Hemma har vi bestämt oss för ett runt bad, som ska sänkas ned i altanen!

Har tittat runt lite och hittat två prisvärda alternativ, dock har jag vissa funderingar..

Alternativ 1

http://www.trademax.se/pool-spa/spabad/6-personers/spabad-venus-8-personer-p92229

Ett bad som ligger på 37000kr, rymmer 1500l vatten, har 13st jets och vattenfall med belysning


Alternativ 2

http://www.bauhaus.se/utespa-camargue-bari.html?nosto=nosto-searchpage-1

kostar 45000kr, rymmer "endast" 800l vatten, belysning i vattenfall, popup-högtalare, 23 jets


Skillnaden är ju inte så stor i pris på dessa.. men 800 / 1500l vatten blir ju lite skillnad, eller?

Eftersom prisskillnaden är så liten är just vattenmängden hyfsat avgörande i detta fall.

Dessutom kan vi klara oss utan popup-högtalare då vi redan har ett fullgott ljudsystem på altanen.

Frågan kvarstår då.. hur klarar man sig med 13 jets kontra 23 jets?

Jag kan tänka mig att det är viktigt att ha fler jets vid ett fyrkantigt bad där det finns mer utformade sitt och lounge-platser? Eftersom trycket inte blir lika jämnt över hela badet som med en rund modell.

Funderar också över den sk. funktionen "hydroterapi", som finns på det billigare badet.
Det är alltså en kombination av vattnets bärkraft, värme och massage..

Är detta något specifikt, eller har de flesta bad denna funktion?

//Hugo
 
Vi är i stor jakt på bad vi också o har nu bestämt oss. Vi söker en annan typ än du nämner men jag skulle inte fokusera på antalet jets.

Det är motorstyrkan som avgör om det blir bubbligt. Min åsikt är dessutom att man inte bubblar särskilt ofta/länge eller gärna. Det låter och badet är mest för avkoppling. Kul o ha funktionen men om det sprutar från 10 olika ställen eller 40 spelar inte så stor roll. Däremot om det är 1hk motor eller 3hk motor. Det lär märkas

Lycka till i valet
 
med andra ord har det lite billigare badet större effekt-styrka på motorn?

"2 st (1 st jetspump 3 hk, 1 st cirkulationspump 1 hk)"

än det lite dyrare: "Massagepump och filterpump (hk): 2,5"

frågan är då, vad är skillnaden mellan Jetpump och cirkulationspump?

den dyrare modellen har endast 1st på 2.5hk, den billigare har jetpump på 3hk och cirkulationspump på 1hk..
 
Cikukationspumpen är den pump som går för att filtrera och värma vattnet. Jetpump är för massage. Jag skulle välja att ha två separata(den billigare).

Det är ju så klart en smaksak, ha en pump eller två som riskerar att gå sönder.

Jag tycker att man ska se en uppenbar skillnad om det ska vara värt att betala mer. Här verkar skillnaden och priset tala för samma produkt.
 
JKrister skrev:
Cikukationspumpen är den pump som går för att filtrera och värma vattnet. Jetpump är för massage. Jag skulle välja att ha två separata(den billigare).

Det är ju så klart en smaksak, ha en pump eller två som riskerar att gå sönder.

Jag tycker att man ska se en uppenbar skillnad om det ska vara värt att betala mer. Här verkar skillnaden och priset tala för samma produkt.
Det var ungefär det jag tänkte också.

Frågan är hur det kommer sig att det bad som är något mindre i mått ändå rymmer nästan dubbel mängd vatten?

Utformningen inuti känns mer genomtänkt på det lite dyrare (Bauhaus) med mer yta både för folk och fötter..

Det billigare verkar ha mindre yta men fler "avkylningssäten" ser det ut som?

Undrar också om det är bättre kvalitét hos Bauhaus? Deras bad har jag ju åtminstone möjligheten att kolla i butik och även provsitta i..
 
trattalask
Det kanske är värt att kolla upp tillgång på reservdelar och vilka garantier som gäller. Rätt jobbigt att behöva returnera ett utomhusspa för minimala fel som går att avhjälpa på plats.
 
Just i dessa fall går det nog jämnt ut, eftersom det är relativt vanliga budgetbad. Däremot är det ju ev en fördel att ha återförsäljaren i närheten och inte beställa på postorder?

Frågan gnager dock ännu.. Hur kan ena badet se rymligare ut, men fortfarande bara ta ungefär hälften av vattenmängden?

Kan ju vara så att det billigare badet är lika rymligt trots inre utformning och det faktum att det är ca 5cm mindre i diameter?
 
Vi har ett trademax där jag bor så jag har provsuttit det där badet. Skulle säga att det är rymligt. Man rymms ordentligt med folk och nomader är högt. Höjden är viktigare än diametern skulle jag säga

Jag har bestämt mig för ett bad med riktiga säten och inte dem runda.
 
Vad kan du säga om ljudnivå och inställningmöjligheter?

