Vi skulle hemskt gärna vilja ha ett badkar men har litet badrum då vi har hälften av det som bastu. Jag funderar därför på om man kunde ha badet i bastun under lavarna. Ett enkelt bad utan elektronik alltså!

Det kan vara bökigt att ta sig dit dock då den nedre laven är ivägen, samt att få dit vattnet då dushslangen inte riktigt räcker dit.

Eller så flyttar man ut badkaret i badrummet under duschen, flytta tillbaka när man är färdig... Denna idé har jag fastnat för men jag undrar vad för sorts badkar är lättast att flytta? Ett tungt badkar med fötter låter som det skrapar sönder golvet i rask takt. Några badkar med hjul har jag aldrig sett. Finns det lätta badkar med mjuka fötter som är enkla att flytta?
 
Låter inte optimalt. Antingen får du skippa bastun och bara ha badkar. Eller så skippar du badkar. Gilla läget.

Jag byggde mycket litet hus. Bra dusch och liten bastu. Bastun ersätter badkarsbadet - bastun används, även efter 10 år, flera gånger i veckan. När barnbarnen är på besök (ofta!) sätter jag in en större plastbalja i duschen. Det funkar det också.
 
Det behöver inte vara optimalt, bara det funkar.
 
I min bastu har jag flyttbara lavar. Med en sån lösning kan man bara lyfta bort nedre laven (eller båda.) Men det löser ju inte vattnet...
 
Du får väl bygga om lavarna lite. Nedre gör du löstagbar så det bara är att lyfta den åt sidan och övre kanske går att ordna med gångjärn så man kan vika upp den emot väggen?
 
Lavarna sitter ju löst nog, det som ställer till problem är att vi har en sorts spalje mellan den undre och nedre laven som låser dom fast i varandra. Den övre laven (lavan? så säger vi på dialekt här i österbotten iaf) kan vara där den är.

Kanske man kunde göra som du säger, gångjärn på den lägre, och gångjärn på spaljen så får den vikas upp i den övre... hmmm.
 
I Sverige är det ju vanligast med badkar av emaljerad plåt, men det ska väl finnas badkar i plast också (när Mythbusters testade att lösa upp en kropp som i Breaking Bad så vill jag minnas att de först använde ett badkar i plast). Det kanske är lättare att flytta. Även om badkar inte säljs med hjul borde det väl gå att montera hjul på det (se till att det är låsbara bromsar på alla hjulen, folk halkar i badkar och slår sig och om badkaret dessutom rör på sig blir risken större).

Har du golvbrunn inne i bastun? För att FÅ DIT vattnet är väl inte så stort problem (det finns ju lösningar för "utomhusdush" att ha på sommaren som borde gå att använda, man sätter alltså en blandare där inne och drar ut slang(ar) till den fasta blandaren).
 
Jo vi har golvbrunn där också. Det med hjul på ett bad har jag funderat på, fast det kan ju bli hiskeligt tungt då det är fullt med vatten.
 
Det finns ju hjul som är avsedda för tunga laster, om golvet tål lasten så ska det nog inte vara problem att hitta hjul som tål lasten.

Men det var väl inte tänkt att rulla det fyllt? Jag tolkade dig som rulla fram, fylla, bada, tömma, rulla tillbaka.
 
Japp så hade jag tänkt också, men jag var fortfarande orolig för belastning med låsta hjul. Kanske onödigt orolig...
 
Hjulen rullar ju ofta sämre med hög last än olastade.

Jula har t.ex. de här som i alla fall klarar 100 kg styck.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-...ransporthjul/transporthjul-gummi-plat-322054/
men det bör finnas hjul som tål mer.

Ett annat alternativ är väl hjul som bara används vid flytten (sen när man fyller karet så ställer man ner det på fasta fötter). Kan fås halvautomatiskt genom att montera hjulen fjädrande.

Annars verkar de här klara 150 kg per fot
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...g/mobelhjul-flyttare/mobelflyttarsats-033197/
 
Om dusch slangen inte når till badkaret kan du ju montera en längre slang. Kanske inte den bästa lösningen men enkelt och billigt.

Hjul på ett vanligt badkar borde gå att lösa genom att ställa badkaret på en ställning med hjul.
En verkstad som sysslar med rostfritt fixar det.
Eller montera hjul på badkarets ben. Kan tänka mej flera lösningar med små och kraftiga hjul.

Broms är ju bra men det går att fixa. Har sett en lösning med en pedal som trycker ner en bromskloss mot golvet.
Det var visserligen på en palltruck men sak samma!


Nerres ide' med fjädrande hjul är inte dum.
 
Skippa den nedre laven och ställ badkaret där i stället. Skaffa en längre slang till kranen.
 
Jag går i samma tankar, hur blev det sen för TS?

Jag tror på modellen att ha gångjärnsförsedda lavar. Speciellt om det ändå är en fördel för skötseln av bastuträ-ytorna.

Men får ett badkar plats på höjden under nedre laven, jag har tänkt ändå rätt hög lab - 490mm o laven bygger ju några cm neråt men lite oklart hur mycket. De flesta badkar jag googlar fram är betydligt högre 500+

Har hittat ett som är 420mm högt men hur löser man det bäst med avloppet?
Golvbrunn o slang ner stjäl ju några cm så man kanske behöver satsa på ett direktanslutet avlopp? Fast det måste ju gå att rensa avloppet på nåt sätt..

Grundtanken är att ha badkaret under småbarnsåren o sen slänga ut det. Det kan nog bli snyggare under de åren att platsbygga det med samma golvklinker o då kan det väl få vara kvar för man kanske kommer gilla det som vuxen också.
 
Hur löste TS sin badkarsönskan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.