K
Halloj,

Jag blir inte klok på djungeln av tvättmaskiner och torktumlare, känns som att varje tillverkare har minst 4 serier med 10 maskiner i respektive kategori..

Jag var förbi MM och klämde på ett par maskiner, Cylinda går generellt bort.. kändes plastiga och rappliga och jag har svårt att se en livslängd om 10 år+ framför mig på en sådan.

Mina "krav":
- Kolborstfri motor
- 1400 RPM centrifug
- Fördröjd start

Det som spontant känns vettigt är detta paket.. Lite osäker på om det är en EC motor dock..
http://www.tretti.se/vitvaror/paketerbjudanden/tvatt-och-tork/bosch-wat283l8snwtw854l8sn

Budget: 10-12.000:-

Tips på andra vettiga maskiner mottages gärna :)
 
A
Skulle tro att det är ec-motor i denna då det är tio års garanti
Dessutom är det en värmepumps tumlare
Troligtvis ett bra paketköp.
Vill du ha stadig maskin med lång livslängd är det ju cylinda och asko som gäller dock inte cylindas budget variant utan "orginalet" där luckan sitter på baljan direkt utan skitsamlande bälg.
Dvs så som flerfamiljshusens wascator maskiner är byggda
 
K
Tack för svar,

Läste dock precis efter att jag postade om Bosch's tumlare som behöver service varje kvartal, så frågan är ju om det är ett bra köp trots allt med Bosch...

Kan du inte länka till en Cylinda du tänker på? Dom jasg kände på så var knappar och ratt rappliga som f*n..
 
K
Vad less man blir, suttit och doktorerat i många timmar nu och konstaterar att
- Cylindakombos fått bottenresultat i tester, inte många ÅF som har Sverigetvätten/SverigeTorken
- Bosch/Siemens har uppenbarligen problem med självrengöringen och dåligt åtkomlighet för att rengöra själv när den packar ihop.
- Mieles "billiga" (16.000) kombo saknar borstlös motor på TM och VP på TT.
- Electrolux kör med slutet filtersystem och bara 1 filter för användaren att rengöra, låter lite som Bosch/Siemens.


Man blir ju nästan sugen på att köpa en stor balja och en pall Grumme såpa och köra för hand =/

Alternativt köper man Mieles enklaste modell som saknar VP och borstfri motor och istället får rena kläder under många år.. Byter nog hellre kol på motorn efter 10 år än att rensa ludd i Bosch/siemens 1-2 gånger per år.
 
  • Gilla
Öfremora
  • Laddar…
KjellTimell skrev:
Vad less man blir, suttit och doktorerat i många timmar nu och konstaterar att
- Cylindakombos fått bottenresultat i tester, inte många ÅF som har Sverigetvätten/SverigeTorken
- Bosch/Siemens har uppenbarligen problem med självrengöringen och dåligt åtkomlighet för att rengöra själv när den packar ihop.
- Mieles "billiga" (16.000) kombo saknar borstlös motor på TM och VP på TT.
- Electrolux kör med slutet filtersystem och bara 1 filter för användaren att rengöra, låter lite som Bosch/Siemens.


Man blir ju nästan sugen på att köpa en stor balja och en pall Grumme såpa och köra för hand =/

Alternativt köper man Mieles enklaste modell som saknar VP och borstfri motor och istället får rena kläder under många år.. Byter nog hellre kol på motorn efter 10 år än att rensa ludd i Bosch/siemens 1-2 gånger per år.
Jag är i samma situation, som du , står i begrepp att skaffa en tvätt/tork kombo. Våra slutsatser liknar också varandra ganska mycket :

Jag har kört bosch tidigare i två olika hus och har generellt varit nöjd. Jag har också svårt att tänka mig en tumlare utan VP efter att ha provat bägge varianter. Just bosch och ludd finns det ju en tråd om och det verkar som om det främst gäller äldre modeller (före 2012-nåt) med enkel filter. Min gick iallafall utan problem i flera år.
Vad gäller Miele är det ju fina saker, utan tvekan, men den merkostnaden kan man ju bara motivera om man är säker på att bo kvar i 10+ år. Nästan synd att man inte får ta med sig tvätt/tork när man flyttar...

Asko då? Det ska ju vara fint och sverigetillverkat enligt reklamen...
 
electroluxaren skrev:
miele går bort jag har helt tröttnat på dessa extremt dålig eftermarknad , bara ett års garanti och håller nästan i två år
Miele håller inte mer än två år? Låter ju nästan chockerande med tanke på vad de har mage att ta betalt.

Någon annan med ideer? Just nu verkar det bli bosch ändå. Har haft olika boschmaskiner i mer än 10 år och de har bara tuffat på...
 
A
Inget dåligt val
 
Torken är förbättrad. Pumpen är lätt åtkomlig om den skulle sätta igen. (Min värmepumpstork har inte satt igen sig på 6 års användning)



Tvättmaskinen är kolborstfri
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.