Det på bauhaus har ju fler inställningar gällande vattentryck etc, trademax har endast en manöver-ratt!

Vet själv inte hur pass stor skillnad det är på motorstyrka/pumpstyrka mellan de bägge baden,
det känns ju som att trademax ligger snäppet över i styrka, samt att den har 2 pumpar istället för 1st

Bauhaus modell 2.5hk i effekt.. medans trademax har 3hk

Trademax är 98cm i höjd, bauhaus är 89cm i höjd..

Har som sagt provsuttit bauhaus modell och hade överkanten i höjd med nacke/öron ungefär, känns perfekt..

Trist att man inte kan kolla trademax modell fysiskt, då hade man kanske kunnat välja enklare..
 
Någon annan som har synpunkter angående den runda modellen hos Trademax? :)
 
Nu har jag bara ett vanligt bubbelbad och mindre pump, men för massage strålar så är det ju trycket som gör jobbet, även om luftbubblor gör sitt, och möjligheten att reglera detta, för att jag ska få rejält tryck så kan jag bara ha ett fåtal munstycken öppna.

Sen en är ju isoleringen viktig om man ska ha värmen på året runt, kan ju skilja tusenlappar i uppvärmningskostnad. 1500 liter är ju ingen liten volym, lär väl ta ett bra tag och värma upp om värmen är av, får det nog startas på fredan om det ska badas på söndag...
 
najks skrev:
Hemma har vi bestämt oss för ett runt bad, som ska sänkas ned i altanen!

Har tittat runt lite och hittat två prisvärda alternativ, dock har jag vissa funderingar..

Alternativ 1

[länk]

Ett bad som ligger på 37000kr, rymmer 1500l vatten, har 13st jets och vattenfall med belysning


Alternativ 2

[länk]

kostar 45000kr, rymmer "endast" 800l vatten, belysning i vattenfall, popup-högtalare, 23 jets


Skillnaden är ju inte så stor i pris på dessa.. men 800 / 1500l vatten blir ju lite skillnad, eller?

Eftersom prisskillnaden är så liten är just vattenmängden hyfsat avgörande i detta fall.

Dessutom kan vi klara oss utan popup-högtalare då vi redan har ett fullgott ljudsystem på altanen.

Frågan kvarstår då.. hur klarar man sig med 13 jets kontra 23 jets?

Jag kan tänka mig att det är viktigt att ha fler jets vid ett fyrkantigt bad där det finns mer utformade sitt och lounge-platser? Eftersom trycket inte blir lika jämnt över hela badet som med en rund modell.

Funderar också över den sk. funktionen "hydroterapi", som finns på det billigare badet.
Det är alltså en kombination av vattnets bärkraft, värme och massage..

Är detta något specifikt, eller har de flesta bad denna funktion?

//Hugo
Jag hade hellre valt Viskan spatunna. Har för mig att den ligger på 39.000:-. Då får du en svensktillverkad med högre kvalitet på alla ingående delar.
 
Har lite frångått tankarna på ett runt spa, eftersom jag ändå kommer att sänka ned badet i altanen så försvinner ju större delen av den skrymmande ytan, vilket gör att badet kommer kännas mindre än det är! :)

Hade ju tittat lite hos trademax, men deras grejer verkar inte direkt vara bejublade som bäst kvalitét därute?

Måste ju väga in både pris och kvalitét samt funktionalitet..

Ute i stugan har jag ett Denform 52 som jag är supernöjd med, 5 platser + en loungeplats,
många kan bada och trots att platserna är dedikerade så blir det aldrig riktigt trångt heller..

Ett runt bad "flyter man ju runt i" på ett helt annat sätt kan jag förmoda..

Bauhaus har några Denform-modeller kring 39900.. rostfria jets (trademax hade plast),
dock inget lull-lull som vattenfall.. men de har flerfärgad led-belysning vilket kan bli trevligt!

En annan fördel är ju att det blir lättare att "kapa ur" altanen på ett snyggt sätt för ett fyrkantigt bad,
det blir även en annan fördel att komma åt "serviceluckan" eftersom jag kan placera den sidan mot gaveln!

Tanken är att sänka ned det i den bortre delen av altanen, nedanför dubbelfönstren,
fast längre ut mot ytterkanten, och sedan bygga ett litet "vindskydd" utåt gräsmattan..

2015-07-16 19.29.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såg nu att badet kostar 35000kr, och då medföljer locklyft!

Frågan är om man kan dra av någon tusenlapp om man skippar locklyften?
Den kommer ju bli totalt överflödig om vi ändå ska sänka ned badet..

Såg nu också att det inte verkar vara rostfria jets, utan plast.. för och nackdel med detta?

7408693K_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade ett rejält bad hos trademax också, till hyfsast pris, precis under 50 000kr

Bra yttermått på 228x228 x94cm

Rejält många rostfria jets, vattenfall, hydroterapi, 3st pumpar (2st på 3hk jet + cirkulation 1hk)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.