Ska sälja ett 15 år gammalt par hus och får erbjudande att köpa en Dolda fel försäkring från Mäklarhuset för ca 19 000 kr. I det här ingår även en besiktning utav huset. Det ska då skydda oss ifall köparen skulle råka ut för något fel efter köpet.

Är det värt att köpa till försäkringen?

Har sålt några nyare lägenheter men aldrig ett hus, därav frågan. :confused:
 
S
Ja och nej. Det är bra om det blir några ärenden som dom ersätter. Dom har såklart räknat på detta och ska gå mer i vinst än förlust, därav finns en mängd friskrivningar, vbland annat el o vatten brukar vara friskrivet.

Jag tror dock ändå jag hade tagit försäkringen då det känns tryggt som säljare. Ett par fall har jag läst om här på byggahus där försäkringen hjälpt till
 
O
Besiktning är ett måste för att de ska kunna erbjuda en försäkring. Det är kul att de vänder det som ett argument.

Jag är osäker på huruvida en försäkring är värt nått eller inte. Är badrum och kök från byggåret?
 
Allt är från byggåret, dvs 2001. Huset är i bra skick och inga fel finns, därav tveksamheten till försäkringen.
 
Redigerat:
D
Får man fråga vad tänkt utgångspris är. Tänker för mig hade det spelat stor roll på vad jag får för huset.
Tänker 19'000 kr är ju stor skillnad om försäkringen täcker en 2 m eller 4 m hus.
Måste besiktningen bli godkänd för att försäkringen ska gälla/tecknas eller gäller försäkringen men besiktning görs?
 
Det är ju alltid lite vanskligt att råda någon att inte ta en försäkring. Men i princip så tror jag att den primära nyttan med en doldafelsförsäkring, är att OM du drabbas av en strulig köpare som ringer dagen efter tillträdet och menar att glödlampan i tvättstugan behöver bytas, dolt fel (har en bekant som råkade ut för en sådan köpare), så är det bara att hänvisa dem till försäkringsbolaget. Men det blir ju billigare att själv bara lägga på luren i det läget.

Nu vet jag inget om just den försäkring som den mäklarfirman erbjuder, men oftast så ingår inte VVS och el i försäkringen. Just VVS känns som det område det är störst risk att det skulle kunna bli en doldafelsdiskussion om.

I bedömningen av om man skall ta ett sådant erbjudande, bör man fundera över om man skall göra en säljarbesiktning, oavsett försäkring. I vissa områden är det nu i princip standard, och därmed kan det vara negativt marknadsföringsmässigt att inte ha en besiktning med i prospektet. Om då paketet med försäkring kostar obetydligt mer än besiktningen, så tjaa.. då är det kanske värt det om man iallafall behöver besiktningen.
 
Som Hempularen skriver är det i främst storstadsregionerna ett stort minus marknadsföringsmässigt att inte ha gjort en överlåtelsebesiktning. Vi har precis sålt radhus i Sthlm och betalade 9.800kr för en så kallad nivå 2-besiktning (inkl fuktmätning och lite annat) och kommer få betala ca 7.000kr för dolda fel-försäkringen som vi kommer teckna just för att det känns lite bättre i magen att ha en. Har dock aldrig behövt nyttja de dolda fel-försäkringar jag haft på 2 tidigare hus. Köparen till ett av husen ville efter tillträde hävda att några elbrister var dolda fel, vi hade dock skriftligen i en särskild bilaga till besiktningsprotokollet angivit att vi misstänkte att tidigare ägare pulat med elen själv (vi hade åtgärdat en del av det, bodde där endast 7 månader) så de hade inte mycket att hämta. Försäkringen hade inte hjälpt i alla fall. Hade tur att få hjälp av mäklarkontoret att bestrida deras krav på ett juridiskt korrekt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.