harry73
b8q skrev:
Nej, en gata är till för trafikanter och är ingen lekplats!
Visst finns det en del gator som är mindre lämpad för lek och en del som är bättre lämpad för lek, men att säga att man inte får leka på gatan? Hur tänker du?
 
Och hur definierar man vad som är lek och inte?
Hur tolkas det att studsa en boll samtidigt som man går på väg till skolan?
Ska en vuxen joggare få springa, men inte ett barn?

Du kan nog få det att framstå som ganska ogenomtänkt utformning på reglerna, med troliga konflikter om tolkning och tillämpning som följd. Vilket syfte är det man avser uppnå med att införa reglerna?
 
S
Tony Snällström skrev:
Om det röstas igenom. Kan ett sådan beslut vara giltig enligt lag??
Tar gärna synpunkter på detta.
Studera först vad för folk som sitter i styrelsen: alltid en småskollärare, sjuksköterska och några ekonomer.
Besluten kan därmed oftast bli precis vad som helst- ofta olagliga, eller att dom saknar möjlighet att följa upp besluten genom påföljd. Allt styrs av känslor och barnen är ofta i fokus- inte minst deras säkerhet.

Ingen ide att du retar upp dig- du har redan förlorat.

Om du undrar hur en sådan förening fungerar så är bästa jämförelsen TV programet Robinsson. Det gäller att snacka samman sig innan mötet och där överaska med förslag. Att engagera sig i en Samfällighet är ofta bästa sättet att bli ovän med sina grannar.

Er förening verkar trots allt fungera. Ni har fått ett förslag innan mötet. I vår förening är allt hemligt tills mötet. Förslag läggs fram för sittande stämma och klubbas direkt. Ofta har styrelsen tagit ett hemligt beslut redan innan stämman. Folk har då möjlighet att räcka upp handen och protestera. Vilket är svårt pga av grupptrycket. Denna teknik kan drivas till sin spets, och till slut så har ordföranden bara ja- sägare som styrelseledamöter vid sin sida.
 
Jag sa inte att man inte får. Däremot resonerar jag som så att gatan är främst byggd för trafiken, och lekplatserna är byggda för barnen att leka på.
Men vilken typ av lokalgata är det vi pratar om NU? Är det en sån här (ungefär som jag tolkar att det är i TS fall):
Lokalgata1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller en sån här?
Lokalgata2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exemplet jag nämnde ovan från "min" kommun, är alltså en gata ungefär som den sista bilden, där föräldrarna längs gatan vill att kommunen sätter upp farthinder mm så att barnen "kan leka säkrare på gatan". Det är alltså inte för att gatan är speciellt osäker eller för att bilister kör för fort (30-väg), och det finns trottoar).
 
Redigerat:
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Räknenisse skrev:
Och hur definierar man vad som är lek och inte?
Hur tolkas det att studsa en boll samtidigt som man går på väg till skolan?
Ska en vuxen joggare få springa, men inte ett barn?
Som jag ser det:

Studsa med en boll mitt i gatan - inte ok
Studsa med en boll medans man går på trottoaren - ok
Springa på trottoaren (eller på vänster sida av körbanan om trottoar saknas) - ok oavsett om det är en vuxen eller ett barn
Springa mitt i körbanan - inte ok, oavsett om det är en vuxen eller ett barn

Tittar man på exempelbilderna som b8q visar så ser man att det på bägge finns en klar och tydligt trottoar. Varför finns det en trottoar måntro? För att inte bilisterna ska råka köra ut i skogen?
 
Tyvärr ser man många villaområden idag som byggs utan trottoar, där tänker man sig att alla ska samsas om gatan.
 
b8q skrev:
Jag sa inte att man inte får. Däremot resonerar jag som så att gatan är främst byggd för trafiken, och lekplatserna är byggda för barnen att leka på.
Men vilken typ av lokalgata är det vi pratar om NU? Är det en sån här (ungefär som jag tolkar att det är i TS fall):
[bild]
eller en sån här?
[bild]
Exemplet jag nämnde ovan från "min" kommun, är alltså en gata ungefär som den sista bilden, där föräldrarna längs gatan vill att kommunen sätter upp farthinder mm så att barnen "kan leka säkrare på gatan". Det är alltså inte för att gatan är speciellt osäker eller för att bilister kör för fort (30-väg), och det finns trottoar).
Här tog jag ett kort från sovrumsfönstret. gården.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är bara i- och urlastning tillåten idag på gatan (alltså i princip är gatan utformad för gångtrafikanter inkl lekande barn) så gissar jag att man vill ändra på reglerna för att antingen tillåta mer trafik eller för att det finns idioter som inte fattat att de bor i ett barnområde (kedjehus- och radhusområden är i mitt tycke i princip lika med barnområden) och vill slippa se/höra dem. Oavsett vad - som redan konstaterats - så går det inte att besluta om att de inte får leka på gatan.

