Problemet är väl att många vill ha både och.

Bostadrätt, gemensam tvättstuga i källaren.
Men så vill man ha en egen tvättmaskin i lilla badrummet också.
Var hänger man tvätten? I vardagsrummet så klart :)
 
Krilleman
Jonatan79 skrev:
Köpte villa, fick tvättstuga på 15m2, skönt att slippa tvättstugan, von Knorring ;)
Först fick du en tvättstuga sen var det skönt att slippa tvättstugan?

Du menar inte att det var skönt att slippa den allmänna bokningsbara tvättstugan!? ;)

BokningstavlaWeb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast sist jag bodde i BRF så fanns det en sådan däringan mordernitet som digital variant med "tag"

bokningstavla-els-vision-mif.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Problemet är väl att många vill ha både och.

Bostadrätt, gemensam tvättstuga i källaren.
Men så vill man ha en egen tvättmaskin i lilla badrummet också.
Var hänger man tvätten? I vardagsrummet så klart :)
Gillar personligen egen maskin, slipper städa efter jag tvättat (är varken trevligt eller kul, står oftast en skurmop dom borde bytts för 10år sen och dammsugare som är sönder plågad). Nej skönt att slippa passa tvätttider.

Har min tvätt i sovrummet (så jag kan ha besök utan plocka undan tvätt och ställ med). Bor ju själv så plats finns.
 
krilleman_215 skrev:
Först fick du en tvättstuga sen var det skönt att slippa tvättstugan?

Du menar inte att det var skönt att slippa den allmänna bokningsbara tvättstugan!? ;)

[bild]

Fast sist jag bodde i BRF så fanns det en sådan däringan mordernitet som digital variant med "tag"

[bild]
Prova en sådan tvättstuga en gång och inte igen. Jag torktimmla en kunde och den tog ett tag att torka, kom en minut försent och fick vänta på nästa som skulle tvätta, kul var det och pinsamt. Är bara mer nöjd med egen maskin och den har inte svikit mig i dom 5åren jag haft den, men börjar bli sliten nu (remmen har börjat låta i maskinen).

Men inte skulle jag ha den i mitt kök (trångt som det är).
 
renovate skrev:
Eddie76

Ah! Okej. Tack. Vattentätt underlag under tvättmaskinen. Men hur stor yta runt måste vara vattentätt? Om det skulle vara en läcka så lär det rinna långt utanför en liten 70x70 cm kvadrat...
Små vattenläckor är vanligare än stora, och de kan ställa till med nog så mycket problem. Om det droppar sakta i en otät koppling så kan det hinna absorberas av underlaget så att man inte upptäcker något förrän efter några år när det hunnit ställa till med stor skada. Med det lilla plastskyddet rinner det ut på golvet framför maskinen så att man märker att det läcker. En tvättmaskin i köket är som sagt inte en större risk än en diskmaskin i köket.
 
Det finns olika regler att förhålla sig till. Boverket kräver, ett "Bör" i BBR skall tolkas som "Skall" (framgår om man läser läsanvisningen till BBR), vilket gör att golvbrunn krävs i det utrymme som man installerar tvättmaskinen. Sedan kommer nästa regel och det är att om man installerar en golvbrunn i ett rum så blir rummet ett våtrum vilket gör att hela rummet ska ha godkänt tätskikt på golvet med uppvik 100mm på vägg. Med de svenska byggreglerna är det inte tillämpbart att installera tvättmaskin i köket.
 
Avemo skrev:
Små vattenläckor är vanligare än stora, och de kan ställa till med nog så mycket problem. Om det droppar sakta i en otät koppling så kan det hinna absorberas av underlaget så att man inte upptäcker något förrän efter några år när det hunnit ställa till med stor skada. Med det lilla plastskyddet rinner det ut på golvet framför maskinen så att man märker att det läcker. En tvättmaskin i köket är som sagt inte en större risk än en diskmaskin i köket.
Precis, plast skyddet har dessutom ofta höga kanter, så läckage är inte troligt hamnar utanför denna (om man inte har otur och läcker så det droppar i skarven på plastskyddet).
 
Eftersom du vill ha tvättmaskin i köket så sätt den där. Använd vattenskydd under i klarplast som syns mindre och fuktlarm bakom så minimerar du riskerna. Dagens maskiner låter lite. De moderna har anslutning som stänger av vattnet vid tryckfall för att minimera riskerna. Avloppsvattnet kopplas på samma sätt som diskmaskinen. Risken är minst lika stor med diskmaskin och där går det ju bra.
Tvätta och diska helst när du är hemma för att minimera risken.

Brodern hade det på Sigtunagatan (Sthlm) och han fick inga problem under de år han bodde där.
 
En sak att tänka på innan man placerar tvättmaskinen i köket är ljudet. Många tvättmaskiner idag håller på i evigheter innan dom blir klara. Är inte så kul att vistas i köket, speciellt inte sitta hela familjen och äta och prata om dagen som gått, när tvättmaskinen går och går och går.
 
renovate skrev:
Golvmaterial är ekparkett i hela lägenheten, men det kommer ändå att göras om i köket, då delar av golvet är klinkers. Flervåningshus, bostadsrätt. Vi bor högst upp (om det gör någon skillnad).
Ser framför mig mäklarannonsen: Kök med härligt ekparkettgolv - anpassat med perfekt fall mot golvbrunnen intill köksön, där värden och värdinnan underhåller vännerna. Centrifugeringen bidrar till gemytet, då det inte blir något kalas utan kras. :wow:

Tommy Lövgren skrev:
En sak att tänka på innan man placerar tvättmaskinen i köket är ljudet. Många tvättmaskiner idag håller på i evigheter innan dom blir klara. Är inte så kul att vistas i köket, speciellt inte sitta hela familjen och äta och prata om dagen som gått, när tvättmaskinen går och går och går.
Ljudet är en sak, men vibrationerna när den drar iväg på högre varv...
 
Vi hade våran i ett skåp hörde den knappt körde den inte under middagen dock.
 
Äter gör man väl i matsalen?
 
falkn skrev:
Äter gör man väl i matsalen?
Om man har en matsal så har man väl *f**n inte en tvättmaskin i köket?
 
falkn skrev:
Äter gör man väl i matsalen?
Men TS skulle ju öppna mellan kök och vardagsrum, då lär man köra disk och/eller tvätt samtidigt som man ser på TV eller umgås rätt ofta. Låter inte alls som nån trevlig idé. Hur kul är det om centrifugen går igång när det är som mest spännande?
 
Andy78 skrev:
Om man har en matsal så har man väl *f**n inte en tvättmaskin i köket?
Jag har det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.