Försöker lära mig lite om detta, hur gjenomförs trycktestet och vad är det för värde du får ut på den där mätaren?
Tack på förhand.
Mvh Daniel
 
Nu har vi gjort andra mätningen, vi har bott i husen sen i dec - 14. Resultatet blev 0,078 vi 50 pascal, världens tätaste enfamiljshus? ;)

Han som kom hit tejpade tilluften, frånluften och imkanalen. Sen monterade han en blowdoor 5000, eller vad den nu heter, sitter en fläkt i den iaf., i ytterdörrhålet. Sen startade han datorn, och efter ett tag hade vi ett resultat. Han gjorde om mätningen med både över och undertryck vid olika tryck.
 
Imponerande! Jag hade inte siffrorna i huvudet ang vad värdet ska hamna på, så stod det i en artikel vi har om provtryckning:

"Nybyggda villor brukar ha ett normalvärde kring 0,35-0,45. Det mest extrema fallet jag provtryckt var ett visningshus som hade ett luftläckage på 0,17, men det var också byggt med yttersta omsorg, berättar Viktor Olsson."
 
Totala elförbrukningen för 2015 blev 11 321 kWh.

Det är då 1-plan 180m2 boyta i Gävle. 5 personer i hushållet.
 
  • Gilla
pilen
  • Laddar…
Jag hade 0,13 i provresultat på mitt lösvirkeshus. 127m2 boyta och 38m2 kopplat garage med takskjutport. Utan porten hade nog resultatet blivit ännu lägre.
 
Sondell skrev:
Jag hade 0,13 i provresultat på mitt lösvirkeshus. 127m2 boyta och 38m2 kopplat garage med takskjutport. Utan porten hade nog resultatet blivit ännu lägre.
Tog det lång tid att tejpa? 80 rullar? :)
 
Grattis till ett väl utfört bygge.
Jag räknar inte Danneå´s tråd som skryt då det inte är så många som fattar vilket jobb och engagemang det innebär att göra det här jobbet.
Kollade på Arge snickaren VIP i veckan, Bagges hus var stort och snyggt på avstånd, men visade sig vara ett skrythus och ett totalt fuskbygge.
Ska man skryta för "normalt folk" duger det inte med att visa provtryckningprotokollet, då gäller det att ha ett flashigt kök som man har betalat en förmögenhet för.
Vi som bygger och renoverar själva vet att det finns ingen "goare" känsla än att veta att konstruktionen är noggrann och väl utförd inifrån och ut mellan tapeter och fasad. Då sover man gott.
Såg för övrigt en undersökning häromdagen där de konstaterade att en lycklig man, det var en man med en nyrenoverad fastighet! Jag hoppas och tror att detta även gäller för kvinnor.
 
  • Gilla
Danneå
  • Laddar…
Inte speciellt, typ 8 rullar totalt men noggrannhet hos mig och elektrikern gav resultat
 
Snailman
Blev 0,25. Lösvirke ca 170 kvm ett plan.

Men då var inte 7 st 16 mm slang till garaget och ett 50 mm rör som mynnar utomhus tätade. Dessa sitter bakom stängda inspektionsluckor i plåt.

Tätade: FTX , spis fläkt, 16 mm slang till ringklocka
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.