Letar efter ett gediget lås till en atterfallstuga jag har på tomten. Vill att insidan av låset INTE ska ha ett "vrede". Det ska alltså inte gå att bryta sig in i stugan (genom ett fönster) och sedan bara öppna dörren inifrån. Tänker mig ett invändigt nyckellås alt. någon form av digitalt lås, typ denna modell, fast då igen, UTAN vrede:

2dvlfcz.png

Tips?
 
Hur skall du låsa dörren inifrån då när du är där ? :)

Modernare lås har en funktion där man kan vrida om nyckeln "ett extra varv" vilket då kopplar ur vredet innifrån så att det inte går att ta sig ut där om man tex krossar ett fönster och klättrar in...vissa andra lås har en nyckel från båda hållen - vilket ju fylle samma funktion :)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Hur skall du låsa dörren inifrån då när du är där ? :)
/K
Behöver ju egentligen inte kunna låsa när jag själv är inne =)
Men som du skrev. Nyckel från båda hållen eller vrida ett extra varv verkar bra!
 
Redigerat:
Något tips på märke eller modeller?
 
Toppen, tack! "Blind"-cylindern verkar bra! Tror jag kör på den. Om det inte går att få fram någon digital motsvarighet.
Mailade Yale (bilden) men har inte fått svar.
 
Nu framgår det inte vad du använder huset till men om du använder det till bostadsändamål så ska du helst inte ha en låscylinder på insidan av säkerhetsskäl.
Vid behov av snabb utrymning ska du inte behöva leta efter nyckel.

ASSA 2002 låskista har en funktion "borta/hemma". Om du vill låsa dörren utifrån så finns en pigg att fälla ner och vredet på insidan är ur funktion och dörren måste låsas upp med nyckel även inifrån.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Yale Doorman har ett "bortasäkert"-läge där man drar en pigg på sidan av dörren och sedan låser den utifrån. Då går det inte att öppna dörren innefrån. Har en själv och är bara nöjd.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.