Sim redan föreslagits så ställ dig upp på stämman och sakligt framföra argument för varför förslaget är hål i huvudet! Kom helst med en skrivelse emot förslaget redan innan, det har de skyldighet att svara på!
 
harry73
Nerre skrev:
Tittar man på exempelbilderna som b8q visar så ser man att det på bägge finns en klar och tydligt trottoar. Varför finns det en trottoar måntro? För att inte bilisterna ska råka köra ut i skogen?
För att kunna studsa boll mot trottoarkanten förstås, varför annars
 
Jag ser en postlåda i TS bild, så jag antar att förutom egen i- och urlastning så förekommer det trafik i form av postbil, taxi, kanske även sophämtning, snöröjning osv.
Kan det vara så att samfällighetsföreningen bara vill ha ryggen fri _ifall_ någon olycka skulle hända mellan något sådant fordon och era barn?

Eller är det bara så att de små änglarna har råkat kicka in fotbollen i ordförandens pedantiskt skötta rosenhäck en gång för mycket?
 
tommib
Var har de boende sina bilar? På separat parkeringsplats en bit bort eller vid huset?

Igen, vad är motivet till detta önskemål? Det borde framkomma ur motionen, som ni borde ha fått utskickad till er innan årsstämman.
 
Nerre skrev:
Som jag ser det:
Studsa med en boll mitt i gatan - inte ok
Studsa med en boll medans man går på trottoaren - ok
Springa på trottoaren (eller på vänster sida av körbanan om trottoar saknas) - ok oavsett om det är en vuxen eller ett barn
Springa mitt i körbanan - inte ok, oavsett om det är en vuxen eller ett barn
Men det har inte att göra med om det är lek eller ej.

Det följer av allmänna trafikregler. Gäller för ALLA som rör sig på ALLA vägar. Oberoende av vad samfälligheten tycker om saken.
 
  • Gilla
Jackyh1964
  • Laddar…
tommib skrev:
Var har de boende sina bilar? På separat parkeringsplats en bit bort eller vid huset?

Igen, vad är motivet till detta önskemål? Det borde framkomma ur motionen, som ni borde ha fått utskickad till er innan årsstämman.
Separat parkering, garagelänga. Har man själv byggt plats för sin bil vid huset så är det okej att parkera bilen där men inte annars.
 
b8q skrev:
Jag ser en postlåda i TS bild, så jag antar att förutom egen i- och urlastning så förekommer det trafik i form av postbil, taxi, kanske även sophämtning, snöröjning osv.
Kan det vara så att samfällighetsföreningen bara vill ha ryggen fri _ifall_ någon olycka skulle hända mellan något sådant fordon och era barn?

Eller är det bara så att de små änglarna har råkat kicka in fotbollen i ordförandens pedantiskt skötta rosenhäck en gång för mycket?
Ja postbilen kör, sophämtning, färdtjänst/taxi, hantverkare mm. Ja det har varit diskussioner i flera år om bilar helt skall förbjudas. Just nu finns det ett beslut att bara på och avlastning är okej och de som byggt parkeringsplats på sin tomt som får ha bilen nere.
 
Uppfattar din beskrivning som att samfälligheten är väghållare för en enskild väg som inte berörs av statsbidrag.

Googlade lite och fann formella regler. http://www.huddinge.se/Global/naturguiden/allemansratten/cykel_och_motortrafik/vag.pdf

På en enskild väg utan statsbidrag avgör vägens ägare om trafik med motordrivna fordon, eller visst slag av motordrivna fordon, ska vara tillåten. Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att t ex gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Sådana förbud är dock ovanliga. Att gå, cykla eller rida på en enskild väg anses ingå i allemansrätten under förutsättning att vägen inte tar skada. Lokal trafikföreskrift meddelas av länsstyrelsen för vägar utanför tättbebyggt område, och i övriga fall av kommunen.

Så cykelförbud verkar man faktiskt inte få införa själv.
Och en lokal trafikföreskrift kommer naturligtvis att förbjuda all cykling - oberoende av åldern på trafikanten!

Sen om det rör ett vanligt bostadsområde är det nog inte så troligt att man ens får igenom ett förbud om man skulle ansöka. Vad skulle allmänintresset i det vara? Knappast trafiksäkerhetsskäl...
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.