RilleRock
sverre skrev:
Har inte Ziton ett trådlöst brandlarm?
Har för mig att jag läst någon stans att det är installerat i T-banan i Huvudstaden.
Blev själv väldigt nyfiken därför ringde jag upp en av de får Behöriga Brand Besiktningsmännen i Sverige.

Visst är den det.
Men poängteras bör att den är ganska mkt mer avancerad än en Kombicentral  :cool:


En fältmätning måste göras före projektering och installation så att man vet att man får rätt signalförhållande.

Varje detektor i Zitons larmsystem drivs med ett 3-voltsbatteri med 5 års garantitid och har ett batteri som backup. När det är 30 dagar kvar av batteriets livslängd visas på centralenheten vilken enhet det är dags för batteribyte i. Indikationen slocknar inte förrän bytet är skett. Av säkerhetsskäl är vissa larmdon försedda med tre separata batterier.

Systemet har godkänts enligt SBF 1010 för centralenheten och enligt SBF 1011 för detektorerna. Den trådlösa kommunikationen sker på frekvensen 169 MHz och är godkänt av PTS. Det trådlösa systemet fungerar i alla miljöer men under jord, i metallinkapslade utrymmen samt i forskningsbyggnader som kan störas av radiosignaler måste man vara extra noggrann vid projekteringen.

Användning av radiosändare är reglerat av Post och Telestyrelsen (PTS) i Sverige. Bestämmelser i svensk standard för sändarutrustningen skall vara uppfyllda och den som säljer utrustningen på marknaden är skyldig att informera om var och hur en radiosändare får användas. Det är straffbart att använda radiosändare i strid mot PTS föreskrifter.
Följande frekvenser är tillgängliga 169 MHz, 429 MHz, 433 MHz, 828 MHz. Generellt kan sägas att lägre frekvens ger lägre effektförbrukning och därmed längre räckvidd mellan sändare och mottagare.
 
RoTe
Med tanke på hur många falska automatiska brandlarm brandkåren åker på till företag varje dag så tror jag inte dom klarar av att åka på alla som sker i hemmen.
 
Hej ! vadå alla falsklarm det är något som alla företag vill undvika, det kostar ca 7500 kr ( göteborg) samt att blir det fler än vad brandkåren tycker om så stängs automatlarmet av.
Har du något underlag ? vore intressant att veta..


//Goerana
 
RoTe
goerana skrev:
Hej ! vadå alla falsklarm det är något som alla företag vill undvika,  det kostar ca 7500 kr ( göteborg) samt att blir det fler än vad brandkåren tycker om så stängs automatlarmet av.
Har du något underlag ? vore intressant att veta..


//Goerana
Nästan alla automatlarm är falska.

Nästan en tredjedel av ALLA larm som brandkåren åker på i Uppsala är FALSKA automatlarm, eller som brandkåren uttrycker sig, "automatlarm, ej brand".
http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Kris_o_beredskap/Riskanalys.pdf
Ca 600 falska automatlarm per år är nästan två per dygn.

Finns vissa företag här som står för nästan 100% av de larmen... Nämner inga namn men brandkåren åker dit varje dag i princip.
 
goerana skrev:
Hej ! vadå alla falsklarm det är något som alla företag vill undvika,  det kostar ca 7500 kr ( göteborg) samt att blir det fler än vad brandkåren tycker om så stängs automatlarmet av.
Har du något underlag ? vore intressant att veta..


//Goerana
Måste ju helt och hållet bero på vad byggnaden innehåller.
 
Det gör det helt klart.

Som jag sa tidigare är vi ett klass A objekt dvs samhällsvikigt, Där gäller regeln att det är brandkåren som måste kontrollera att det inte är en brand oavsett om vi talar om att det är ett falsklarm eller ej.
 
RoTe skrev:
[quote author=goerana link=1142246374/0#17 date=1142877340]Hej ! vadå alla falsklarm det är något som alla företag vill undvika,  det kostar ca 7500 kr ( göteborg) samt att blir det fler än vad brandkåren tycker om så stängs automatlarmet av.
Har du något underlag ? vore intressant att veta..


//Goerana
Nästan alla automatlarm är falska.

