P
Det här fick vi betala 2011. vet inte hur mycket priserna gått upp sedan dess.

Takrenovering Huddinge. Ca 130kvm.
Riv av bef yttertak ink bef underlagspapp.
Ny underlagspapp ICOPAL YAP2200 kk monteras.
Ny läkt 25x38mm monteras.
Vittinge lertegel 2k T11 monteras.
Nya vindskivebeslag t-röda monteras.
monteras baksida 125/90mm vit plåt.
Ny takstege galvad monteras.


Summa
85 600,00 kr
Moms 25%
21 400,00 kr
Totalbelopp
107 000,00 kr
Varav arb kostnad
78 400,00 kr
Summa efter ROT
67 800,00 kr
10 års garanti.
I priset ingår garanti, material, arbete, lyft, containrar samt ev ställning.
Ev tillkommande arbeten debiteras per timme + materialkostnad.
Allt överblivit material transporteras till miljöstation.
 
Redigerat:
L
Vet inte om priser är rimligt, men jag hade inte valt en snickare genom offerta eller liknande tjänster. La själv ut ett arbete att byta våra syllar. Det ringde massor av spännande människor som kunde fixa allt.

Ett tak är viktigare än så. Du kan säkert hitta någon bra hantverkare på rekommendation till ett rimligt pris också.
 
efter, 18800kr är avdraget.
 
kulle
För bara pannorna (lertegel från Benders) är det 32t för 90m2,
är du säker på att offerten är rätt?
Jag menar skulle offerten va fel får ju hantverkaren stå för det , men har dom räknat på den sortens pannor du vill ha?
 
Marre666 skrev:
Gör du det själv så kostar det cirka: 37 000-40 000:-

18000:- ( 105 m2 ) Vittinge 2 kupigt tegel

6000:- ( Läkt )

10 000:- Mataki Duk / Papp

8000:-skorsten gjort av plåtslagare

3000:- hängrännor
Fast det du själv tagit upp här blir ju 45 000kr... och du har räknat lågt.

Sen har du missat "lite" saker. t.ex.

Fotplåt
Fågelband
Nockhållare/nockbräda
Nocktätning
Nockpannor
Stege/steg
Glidskydd
Asfaltsklister
Spik
Skruv
Stift/pappspik
Byggställning
ev. snörasskydd

för att nämna några saker..
 
Glöm inte ställningskostnaden..den är rätt dyr (lr billig livförsäkring;))
 
Inser allt mer hur billigt jag kom undan när jag hade två snickare här en vecka för att byta papp, läkt och betongpannor.
Med ställning, kranbil och plåtarbeten så klarade jag mig under 60' med löpande räkning.
...sen att dom gjorde ett otroligt bra jobb gör ju inte saken sämre!
 
Bytte tak förra året helt vanligt sadeltak 112kvm hade en takfirma här dom bytte papp,läkt vindskivor, hängrännor,stuprör,skorstenshuv,pannorna jag valde var jönåker projektor 2 dom stod för bortforsling av allt! Jag gav 63800:- efter rot och två års garanti ingick självklart tog jag in en hel del offerter och valde inte den billigast häller
 
  • Gilla
Babar
  • Laddar…
såhär är priset nu I en offert:
Summa som du betalar för arbete efter 30% rot inkl.material med betongplattor 60,900kr.
Pris på arbete och material med lerplattor som du betalar efter rotavdrag 67,643 kr.


Antingen har de räknat grovt fel eller så har vissa av er betalat sjukt dyrt för era tak?
 
Danneå skrev:
Fast det du själv tagit upp här blir ju 45 000kr... och du har räknat lågt.

Sen har du missat "lite" saker. t.ex.

Fotplåt
Fågelband
Nockhållare/nockbräda
Nocktätning
Nockpannor
Stege/steg
Glidskydd
Asfaltsklister
Spik
Skruv
Stift/pappspik
Byggställning
ev. snörasskydd

för att nämna några saker..
You got me :) min uträkning gick nog lite för snabbt, räknat fel och glömt ta med material....kanske en Mattekurs på komvux sitter fint för min del ;O
 
  • Gilla
hazzzard
  • Laddar…
Är ju kanon om du får det för typ 70' ink allt (före rot - det är ju lite speciellt med sådana regler eftersom det beror på ev andra arbeten osv också).
150 låter lite högt, men 100 inte orimligt skulle jag säga - mellan tummen och pekfingret...

/K
 
Idag ligger det troligen ingen papp på det taket. Då andas hela taket genom virket i taket. Hur löser ni det om ni lägger papp eller annan duk på trävirket innan läkt och pannor? Taket lär luftas någon annanstans då

Har gjort några såna tak och rekommenderat folk att se till att virket är frisk/byta ut det dåliga. Sen ny läkt o köra med lertegel. En bra och luftig konstruktion som funkat bra i många år så länge man ser till att pannorna och taket är helt

Alternativt så finns det väl idag papp som andas ut underifrån så det blir väl det ultimata här. Det fina lerteglet lämnar väl inte heller någon kondens på undersidan
 
Redigerat:
  • Gilla
Richard Malmö
  • Laddar…
jo det ligger idag papp på taket och lertegel.
 
Danneå skrev:
Fast det du själv tagit upp här blir ju 45 000kr... och du har räknat lågt.

Sen har du missat "lite" saker. t.ex.

Fotplåt
Fågelband
Nockhållare/nockbräda
Nocktätning
Nockpannor
Stege/steg
Glidskydd
Asfaltsklister
Spik
Skruv
Stift/pappspik
Byggställning
ev. snörasskydd

för att nämna några saker..

Dock gillar jag inte när broschyr läsande genier ska och tilllika materialåterförsäljare marknadsför 100% onödiga skitprodukter som fågellist. Rekomenderar man det har man fan aldrig sett hur den används, och har man det ja då saknar man allt logiskt tänkande. Se följande bild om du inte förstår varför: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/...NQgDbKpPoioLTgFypncfEGc2si8Al4VHMLnSCjI-qK8lD

http://ullersund.se/Huset/Tillbygget/Taket/slides/IMG_0797.JPG

Detta är alltså hur byggfirmorna säger att man skall montera fågel listen, det jag undrar är HUR I HELA FAN kan man tro att fåglar endast vill klämma sig in mellan läkt och takpanna när det finns en större ingång under läkt. Detta är ju bortom allt sunt förnuft. (Denna skall lämnas öppet för att organiskt material som far runt med vind inte skall ansamlas under taket utan tillåtas att färdas ut.) Men vill man betala flera tusen för några meter lågkvalitets plast så skall man nog inte ha dem pengarna heller.

Men för all del kontakta mig om ni vill ha fler bra lösningar till erat husbygge, min ekonomi är inte så bra just nu så jag är extra kreativ just nu. Har bland annat Sorkskydd för nockpannor. Och Storksäker spärr till skorsten så du inte får oväntade snorungar heller. Sen har jag en speciell takpapp som bara är 3ggr dyrare än vanlig, fördelen är att myror inte gillar att bygga bo med denna pappen, klar fördel som du själv kan förstå.
 
  • Gilla
Pulkix och 1 till
  • Laddar…
Ja, fast oftast monterar man en fotplåt som täcker utrymmet mellan läkt och hängrännan... då fyller denna 600 kroners (20m) "skitprodukt" sin funktion.

Sen har jag aldrig sett varianten du länka till på bilden.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.