Får jag göra en egen taklampa? Jag kopplar på den på befintlig kontakt i taket?
 
ja!
 
Men du måste naturligtvis göra lampan så att den uppfyller säkerhetskraven.
 
Sen bör det sitta en skylt vid entre som upplyser om att huset är utrustat med s.k. amatör byggd elutrustning :D precis som amatörbyggda bilar:rolleyes:



:p
helt ok om du gör som elmont skrev d^_^b
 
En hobbybyggd elpryl får endast användas så länge den är i tillverkarens ägo.
 
Oj oj, jag som gjorde en bordslampa i träslöjden (30 år sedan) som mina föräldrar nu har i sin ägo. :)
 
Fast det är väl olika regler beroende på vad man menar?

Att köpa en färdig E27-sockel, färdig 2x0,75mm2 lampsladd, lämpliga monteringsdelar o.s.v. , och sen montera det på en egensnickrad lampfot, räknas det verkligen som hobbybyggd elpryl?

Jag trodde de reglerna gällde hobbybyggda elektronikprylar o.s.v....
 
Hur är värmeutvecklingen från en gu10 sockel man köper på kjell&company?

Jag har tänkt bygga en egen pendelarmatur av trä i samma stil som matbordet.
Sen bygga in gu10 socklar (3-4 st).

-->två st träplankor och ca 10 cm mellanrum för att sätta in lampsocklarna. Eller en hel stock med 3-4 st 20-40mm fräs hål.
-->2 st stålwire upp mot taket från kortsidorna.
-->vitt metall list som tar emot wiren vid taket med krok för att hänga den i lamputtaget
-->Sen köper jag phillips gu10 såna som man kan ändra färger med.

Frågor: går det att fräsa 20 -40 mm hål och sätta in socklarna i hålen? Blir det för varmt?
Hur pass bra fungerar kjells gu10 sockel ihop med kvaliteslampor från phillips?
Hur stabiliserar jag bäst en wire upphängd armatur? Vill inte att den ska snurra som en roulette runt matbordet.

Har ni några snickartips att ge?

Är det optimalt eller bör jag leta vidare hos designaffärer för 5000 kr per lampa?
 
tommib
Jag har byggt något liknande nyss....
Om du ska hänga i wire rekommenderar jag två separata krokar eller att du skruvar listen på två (eller fler) ställen för att undvika snurrande. Annars kommer det snurra. Om du ändå väljer att hänga i en lampkrok, tänk på att de klarar max 15 kg.

Vet inte hur det är med Kjelles GU10-socklar, jag körde med E27 och reflektorlampor som sticker ner från plankan. Det löser också värmeproblemet. Om du bygger armaturen i trä så är det sannolikt lugnt, du kommer inte ens med kraftiga halogenlampor komma upp i temperaturer som skadar träet. Är du ändå orolig kan du borra ett eller två småhål rakt upp genom stocken/plankan från varje sockelfäste så att du får som en liten skorsten där du släpper ut värmen. Detta är nog bra om lampans framsida ska vara i samma plan som stockens undersida. I mitt fall så sticker lamporna som sagt ut.

Ägna också kabeldragningen en tanke. Om du kör helt infällda lampor skulle jag välja silikonkabel som tål värme bättre. Se till att bygga in den så att det blir dubbelisolerat och lista ut ett bra sätt att skarva ihop allt. Min design är inte klar på den punkten, just nu möts alla sladdar i två Wago där de går över till en lamppropp. Inte snyggt men jag har inte kommit på något bättre än.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är det prismässigt bättre att köra på e27? Min erfarenhet håller gu10 halogen/led lampor avsevärt mycket längre i förhållande mot liknade i e27 typen. Även att gu10 som är dimbara dimras något snyggare. Kan vara slumpen dock.

Jag tänkte köra på jb6 kopplingsdosa som man använder inom teleyrket. Håller dess plintar för 220v? Annars bryter jag upp och försöker hitta wago som passar in precis i jb6 dosan, alternativt köpa en kulodosa som är lite större.
Sen försöka hitta en färg som är nära till träutseende och måla över kpldosan

Eller bör man koppla allt i lampskålen vid takuttaget?
 
