Jag har haft en mailkonversation med supporten på 3 om fenomenet. Men det är helt surrealistisk och förtjänar nästan en egen tråd.

Antingen har de en robot som levererar standardsvar utifrån vilka ord som ingår i frågan, eller så är det en människa som som förutsätter att jag är en fullständig idiot. I vilket fall som helst så har jag inte fått något svar som ens är i riktning efter vad jag frågar efter.

Nu sist fick jag en lång instruktion hur man loggar in på deras hemsida. Med massor av bilder, med de länkar man ska klicka på inringade, så jag verkligen ska fatta.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Vissa tillverkare av routrar har åtta/tio sista tecknen i MAC-adressen som lösenord, stod något om det på idg's site plus flera andra siter för några veckor sedan.
Inte så smart, kanske. Men i mitt fall är det i alla fall inte så.
 
Ja supporten förutsätter verkligen att man inte kan ett skit
 
De som sitter och svarar i telefon brukar inte vara så vassa heller, har ett manus att följa på hittaonknappen-nivå.
 
Många av de kunder som ringer supporten har dålig koll, och supporten är ofta bemannad med billig personal som följer ett schema för att hantera detta. Det gäller att visa supporten att man gått igenom deras felsökningsschema och att man har koll på vad man sysslar med, så kan man bli vidarekopplad till second line support som brukar kunna göra en vettig felsökning.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Känns lite märkligt att hacka sig in enbart för att ladda lite musik.. i den mängd som beskrivs.. - om man nu ödslar tiden på att göra "inbrott" brukar man ju vilja sno mer..? Men det rör sig ju inte om så mycket trafik ändå..hm..

Är lite mindre insatt i hur mobilernas internet funkar eg.. men är det nån av dem som "delar internet fritt" med andra., när de är hemma och uppkopplade mot er wi-fi? Isf kan ju nån/några låna för sina mobiler/iPad med typ Spotify.. (Bara brainstormar lite)
 
j.f.s
hsd skrev:
långt lösen med specialtecken (*/'?´¤#"osv)
Bättre att köra med något du kan komma ihåg. Tex: 1981! hade jag en svart BMW.

Det viktigaste är dock att inte använda samma lösenord på flera ställen och gör man ändå det så se åtminstone till att det är på sajter där du inte lagrar personlig- eller kreditinformation. Att ha samma lösenord på Paypal som på mailen är en väldigt dålig idé tex.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Snigla skrev:
Känns lite märkligt att hacka sig in enbart för att ladda lite musik.. i den mängd som beskrivs.. - om man nu ödslar tiden på att göra "inbrott" brukar man ju vilja sno mer..? Men det rör sig ju inte om så mycket trafik ändå..hm..
Om det nu är så att någon hackat sig in på nätverket så använder de säkert det för annat än att lyssna på musik. Men just nu så är det bara musik-laddningen jag har kan se som är onormalt. Övrigt användande klumpas ihop till en stor post, så där ser jag inte vad som gjorts.
 
j.f.s skrev:
Bättre att köra med något du kan komma ihåg. Tex: 1981! hade jag en svart BMW.

Det viktigaste är dock att inte använda samma lösenord på flera ställen och gör man ändå det så se åtminstone till att det är på sajter där du inte lagrar personlig- eller kreditinformation. Att ha samma lösenord på Paypal som på mailen är en väldigt dålig idé tex.
Nu diskuterar ni lösenord till inloggningar i olika system. Det är en intressant fråga i sig.

Framför allt detta som jag berört tidigare, att många, och även då folk som borde veta bättre, som säkerhetsansvariga, tror att lösenord måste vara svåra att komma ihåg för att vara svåra att knäcka. Man har tagit med sig lösenordstänket från De Tre Musketörernas tid in i IT-åldern.

"hästaräterbaragräs" är ett mycket, mycket svårknäcktare lösenords än "#gUrka!7". I själva verket så gör såna här fåniga regler som "minst en stor bokstav, minst en siffra, minst ett specialtecken" att lösenorden blir svagare.

Men inget av det här spelar nån roll för lösenordet, eller snarare nyckeln, för det trådlösa nätverket. Det är bara en lång sträng av slumpmässiga hexadecimala tal.
 
andersmc skrev:
En Huawei E5172. Det är den som ingår i abonnemanget.
Nu har jag den inte framför mig, men du kan oftast blockera speciella sidor nu kanske tre har slängt in egen programvara men funktionen finns säkert.
kolla om det finns något som heter security och sedan url filtering där borde de gå att lägga till spotify.com som troligtvis är domänen som även klienterna ansluter till, jag kan kolla upp det lite närmare.
 
Andy78 skrev:
Nu har jag den inte framför mig, men du kan oftast blockera speciella sidor nu kanske tre har slängt in egen programvara men funktionen finns säkert.
kolla om det finns något som heter security och sedan url filtering där borde de gå att lägga till spotify.com som troligtvis är domänen som även klienterna ansluter till, jag kan kolla upp det lite närmare.
Jo, det går att göra URL-blockering.

Då gäller det bara att veta exakt hur 3 registrerar musiktjänster. Om det är efter URL så går det att blockera. Då kan jag i alla fall veta om det är en bugg hos 3 som gör att det registreras musikdata.
 
Blockerar du url i din router så ska det aldrig registeras av deras nät, värt att testa.
 
P28 skrev:
Fast hans wifi-router måste ju vara lika stark/ha lika bra riktantenn för att kunna skicka data tillbaks till den avlägsna användaren.
Nej, en riktantenn fungerar lika bra både vid sändning och mottagning. Visst blir det ännu bättre om det är riktantenn i båda ändar, men redan den ena kan som sagt ge mångdubblad räckvidd.
 
Redigerat:
Ok köper att det kan bli bättre, men det jag reagerade på var jlind74's text
Med en riktigt bra riktantenn kan man sitta flera km bort och ansluta till ett WiFi-nät.
Nu är jag ingen radioingenjör men om vi nu snackar en vanlig hemmarouter med wifi med 2dbi rundstrålande antenner så har jag svårt att se hur det skulle gå till.
 
hsd
Det funkar .
det gäller bara att få fatt i en riktantenn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.