inte är lönsamt??! Det är dock inte så ofta man hör att någon gnäller på ROT avdraget, som är en betydligt STÖRRE subvention....
 
Redigerat:
gurrre skrev:
Iså fall blir återbetalningstiden 19år.
Men undrar ifall de är så lätt. 70% av energin får man väl juni,juli,augusti och då kanske man inte ens behöver den i hemmet.
Då blir det inget sparande den tiden, man kanske får 30öre när man säljer ut det på nätet istället kanske.
Elen du säljer ut på nätet kommer troligast att vara värd minst lika mycket som du betalar för den el du köper. Idag är det flera leverantörer som betalar runt 1kr/kwh, vilket gör det mer lönsamt att sälja än att egenförbruka.

Men till de 30 ören du antog så tillkommer det en skattereduktion 60 öre + elcertifikat ca 20 öre +ers. för nätnytta ca 5 öre. Vilket ju iaf blir drygt 1kr/kwh för elen du säljer.

Solcellerna ger ett betydande tillskott under perioden mars-september.
Ex på produktion/fördelning över året:
http://pvoutput.org/aggregate.jsp?id=24585&sid=22422&t=m
 
MathiasS skrev:
Hur går det med prisutvecklingen på detta Robert, går det stadigt nedåt som man kan förvänta sig?
Lite har det gått ner. På stora anläggningar ca -10% på 2år. För små har dock sämre valuta och bidrag sabbat så där är slutkostnaden tyvärr hellre lite upp på 2år.
 
magnetens skrev:
För 70000 får man ett komplett anläggning på 5,5kw, exklusive montage inköpt från svensk firma med frakt.

Ett perfekt söderläge kommer att generera runt 1000-1100kWh/kW installerad effekt i Sverige. Finns flera loggade anläggningar som visar detta.

Avbetalningstid kan man räkna på så många olika sätt beroende på vad man vill komma fram till, det är kanske inte alltid viktigast att fatta det beslut som genererar mest kronor och ören i alla lägen? Mina två installationer har betalat sig på ca 8 -10 år iaf.

Men många av oss får ju andra mervärden som är svårare att mäta i kronor och ören, såsom minskat elberoende (inköpt el), en känsla av att faktiskt aktivt bidra till en energiomställning för en hållbarare framtid tillsammans.

Vad är detta värt mot att ha pengar på banken?, när de flesta av oss ändå har lån på betydligt högre belopp..
Är det kristallina anläggningar som ger över 1000kWh/kW/år? Loggat på inverter eller på mätare? Jag kan följa ett antal större anläggningar i optimalt läge och de ger ca 900 för kristallina och 1050 för CIGS.

El beroendet är det samma så länge vi inte får sol året runt eller har batteri som täcker vinterns behov.

Vilken energi tror du din levererade solenergi ersätter? På sommaren har vi överskott på energi och spiller vatten för vi inte har någon köpare på den. Tyvärr så bidrar vind och privat solel till ökat inköp av smutsig EU-el då vi måste ha både bas och reglerkraft till de tider sol och vind inte ger något. Nordisk elmix ligger på ca 98g CO2/kWh och Svensk på ca 12g tack vare vattenkraft.

Solenergi är enligt mig för användare som behöver mycket el när solen lyser. Ex kontor, industri, ishallar osv eller att de kan lagra och använda den själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.