Utan att göra reklam för vad jag jobbar heltid med.

En mätning kostar för en lägenhet aldrig mer än 3000kr, oftast 1800kr.

De 3000kr är avdragsgilla på vinsten vilket förenklat gör att mätningen kostar 3000*0,8 = 2400kr.

Låt säga att det är 50/50 att den blir större eller mindre (vanligast mäter bara när man anar att det blir större)

Vi är nu uppe i 4800 kr.

Kan vi konstatera att det är var 5e köpare bryr sig om hur stort dem köper.
Vi är nu uppe 24 000kr. Om den blir mer än 1kvm större så tycker jag att den där köpare betalar mer än 24 000kr
 
Man kan ju göra som vi gjorde. Arean enligt föreningens register var 59 kvm. Grannens exakt likadana lägenhet ovanför blev inför en försäljning uppmätt till 60 kvm och vi tänkte att den där extra kvadratmetern kunde göra väldigt stor skillnad. Vi beställde mätning som resulterade i 58 kvm :banghead:

I efterhand kan man ju konstatera att lägenheten borde ha utannonserats till "ca 60 kvm".

Nåväl, lägenheten såldes efter förhandsvisning till ett högre pris än vi vågat hoppas på.
 
Du kunde ju satt ut att den är 60kvm, enl. mätning i exakt likadan lägenhet en våning upp...

I princip kan man väl ange vilken yta som helst i objektbeskrivningen så länge man är tydlig med källan. Lägenheten är 80 kvm "enl. säljarens känsla".
 
O
falkn skrev:
Ja och det är en självklarhet, men nu handlar ju tråden om en lägenhet där TS kan välja mellan att lägga ut den med den boa som är nuvarande angiven eller mäta om och öka denna. Frågan är då om han får mer betalt, vilket jag ser som en självklarhet.
Varför skulle det absolut vara en självklarhet? Folk som köper bostad idag tittar på så många andra saker, som påverkar mer än några få kvm. Som jag skrev tidigare... Många av de som är på bostadsjakt har ingen pejl på nånting alls... De flesta köpare är lång ifrån lika pålästa och smarta som de flesta av oss i den här tråden.
Folk går runt å tittar på möblerna å gardinerna, inte lyfter de på golvbrunnar eller sniffar i källaren.

När jag gå på visning så kryper jag runt på golvet i badrummen, sniffar runt, "klampar" runt för att känna eventuellt svaj. Kollar el och vvs. färg på väggarna? De har jag ingen koll på:p
 
Odjuret skrev:
Varför skulle det absolut vara en självklarhet? Folk som köper bostad idag tittar på så många andra saker, som påverkar mer än några få kvm. Som jag skrev tidigare... Många av de som är på bostadsjakt har ingen pejl på nånting alls... De flesta köpare är lång ifrån lika pålästa och smarta som de flesta av oss i den här tråden.
Folk går runt å tittar på möblerna å gardinerna, inte lyfter de på golvbrunnar eller sniffar i källaren.

När jag gå på visning så kryper jag runt på golvet i badrummen, sniffar runt, "klampar" runt för att känna eventuellt svaj. Kollar el och vvs. färg på väggarna? De har jag ingen koll på:p
Du kollade kanske inte på senaste avsnittet av husdrömmar, och lyssnade till vad Wingårdh hade att säga i ärendet. ;)
De flesta husköparen börjar inte med besiktningen... ;)
Däremot kan du lugnt räkna med att de allra allra flesta väljer objekt att besöka bl.a. baserat på boarea och då inte minst vid lägenhetsförsäljning.
 
Redigerat:
O
thomasx skrev:
Du kollade kanske inte på senaste avsnittet av husdrömmar, och lyssnade till vad Wingårdh hade att säga i ärendet. ;)
De flesta husköparen börjar inte med besiktningen... ;)
Däremot kan du lugnt räkna med att de allra allra flesta väljer objekt att besöka bl.a. baserat på boarea och då inte minst vid lägenhetsförsäljning.
Å andra sidan... vem har sagt att jag är normal :p :D
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag menar att en bostadsrättsförsäljning skiljer sig från en villaförsäljning på flera punkter. Den största skillnaden är hur man räknar på kvm-priset. I en villa har det inte så stor betydelse om det är 105 eller 115 kvm medan varje kvm i en bostadsrätt räknad stemhårt.
 