Nästan en tredjedel av ALLA larm som brandkåren åker på i Uppsala är FALSKA automatlarm, eller som brandkåren uttrycker sig, "automatlarm, ej brand".
http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Kris_o_beredskap/Riskanalys.pdf
Ca 600 falska automatlarm per år är nästan två per dygn.

Finns vissa företag här som står för nästan 100% av de larmen... Nämner inga namn men brandkåren åker dit varje dag i princip.[/quote]


Jag tror ipremmannen är inblandad...
 
  • 1027-kurvan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej alla och i synnerhet Snickarboden!
Också jag har jobbat vid Securitas Larm och inna dess Tele Larm med samtliga system vid båda firmorna. Håller med om att Autronica har trevliga system.

För er som är oroliga för att en åtgärd är för långsam vid brandvarning (så som vi kallade icke professionella brandlarmssystem) kan ni trösta er med att det ofta tar ganska lång tid innan ett hus brinner ned (upp?).

Många bränder i villor har ett ganska långsamt förlopp med mycket rökutveckling innan övertändning sker, ofta någon timme. Troligtvis hinner en väktare fram även om han tar en halvtimme på sig. Fast man ska ju inte ställa stearinljus i fönstret så gardinerna tar eld... då är förloppet så pass snabbt att du troligtvis får bygga nytt eller i vart fall renovera väldigt mycket..

Utrymningslarm kallar jag sådana larm som larmar lokalt och vars enda uppgift är att utrymma en byggnad.

Är det någon som vet om det finns statistik på bränder och dess förlopp?



 
*funderar* Det kanske inte skulle vara så dumt att placera en eller två rökdetektorer på vinden, skulle något ske i väggar eller bjälklag så torde ju röken nå vinden först.
Hur är det med rökdetektorerna till kombicentraler, klarar de kallutrymmen?

Tjena Allvetaren!
Jo fast EBL var med trevliga, trist bara att utvecklingen av t ex EBL 512 såldes av till Japan nästan direkt efter sammangåendet.
Jag är rätt säker på att det måste finnas sådan statistik, försäkringsbolagen borde ha det och likaså borde barndförsvaret, bägge kan nog ge info om hur man finner den.

Sen borde det vara vettigt att kolla med aktuellt väkteri vad deras rycktider beräknas vara och vad man kan få dem att försöka lova i avtal. Kruxet lär dock vara att de aldrig kan garantera en tid. Säg att det är en söndagsfm, få väktare i tjänst och de få har ryckt på larm ifrån en uttagsautomat tre mil ifrån kontoret... Går då brandvarning hos dig så lär det ta tid innan de ens hunnit tillbaka till kontoret, lämnat nycklar, tagit kaffe, hämtat dina nycklar och sen kört ut. Beror självfallet på företag men det kan nog ta längre tid än 30 minuter om man har lite otur.

/Kent
 
B
Jag vet att Securitas Direct jobbar på att få brandkåren att åka direkt vid brandlarm, när brand eller rök är verifierat mha kameradetektor.

Om man kollar på statistik från försäkringsbolagen så dominerar vattenskadorna kostnadsstatistiken. Alla som har ett fuktlarm kopplat till larmcentral, räcker upp en hand. Kostnaden för inbrott är också mycket lägre än kostnaderna för brand och vattenskador. Varför ser våra larmanläggningar ut som de gör? Hmmm, det är nog ämne för en ny tråd...
 
Dagens mer avancerade anläggningar kan man ofta konfigurera precis som man vill och likaså vad som skall ske vid de olika karaktärerna som skickas till larmmottagaren. Sen kanske det är som så att det inte finns så mycket fuktdetektorer på marknaden men å andra sidan så behövs det inte så många olika typer där heller.

Att Directen jobbar på det låter vettigt, ser man liksom eld eller rök i en kamera så är det nog inte så mycket att tveka på, men hur många har den tekniken kopplad till larmmottagare? Den är egentligen oöverträffad såväl för brand som inbrott, speciellt om bilderna lagras på en hårddisk hos larmmottagaren.

Med larmmottagare här menar jag typ Securitas Direct's larmmottagningscentral eller jämförbar, vill nämligen undvika förväxling med centralapparat som ofta också kallas larmcentral, hoppas att jag inte förvirrar någon med detta.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.