Snyggt! Jag gillar växter med mörkgröna/röda blad. Vad är detta för skönheter månne?
Kan tyvärr inte bidra med några tips till rabatten eftersom jag själv är novis (men nyfiken) på området... ;-)
 
Bara en liten fråga , hur ligger rabatten? Soligt, skuggigt , torrt?
 
Mitt förslag blir fairyrosor (rosa) med lavendel (blå)framför. Håller med att det kan vara häftigt med en klätterpelare med ex. clematis.
 
Tänkte tipsa om en perenn jag själv blivit väldigt förtjust i det senaste året: alunrot i diverse oilka bladfärger. Vi var på Zetas i förra veckan och kom hem med alunrotsplantor i bärnsten, blodrött och silvergrönt (det finns många fler varianter). En sort hade dessutom krusiga blad, och när vi satte två eller tre ihop av de olika färgerna blev det väldigt effektfullt. Tål full sol och halvskugga.

/ama
 
Hej igen!
Länktips till dig från mig:)
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/
Jag är medlem på alltomtradgard.se också  :cool:
Här finns ett mycket matnyttigt forum som är roligt och med många trevliga människor.

Håller på och planerar rabatter för fullt nu som jag ska inhandla nu i sept-okt. Det är jätteroligt med trädgård.
 
Rosor och lavendel skulle bli hur fint som helst! Och lite stjärnflocka och salvia :)

Om du vill ha lite perennatips så en blandning av dessa växter kanske? Det går lite i blått och rosa.

Blommar på våren:
Ormöga, lungört och lökar

Blommar på försommaren:
Daggkåpa (limegrönt), iris, akleja och pion. Iris finns med olika bladverk, men den som ser ut som gräsruggar är väldigt dekorativ.

Blommar mitt i sommaren:
Astilbe, praktbetonika

Blommar på sensommaren:
Bolltistel, röd rudbeckia, höstanemon, kärleksört

Forma rabatten med buxbom och eller idegran. Man kan ta sticklingar och låta strukturen växa till sig. Och någon buske med vacker höstfärg, tex berberis (som också går att formklippa).

Lycka till!
 
Håller fortfarande på förslaget rosor/lavendel, men har hittat en häftig blomma. allium tror jag att den heter. Blanda med rosa, lilablå nyanser, kanske lite vitt som att kanta med hosta med grönvita blad....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.