Odjuret skrev:
Å andra sidan... vem har sagt att jag är normal :p :D
Det har nog ingen sagt ;) Det var snarare jag som antydde motsatsen genom att säga att de flesta normala inte gör som du ;)
 
Hemmakatten skrev:
Jag menar att en bostadsrättsförsäljning skiljer sig från en villaförsäljning på flera punkter. Den största skillnaden är hur man räknar på kvm-priset. I en villa har det inte så stor betydelse om det är 105 eller 115 kvm medan varje kvm i en bostadsrätt räknad stemhårt.
Att det skulle vara den största skillnaden håller jag nog inte riktigt med om, men helt klart är det en av skillnaderna ;)
 
Kan inte någon insatt lägga upp vilka regler som gäller när man mäter, så kan vi mäta själva innan någon auktoriserad kommer och gör det på riktigt så att man får papper på det?
 
O
Odjuret skrev:
Eller [länk]
De lär alla hänvisa till samma källa... SS 21054:2009
Om jag läste allting rätt....
Ja, det är källan, så att säga, men den tar de betalt för, skulle jag tro.
 
O
thomasx skrev:
Ja, det är källan, så att säga, men den tar de betalt för, skulle jag tro.
Japp de gör dom... å de är inte lite pengar...
Då hade jag rätt med vad standaren heter! Tack!
 
Odjuret skrev:
Japp de gör dom... å de är inte lite pengar...
Då hade jag rätt med vad standaren heter! Tack!
Jag kollade inte att du angav rätt referens, det tog jag för givet ;)

Jag hade en besiktningsman i min lägenhet en gång för längesedan, som skulle mäta arean. Han började med att slå sig ner i min vardagsrumssoffa och läsa standarden, som han beställt enkom för ändamålet, den var oöppnad när han slog sig ner i soffan. Han bläddrade mest igenom den. Sedan plockade han fram ett lasermätinstrument, de var inte så vanliga på den tiden. Det tog en stund innan han lyckades klura ut hur man startade instrumentet. Under tiden nämnde han ursäktande att han lånat det av en kompis. På första mätningen stod soffan i vägen på ena sidan, så han mätte snett uppåt. Jag försökte förklara för honom varför han inte kunde mäta så, men det föll inte i god jord. Nästa vägg var fönstret i vägen, så då mätte han snett upp mot taket. Jag försökte än en gång, med eftertryck, tala om att han inte kunde mäta så. Men han brydde sig inte om mig.

Han var anlitad av mäklaren och skulle i egenskap av SBR-auktoriserad besiktningsman mäta boarean. En tid senare kom en pappersritning på lägenheten och en siffra på arean. På ritningen stod en skala som var på ungefär 10 gånger.

Eftersom arean inte stämde med den som jag, genom korrekta mätningar, mätt upp, ifrågasatte jag ritningen, efterfrågade mått och beräkningar. Fick bara till svar att allt fanns i ritningen eftersom den var vektoriserad. Trots att jag insåg det meningslösa med att försöka, var jag ju så illa tvungen att förklara varför en pappersritning inte är "vektoriserad". Ja, sedan var det en hel radda andra saker som han helt missade, men det behöver jag kanske inte rabbla här ;)

Jag kontaktade senare SBR för att påtala denna mycket oseriösa besiktningsman. Av dem fick jag bara svar att de inte auktoriserar sina medlemmar för att göra areaberäkningar och ville därmed absolut inte höra talas om ärendet mer. Trots att denna besiktningsman just utgett sig för att utföra jobbet just som SBR-auktoriserad.

Ja, det är en av de erfarenheter jag har av besiktningsmän.
För mig är ett tomt kolapapper man hittar på gatan mer värt än en besiktningsman, och då har jag ändå fler erfarenheter av, så kallade, besiktningsmän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.