Hej,
Hoppas jag har lagt denna i rätt ämne.
Det är så att jag undrar hur man ska spackla, har sökt på nätet och testat lite nu men vill endå ha kommentar om det är rätt jag har gjort.
Det är annars en snubbe som håller på att göra det åt mig men han kommer bara lite då och då när han har tid och jag vill göra det så snabbt som möjligt.
Kan inte gå till stan och fråga heller nu när det är stängt.

1. Mellan 2 gipsskivor eller tak och vägg, har jag slängt upp spackel och direkt efter det satt dit en sån där glasfiberremsa så att spacklet inte ska spricka.

2. Är det rätt så eller ska man först sätta dit glasfiberremsan och sen spackla ??

3. Efter det har torkat nån timme ska jag sandpappra det och sen spackla igen eller sandpapprar man bara sist när man spacklat klart alla de lager man behöver??

4. Ska jag stänga hinken med spacklet varje gång jag håller på eller kan jag vänta med det tills jag har gjort klart allt, hinner det torka annars ?

5. Vilken typ av spackel ska man använda till badrummet uppe i taket mellan 2 gipsskivorna?
Har bara Medium hemma och undrar om man använder samma som på rummen?
Varför finns det olika och när använder man av de?

Tack för all svar
 
1,2. man brukar sätta remsan först och spackla över den.
(spelar ingenroll om man gör tvärtom heller för den delen)

3 man spacklar en vända och sen när det torkat ser man om det ser ok
ut kan du slipa och se är det slätt behöver du inte spackla mer.

4 det beror på hur många timmar du tänker stå med den uppe ::)
men stäng den så slipper den torka

5. i bardrum och våtrum tak som vägg som golv alltid alltid godkänt våtrumsspackel
och godkända produkter för våtrum helst allt från samma system (tillverkare)
då vet du att det inte blir komplikationer mellan alla skyddande lager....
 
Tack så hemskt mycket för det bra och snabba svaret.
 
Gå in på gipsskivetillverkarnas (Gyproc, norgips, Danogips etc) Där finns bra anvisniningar både för hur man skall montera skivor, men också hur man spacklar.

Om man skall tro tillverkarna så har du redan gjort fel om du använder glasfiberremsa, det skall vara pappersremsa (den är faktiskt starkare, hur konstigt det än låter).

På någon av de där siterna (glömt var jag såg det) finns även fina bilder på i vilken ordning man skall spackla, hur man vinklar spackeln etc. för bästa resultat.
 
OK, tack för svaren, det var ganska svårt att spackla vid taket.
Såg att det fanns glasfiberremsa och pappersremsa som såg ut som en toarulle, men har inte sett vart han använde rullen till, bara glasfiberremsan.
 
Det funkar åtminstånne finfint med glasfiberremsan så oroa dig inte för den.

De knep en god vän lärde mig var att för det första aldrig få småsträngar med torkat spackel på sidan av skarven. Dessa är nämligen jobbiga att slipa bort.

Sen ska/bör man spackla flera lager för ett snyggare resultat. Jag brukar köra med ett relativt tjockt förstalager. När det är tort lägger jag på ett andralager för att fylla upp groparna i förstalagret. Sen slippar jag första gången. Dags för spackelomgång tre och slutligen andra slipningen. Det är bättre att ha en mjuk råge på spacklingen än en grop. Den senare synns mycket mer.

Glömde tillägga att jag har fått hyfsade resultat med ovanstående och billigt byggmax spackel
 
Tack för svaren
 
Jag vill minnas (tro det vare från norgips sida) att man lägger först spackel med en ganska smal spackel i fördjupningen i skarven, smal så att spackeln inte ligger ovanpå kanten. Kletar fast fogremsan av papper. När dett har torkat så lägger man med ganska bred spackel 2 strängar spackel lite på sidan så att det blir en svag bulle över mitten (den krymper en del), låter detta torka. Sedan lägger man en sista sträng med spackel rakt uppe på mitten. När detta torkat så slipar man. Jag själv försökte körde detta mönster, gick hyffsat, men var tvungen att gå över det hela och "finspackla" lite håligheter efteråt, fast det var ingen större svårighet

Däremot så hade jag problem med att fogremsan inte fäste ordentligt överallt. Det blev små bulor när jag kom med andra och tredje lagret, som blötte upp remsan. Fick skära bort bulorna och var tvunge att spackla groparna efter bortskärningen 2-3 gånger. Trodde först att det berosdde på billigt spackel från byggmax, men "experterna" på Alviks måleri där jag sedan köpte svidyrt spackel var ärliga nog att säga att det troligen inte berodde på att jag köpt billigt spackel. Fast jag körde med dyrt sedan som en säkerhetsåtgärd.
 
Det finns spackel som är framtaget speciellt för att fästa pappersremsa (från Nordsjö heter det EU special). Det är i princip samma som mediumspackel, men det innehåller mer vatten och är alltså lösare. Detta gör att pappersremsan fäster bättre. Det funkar förstås bra med vanligt mediumspackel, men vet man att man har en massa gipsskarvar att spackla tycker jag att det är idé att köpa hem av båda sorterna. Specialspacklet är lite väl löst om man skall spackla igen större gropar och håligheter.
 
Jo har nu börjat spacklat osv, damn det är jobbigt att sandpappra t.o.m med en sån där lång pinne.
Iallafall så har jag kommit till kanter som jag inte vet om killen som spacklade åt mig innan har lagt glasfiberremsa och jag undrar - vad händer om jag lägger dit en, fast det redan finns en under lagret?
Blir det sämre/bättre eller bara slöseri med remsa fast det funkar?
För vill ta det säkra före osäkra och lägga dit en remsa annars.

Tack för era kommentarer
 
Slipar du för hand? Det finns små slipmaskiner för en hundring som duger utmärkt till att slipa spackel med.
Lägg din en "remsa för säkerhets skull" om du är tveksam. Det gör i alla fall ingen skada.
 
Här finns ett videoklipp om hur man kan spackla. Jag kör med samma teknik och verktyg som i videoklippet, och det fungerar utmärkt. Jag har aldrig sett någon göra på det viset i Sverige, men vi har väl olika traditioner.

http://www.taunton.com/finehomebuilding/pages/hvt050.asp
 
Milkshaken
Det var väldans vad mycket spackel han använde, tycker personligen att det blir svårare att "föra" tapeten med för mycket spackel,,,, men visst så gör jag med men med mindre spackel...


vnsouljah: jag tycker det låter som att du har lite bråttom,, ta det lugnt med spackel och allt, för spricker det så blir det inte roligt under tapeten eller färgen sen...
jag tror du ska ställa lite krav på målaren och be honom komma lite oftare om det är så, annars kanske han gör andra moment samtidigt när han är hos dej , och istället för att åka fram o tillbaka en massa ggr så gör han säkert sitt bästa hos dej genom att ta mera moment...
 
När jag spacklar så använder jag en 20-25 cm bred spackel. Fiberremsa med klister på och mediumspackel.

Klistar fast remsan över skarven, lägger på spackel och ser till att skrapa av så att det bara finns spackel i nedsänkningen.

Låter detta torka ordentligt, lägger på ett nytt lager, samma sak här, skrapar av det ordentligt. Låter det torka och slipar sedan med 120 sandpapper.

Ställer spackeln över skarven och ser om det finns någon springa mellan spackel och vägg. Finns det en sådan så spacklar jag en gång till.

Stora springor använder jag gipsspackel till, detta sjunker inte när det torkar.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.