Redigerat:
Om vi pratar halogen så är temperaturen hög, säkert högre än du vill. Anslutningsterminaler kan bli över 100 grader varm. Mer viktigt är kanske hur varmt det blir i omgivande material, trä i ditt fall. Kravet för trä är 90 grader som jag läser rätt. Att räkna på detta kanske nån nyskolad ungdom kan göra. Annars får du helt enkelt mäta temperaturen och kontrollera om 20-40 mm räcker.

Bättre då med LED, det kanske du redan hade tänkt dig. Men G10 tar ju båda så då behöver du säkerställa (t.ex genom märkning) att endast LED för GU10 får användas. Det är inte optimalt då det alltid finns risk att någon sätter i en halogen. Men då kommer vi även in på frågan vem som handhar denna lampa, om det är för eget bruk eller ska säljas/ges bort. Det finns i härlig tråd i ämnet här https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-lampor-vad-aer-tillatet-som-lekman.227910/ :)

Till sist är det också en fördel att välja klenspänning, 12 V eller konstantströms-LED. Det löser en del frågetecken kring isolation mm som kommer med 230 V.
 
Bo.Siltberg skrev:
Om vi pratar halogen så är temperaturen hög, säkert högre än du vill. Anslutningsterminaler kan bli över 100 grader varm. Mer viktigt är kanske hur varmt det blir i omgivande material, trä i ditt fall. Kravet för trä är 90 grader som jag läser rätt. Att räkna på detta kanske nån nyskolad ungdom kan göra. Annars får du helt enkelt mäta temperaturen och kontrollera om 20-40 mm räcker.

Bättre då med LED, det kanske du redan hade tänkt dig. Men G10 tar ju båda så då behöver du säkerställa (t.ex genom märkning) att endast LED för GU10 får användas. Det är inte optimalt då det alltid finns risk att någon sätter i en halogen. Men då kommer vi även in på frågan vem som handhar denna lampa, om det är för eget bruk eller ska säljas/ges bort. Det finns i härlig tråd i ämnet här [länk] :)

Till sist är det också en fördel att välja klenspänning, 12 V eller konstantströms-LED. Det löser en del frågetecken kring isolation mm som kommer med 230 V.
Detta är till mig själv och jag har tänkt mig ledlampor då jag tänkt köra med philips hue serien. Då har jag inte hittat ngn gu10 / e27 / mr16 som tar 12v spänning med transformator. Det finns däremot vanliga philips led mr16 som tar 12v.

Det finns ledstrip som klarar av 12v men då vet jag inte om det är optimalt att sätta in en adapter som övergår till lamputtaget från en vanlig vägguttag. Och om det är dimbart med hjälp av en transisitordimmer.

https://www.netonnet.se/art/hemhushall/smartahemtrygghet/hemautomatisering/philips-col-hue-lightstrips/223292.9436/
 
Redigerat:
Det finns lampor med "adapter" i takknoppen eller i lampan någonstans så det är ingenting konstigt med det. Ska det dessutom vara dimbart så gäller det dock att minska komplexiteten - minska antalet inblandade komponenter. LED-tejp och dess drivning burkar inte vara några problem map dimring, inte heller 12 V LED tror jag, om bara drivdonet är dimbart. Men helt garanterad dimring blir det endast med konstantströms-LED med tillhörande drivdon med inbyggd dimmer.
 
Merkurius skrev:
Får jag göra en egen taklampa? Jag kopplar på den på befintlig kontakt i taket?
Att du ens frågar!
 
Ofta är väl socklarna till stiftlampor en svag punkt , G10 t ex, med varmgång ibland.
Om du vill fräsa in lampan i ett hål i trä så skulle jag borra/fräsa ett par millimeter större med lufthål uppåt. Varje lite cirkulation (skorstensverkan) för bort en del värme. För att minska uppvärmning genom strålning (inte att underskatta) kan du klä in hålet med aluminiumfolie där det inte syns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.