Jag läser in mig på hur de olika säkerhetssystemen funkar till den vattenmantlade kaminen inför upprättandet av vvs-ritning till betongplattan.

Jag kliar mig extra mycket i huvudet då jag inte förstår hur det funkar med avloppet till säkerhetsventilen (som löser ut på vattentrycket). Säkerhetsventilen är ansluten till en avloppstratt. Denna avloppstratt måste ju rimligen mynna ut i ett avlopp.

Ska det då sitta ett avlopp under kaminen? Vilket inte låter så smart då vattenlåset inte kommer fyllas på så ofta vilket leder till obehagliga lukter. Eller ska avloppstratten anslutas till ett rör som dras till avloppet ovanför vattenlåset i tex tvättstuga?

Nån som kan hjälpa mig reda ut detta?
 
Jag vet inte alls hur mycket vatten som läcker ut ur systemet.
Det borde väl kunna liknas vid varmvattenberedaren vid en oljepanna t.ex.

Men måste säkerhetsventilen sitta just vid kaminen?
Finns det inte en ackumulatortank eller ett expansionskärl, där ventilen kan sitta i stället?

OBS, nu är jag ute på tunn is, detta är amatörfunderingar.
 
Krilleman
Säkerhetsventilen kan absolut sitta på annan plats än vid kaminen.

Kravet är att den ej kan stängas av men en ventil innan.

Alltså kan den sitta i en tvättstuga/grovkök/pannrum så länge det ej är möjligt att separera den från värmekällan med en kulventil.

(y)

Ett expensionskärl bör däremot ha en kulventil innan anslutning så man kan kontrollera förtrycket i blåsan. Gärna en med avtappningsnventil!

th_4502400.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.